Retoryka i erystyka 14-DPN1ORIE11
TK_01 Podstawowe elementy antycznej teorii retorycznej P_W02; P_U01; P_K02
TK_02 Istota argumentacji, perswazji, manipulacji P_W01; P_U02; P_K01
TK_03 Pojęcie, struktura i znaczenie nowomowy P_W01; P_U01; P_K02
TK_04 Nowożytne i współczesne szkoły retoryczne; ćwiczenie ich zaleceń w praktyce P_W02; P_U01; P_U02; P_K01; P_K02
TK_05 Konwencje retoryczne – stosowanie (wybrane tropy, figury myśli, figury słowa, zasady dobrego wysłowienia) P_W01; P_U01; P_U02; P_K01; P_K02
TK_06 Konwencje retoryczne – krytyka (szczerość a/i konwencja w działalności retorycznej, skuteczne wypowiadanie się w mowie i piśmie, redagowanie tekstów własnych, ocena tekstów cudzych) P_W01; P_U01; P_U02; P_K01; P_K02
TK_07 Analogia i metafora – konfrontacja koncepcji P_W01; P_U02; P_K01
TK_08 Zasady konstruowania mowy retorycznej; analiza mów retorycznych P_W02; P_U01; P_U02; P_K01; P_K02
TK_09 Kreowanie mów retorycznych P_W01; P_U01; P_U02; P_K01; P_K02
TK_10 Związki retoryki z etyką w koncepcjach antycznych, nowożytnych i współczesnych P_W02; P_U01; P_U02; P_K01; P_K02
TK_11 Pojęcie sloganu, funkcje sloganów w reklamie i polityce, typologie sloganów P_W01; P_U01; P_K01; P_K02
TK_12 Dialektyka czyli sztuka dyskutowania P_W01; P_U01; P_U02; P_K01; P_K02
TK_13 Erystyka jako sztuka prowadzenia sporów – ujęcie A. Schopenhauera P_W01; P_U01; P_U02; P_K01; P_K02
TK_14 Erystyka jako sztuka prowadzenia sporów – ujęcie M. Kochana P_W01; P_U01; P_U02; P_K01; P_K02
TK_15 Środki społecznego przekazu jako sfera działalności retorycznej P_W01; P_U01; P_U02; P_K01; P_K02
Cele kształcenia
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
P_W01 określa istotę argumentacji, perswazji i manipulacji, a także charakteryzuje podstawowe zabiegi argumentacyjne, perswazyjne i manipulacyjne stosowane w wystąpieniach publicznych oraz w dyskusjach K_W05; K_W12
P_W02 porównuje klasyczny oraz współczesny system retoryczny K_W02; K_W03; K_W09
P_U01 charakteryzuje i ocenia własną i cudzą działalność retoryczno-erystyczną K_U01; K_U02; K_U05; K_U06; K_U07; K_U16
P_U02 umiejętnie formułuje argumenty i kontrargumenty w ramach zadanej kwestii K_U02; K_U05; K_U06; K_U07; K_U10; K_U12; K_U15; K_U16
P_K01 skupia uwagę na istotnych elementach sporu K_K02; K_K03; K_K04; K_K05; K_K06;
P_K02 prezentuje swoje stanowisko oraz swoje racje jasno i precyzyjnie, a także z poczuciem odpowiedzialności za słowo K_K02; K_K03; K_K04; K_K05; K_K06; K_K11
Kryteria oceniania
Ocena kształtująca: ocena aktywności studentów w trakcie dyskusji oraz zadań, a także ich wkładu w wykonywane zadania
Ocena podsumowująca: a) ustne kolokwium merytoryczno-praktyczne (2 pytania merytoryczne – jedno z zakresu retoryki, drugie z zakresu erystyki + zadanie praktyczne mające charakter niespodziewanego wyzwania argumentacyjnego); ocena z części merytorycznej kolokwium = 50% oceny końcowej; ocena z części praktycznej = 25% (w przypadku wyjątkowo udanej realizacji zadania praktycznego prowadzący może zwiększyć wagę oceny z tego zadania w ramach oceny końcowej), c) ocena aktywności podczas zajęć (25%).
Literatura
Literatura obowiązkowa:
1. Kochan M., Pojedynek na słowa. Techniki erystyczne w publicznych sporach, Kraków 2005
2. Obremski K., Retoryka dla studentów historii, politologii i dziennikarstwa, Toruń 2004
3. Perelman Ch., Imperium retoryki: retoryka i argumentacja, Warszawa 2002
4. Schopenhauer A. Erystyka czyli sztuka prowadzenia sporów, Warszawa 1986
Literatura uzupełniająca:
1. Głowiński M., Nowomowa po polsku, Warszawa 1990
2. Kampka A., Debata publiczna. zmiany społecznych norm komunikacji, Warszawa 2014
3. Kampka A. Między znaczeniem i działaniem. Retoryka i władza, Warszawa 2012
4. Kochan M., Slogany w reklamie i polityce, Warszawa 2005
5. Lausberg H., Retoryka literacka, Bydgoszcz 2002
6. Majone G., Dowody, argumenty i perswazja w procesie politycznym, Warszawa 2004
7. Marcjanik M. (red.), Retoryka mediów, retoryka w mediach, Warszawa 2012
8. Pszczołowski T., Umiejętność przekonywania i dyskusji, Warszawa 1963
9. Reboul O., Kiedy słowo jest bronią, w: M. Głowiński (red.), Język i społeczeństwo, Warszawa 1980
10. Rusinek M., Załazińska A., Retoryka codzienna. Poradnik nie tylko językowy, Warszawa 2010
11. Rusinek M., Załazińska A., Retoryka podręczna. Czyli jak wnikliwie słuchać i przekonująco mówić, Kraków 2005
12. Skwara M., Retoryka, Gdańsk 2008
13. Sobczak B., Zgółkowa H. (red.), Retoryka i etyka, Poznań 2009
14. Szymanek K., Sztuka argumentacji. Słownik terminologiczny, Warszawa 2004
15. Tokarz M., Argumentacja. Perswazja. Manipulacja. Wykłady z teorii argumentacji, Gdańsk 2006
16. Ziomek J., Retoryka opisowa, Wrocław 2000
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: