Analiza dyskursu medialnego 14-DPN2OAND11
Celem przedmiotu jest przegląd pojęć, teorii i instrumentów analizy dyskursu medialnego, które pozwolą na analizę przekazów medialnych pod kątem ideologii oraz relacji władzy zakodowanych i działających za pośrednictwem języka. Ważnym aspektem zajęć jest krytyczna analiza wypowiedzi medialnych w oparciu o wybrane przykłady empiryczne, pochodzące z polskiej sfery publicznej. Zakres tematyczny przedmiotu obejmuje następujące zagadnienia:
TK_01 Analiza dyskursu medialnego – podstawowe pojęcia (P_W01; P_U01; P_K02)
TK_02 Strategie badawcze w analizie dyskursu medialnego (P_W02; P_U01; P_K02)
TK_03 Krytyczna analiza dyskursu jako strategia badań nad dyskursem publicznym (P_W02; P_U01; P_K02)
TK_04 Analiza dyskursu medialnego – wybrane narzędzia (P_W01; P_U01; P_K02)
TK_05 Poziomy analizy dyskursu (P_W01; P_W02; P_U01; P_K02)
TK_06 Dyskursywne mechanizmy wykluczania i dyskryminacji (P_W01; P_W02; P_U01; P_U02; P_K02)
TK_07 Mechanizmy skandalizacji w mediach (P_W01; P_U01; P_K01; P_K02)
TK_08 Wojny, konflikty zbrojne i terroryzm w mediach (P_W01; P_U01; P_K01; P_K02)
TK_09 Medialne reprezentacje śmierci i żałoby (P_W01; P_U01; P_K01; P_K02)
TK_10 Dyskursywne konstruowanie wspólnoty/narodu w mediach (P_W01; P_U01; P_K01; P_K02)
TK_11 Konstruowanie „Innego” w dyskursie medialnym (P_W01; P_U01; P_U02; P_K01; P_K02)
TK_12 Europeizacja dyskursu medialnego – w stronę europejskiej przestrzeni publicznej (P_W01; P_U01; P_K01; P_K02)
TK_13 Role dyskursywne w telewizyjnych debatach polityków (P_W01; P_U01; P_K01; P_K02)
TK_14 Medialne konstruowanie podziałów politycznych (P_W01; P_U01; P_U02; P_K01; P_K02)
Cele kształcenia
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Moduł zajęć/przedmiotu prowadzony zdalnie (e-learning)
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
P_W01 - Zna podstawowe kategorie analityczne służące badaniom dyskursu medialnego.
P_W02 - Posiada wiedzę na temat typów analizy dyskursu medialnego.
P_U01 - Potrafi stosować narzędzia analizy dyskursu medialnego.
P_U02 - Potrafi zidentyfikować i poddać krytyce mechanizmy przy pomocy których konstruuje się obrazy świata wsparte na ideologicznych założeniach.
P_K01 - Potrafi rozwiązywać problemy analizy dyskursu w ramach pracy grupowej.
P_K02 - Ma świadomość dylematów etycznych związanych z problematyką badań nad dyskursem.
Kryteria oceniania
Metody oceniania formujące: Ćwiczenia praktyczne, obecność
Metody oceniania podsumowujące: Zaliczenie pisemne
Kryteria oceniania:
5,0 znakomita wiedza, bardzo dobrze opanowane umiejętności oraz wykształcone kompetencje personalne i społeczne
4,5 pogłębiona wiedza, dobrze wyuczone umiejętności oraz wykształcone kompetencje personalne i społeczne
4,0 dobra wiedza, dobrze wyuczone umiejętności oraz wykształcone kompetencje personalne i społeczne
3,5 zadowalająca wiedza, wyuczone umiejętności oraz kompetencje personalne i społeczne
3,0 podstawowa wiedza, opanowane najważniejsze umiejętności oraz wykształcone podstawowe kompetencje personalne i społeczne
2,0 niezadawalająca wiedza, nieopanowane umiejętności oraz niewykształcone kompetencje personalne i społeczne
Literatura
Literatura podstawowa:
1. Rytualny chaos. Studium dyskursu publicznego, red. M Czyżewski, S. Kowalski, A. Piotrowski, Kraków 1997.
2. M. Lisowska-Magdziarz, Analiza tekstu w dyskursie medialnym, Kraków 2007.
3. Krytyczna analiza dyskursu. Interdyscyplinarne podejście do komunikacji społecznej, red. A. Duszak i N. Fairclough, Kraków 2008.
4. T. Piekot, Dyskurs polskich wiadomości prasowych, Kraków 2006.
Literatura uzupełniająca:
1. Analiza dyskursu w sojologii i dla socjologii, red. A. Horolets, Toruń 2008.
2. N. Fairclough, Analysing discourse, Routledge 2003.
3. J. Richardson, Analysing newspapers, Palgrave 2007.
4. A. Grzymała – Kazłowska, Konstruowanie “innego”. Wizerunki imigrantów w Polsce, Warszawa 2007.
5. Z. Kloch, Odmiany dyskursu. Semiotyka życia publicznego w Polsce po 1989, Wrocław 2006.
6. Retoryka i polityka, red. M. Czyżewski, S. Kowalski, T. Tobako, Warszawa 2010.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: