Wstęp do nauki o komunikowaniu 14-DPN1OWOK11
1. Nauka o komunikowaniu jako dyscyplina naukowa
2. Tradycje badawcze w komunikowaniu
3. Komunikowanie jako proces
4. Modele komunikacji
5. Etapy rozwoju komunikowania ludzkiego
6. Komunikowanie interpersonalne
7. Komunikowanie grupowe
8. Komunikowanie w organizacji
9. Komunikowanie publiczne i masowe
Cele kształcenia
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
wiedza:
1. ma podstawową wiedzę o charakterze nauk o mediach, ich miejscu w systemie nauk i relacjach do innych obszarów wiedzy
2.ma wiedzę o człowieku, w szczególności jako podmiocie konstytuującym system komunikowania społecznego oraz zasady jego funkcjonowania, a także będącym przedmiotem jego oddziaływania
3. ma wiedzę o determinantach efektywności procesu komunikowania społecznego, zmianach na rynku środków społecznego przekazu oraz o przyczynach, przebiegu, skali i konsekwencjach tych zmian
umiejętności:
1. potrafi określić i ocenić przyczyny i przebieg wybranych procesów i zjawisk społecznych (kulturowych, politycznych, prawnych, gospodarczych) mających wpływ na efektywność systemu komunikowania społecznego
2. posiada umiejętność rozumienia i analizowania zjawisk społecznych istotnych dla efektywnego funkcjonowania systemu komunikowania społecznego
3. posiada umiejętność merytorycznego argumentowania z wykorzystaniem poglądów innych autorów oraz formułowania wniosków w pracy zawodowej i działalności publicznej
kompetencje społeczne:
1. rozumie potrzebę poszerzania i aktualizowania wiedzy, umiejętności i kompetencji przez całe życie
2. jest przygotowany do aktywnego uczestniczenia w życiu publicznym, a przede wszystkim w zespołach realizujących zadania w zakresie komunikowania społecznego
3. potrafi wskazać metody i sposoby realizacji określonego przez siebie lub innych zadania w zakresie komunikowania społecznego
Kryteria oceniania
1. pisemna recenzja wybranej publikacji dotyczącej komunikowania społecznego
2. kontrola obecności na zajęciach
3. ocena aktywności na zajęciach
4 egzamin problemowo-opisowy
Literatura
Goodman N. (2000), Wstęp do socjologii. Warszawa: Zysk i S-ka.
Griffin E. (2003), Podstawy komunikacji społecznej. Gdańsk: GWP.
Pisarek W. (2008), Wstęp do nauki o komunikowaniu, Kraków: Wyd. UJ.
McQuail D (2007), Teoria komunikowania masowego. Warszawa: PWN.
Fiske J. (1999), Wprowadzenie do badań nad komunikowaniem. Wrocław: Astrum.
Głodowski W. (1999), Bez słowa. Komunikacyjne funkcje zachowań niewerbalnych. Warszawa: Hansa Communication.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: