Biografia ogólna i projektowanie rozwiązań biograficznych 13-PXL4OBOP11
Treści kształcenia:
TK_01 Wieloznaczność i wieloaspektowość pojęcia biografii. Biografia podmiotowa i przedmiotowa. Wymiary biografii: socjologiczny, historyczny, psychologiczny.
TK_02 Biografia jako tekst literacki. Pamiętnikarstwo i autobiografia konkursowa jako źródło wiedzy o procesach społecznych.
TK_03 Metoda biograficzna w badaniach pedagogicznych. Biograficzna perspektywa badawcza - kontekst metodologii badań społecznych i pedagogicznych z odniesieniem do andragogiki
TK_04 Biografia i autobiografia jako formalny przedmiot badań biograficznych w andragogice.
TK_05 Biografia edukacyjna. Refleksja autobiograficzna jako aktywność edukacyjna
TK_06 Uczenie się z biografii własnej
TK_07 Uczenie się z biografii Innych
TK_08 Metoda biograficzna w doradztwie zawodowym i pracy socjalnej
TK_09 Problemy i trudności badań biograficznych. Etyka badacza biografii.
Cele kształcenia
Kierunek studiów
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student:
- Wyjaśnia wieloznaczność i wieloaspektowość pojęcia biografii, definiuje pojęcie biograficzności i zasobów biograficznych
- Odtwarza najważniejsze etapy w historii biografistyki i badań nad biografią
- Charakteryzuje teoretyczne korzenie jakościowej strategii badań: fenomenologię, hermeneutykę i interakcjonizm symboliczny, opisuje procedury i założenia badań jakościowych
- Tłumaczy zasadność stosowania podejścia biograficznego w andragogice - w badaniach nad procesem starzenia się
- Opisuje zasady wykorzystania biografii edukacyjnej w badaniach procesów uczenia się dorosłych
- Wyjaśnia rolę narracji autobiograficznej w konstruowaniu i rekonstruowaniu życia człowieka dorosłego w przykładach opublikowanych badań biograficznych, projektuje własne rozwiązania biograficzne
- Wymienia i charakteryzuje motywacje i zakresy uczenia się z biografii Innego w przykładach opublikowanych badań biograficznych
- Posiada świadomość ważności przestrzegania zasad etyki badacza biografii
Kryteria oceniania
Metody oceniania stopnia osiągnięcia założonego efektu kształcenia:
ocena formująca – dyskusja podczas ćwiczeń
ocena podsumowująca - sprawdzian pisemny, ocena wypowiedzi ustnych
Literatura
1. Lalak Danuta, Życie jako biografia. Podejście biograficzne w perspektywie pedagogicznej, Warszawa 2010
2. Dominice Pierre, Uczyć się z życia. Biografia edukacyjna w edukacji dorosłych, Łódź 2006
3. Dubas Elżbieta, Świtalski Wojciech (red.), Uczenie się z (własnej) biografii, Łódź 2011
4. Dubas Elżbieta, Świtalski Wojciech (red.), Uczenie się z biografii Innych, Łódź 2011
5. Golczyńska Grondas Agnieszka, Dunajew Tarnowska Łucja (red.), Metoda biograficzna w doradztwie zawodowym i pracy socjalnej, Łódź 2006
6. Łobocki Mieczysław, Metody i techniki badań pedagogicznych, Kraków 2004
7. Pilch Tadeusz, Bauman Teresa, Zasady badań pedagogicznych. Strategie ilościowe i jakościowe, Warszawa 2001
8. Pryszmont-Ciesielska Martyna, (Mikro)światy ludzi dorosłych, Wrocław 2011
9. Wawrzyniak Joanna, Oblicza starości. Biografia jako źródło czynników adaptacyjnych, Łódź 2009
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: