Socjologia edukacji 13-SED-23-2
Przedmiot socjologii edukacji. Socjologia edukacji a inne dyscypliny pedagogiczne. Podstawowe nurty teoretyczne w socjologii edukacji.
Metodologiczne problemy socjologii wychowania. Metody badania rzeczywistości edukacyjnej w socjologii edukacji .
Socjalizacja – pojęcie, teorie, stadia. Zmiany społeczne a socjalizacja.
Struktura społeczna, typy i teorie stratyfikacji. Role, postawy – terminologia.
Ideologie edukacyjne – pojęcie, główne nurty.
Czynniki determinujące rozwój kariery edukacyjnej. Problem selekcji i nierówności.
Ukryte programy - wielowymiarowa analiza ukrytych programów w edukacji.
Szkoła i system oświaty w perspektywie socjologii edukacji. Relacje uczniowie-nauczyciele-rodzice.
Klimat i kultura szkoły.
Młodzież jako kategoria socjologiczna (juwentologia, problemy rozwoju, procesy edukacyjno-wychowawcze młodzieży, znaczenie kultury popularnej).
Rodzina w perspektywie edukacyjnej i interdyscyplinarnej.
Grupy rówieśnicze – mechanizmy , rodzaje, znaczenie.
Cele kształcenia
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Literatura
S a w i s z A., Szkoła a system społeczny. Wokół problematyki „nowej socjologii oświaty”, Warszawa 1989.
G m e r e k T. (red.), Edukacja i stratyfikacja społeczna, Poznań 2003.
M e i g h a n R., Socjologia edukacji, tłum. E. Kiszkurno-Kozieł, Z. Knutsen, P. Kwieciński, Toruń 1993.
S z y m a ń s k i M. J., Studia i szkice z socjologii edukacji, Warszawa 2000.
K w i e c i ń s k i Z., Socjopatologia edukacji, Toruń 1991.
Mc L a r e n P., Język, struktura społeczna i tworzenie podmiotowości, w: Kwieciński Z. (red.), Nieobecne dyskursy, cz. I, Toruń 1991, s. 38-55.
B e r n s t e i n B., Socjolingwistyczne ujęcie procesu socjalizacji: uwagi dotyczące podatności na oddziaływanie szkoły, tłum. Z. Babska, w: Shugar, Smoczyńska (red.), Badania nad rozwojem języka dziecka, Warszawa 1991.
J a k u b o w s k i W., Edukacja i kultura popularna, Kraków 2001.
B a u m a n Z., Ponowoczesne przygody ciała, w: T. Jaworska, R. Leppert (red.), Wprowadzenie do pedagogiki. Wybór tekstów, Kraków 2001, 293-318.
M e l o s i k Z., Edukacja a przemiany kultury współczesnej. Implikacje dla teorii i praktyki, w: Śliwerski B.(red.), Nowe konteksty (dla) edukacji alternatywnej XXI wieku, Kraków 2001, 17-35.
M e l o s i k Z., Kultura popularna jako czynnik socjalizacji, w: Kwieciński Z., Śliwerski B.(red.), Pedagogika. Podręcznik akademicki, cz. II, Warszawa 2003, s.68-93 lub w: „Krytyka Polityczna” 2004, nr 5, s. 206-230.
T i l l m a n n K.J., Teorie socjalizacji. Społeczność, instytucja, upodmiotowienie, tłum. Bluszcz G., B. Miracki, Warszawa 1996.
W o ź n i a k R.B., Zarys socjologii edukacji i zachowań społecznych, Koszalin 1998.
M i e l i c k a H.(red.), Socjologia wychowania. Wybór tekstów, Kielce 2000.
G m e r e k T., Edukacja i procesy stratyfikacji społecznej, czyli - czy można sprawiedliwie skonstruować nierówność, w: Śliwerski B.(red.), Nowe konteksty (dla) edukacji alternatywnej XXI wieku, Kraków 2001.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: