Diagnozowanie i wspieranie rozwoju dziecka - indywidualnie i w grupie 13-PXL4DDWR11
Treści przedmiotowe wychodzą od pojęcia norm rozwojowych, zdarzeń (zaburzeń) rozwojowych i zaburzeń w rozwoju. Studenci zapoznają się z normami rozwojowymi oraz pojęciem rozwoju nienormatywnego. W trakcie zajęć koncentrujemy się na podstawowych sprawnościach warunkujących pomyślną edukację szkolną. Studenci zdobwają zatem wiedzę i umiejętności niezbędne do diagnozowanialateralizacji,ryzyka dysleksji oraz nadpobudliwości psychoruchowej. W praktyce przeprowadzają wybrane badanie diagnostyczne, sporządzają arkusz diagnostyczny do testu SWM, oraz schemat obserwacji dziecka z nadruchliwością. Studenci poznają katalog oddziaływań indywidualnych i grupowych uczniów z określonymi dysfunkcjami.
Cele kształcenia
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Moduł zajęć/przedmiotu prowadzony zdalnie (e-learning)
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student:
- Ma elementarną wiedzę o metodyce wykonywania typowych zadań, normach i procedurach stosowanych w diagnostyce pedagogicznej,z zastosowaniem do dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym;
- Potrafi ocenić przydatność typowych metod, procedur i dobrych praktyk do
realizacji zadań związanych z diagnozowaniem i wspieraniem dziecka indywidualnie i w grupie
- Odpowiedzialnie przygotowuje się do swojej pracy, projektuje i wykonuje
działania diagnostyczne i wspierające
Kryteria oceniania
Ocenę wiedzy, umiejętności i kompetencji studenta przeprowadza się na podstawie uzyskanej oceny z kolokwium; sporządzenia tabeli do badania diagnostycznego; przeprowadzenia i udokumentowania badania lateralizacji; przedstawienia materiału filmowego z badania.
5,0 - bardzo wysoka wiedza i umiejętność zastosowania narzędzi diagnostycznych;
4,5 - wysoka wiedza i umiejętność zastosowania narzędzi diagnostycznych;
4,0 - dostateczna wiedza i umiejętność zastosowania narzędzi diagnostycznych
3,5 - dostateczna wiedza i wystrczająca umiejętność zastosowania narzędzi diagnostycznych;
3,0 - dostateczna wiedza i podstawowa umiejętność zastosowania narzędzi diagnostycznych;
2,0 - niewystarczjaca wiedza i brak umiejętności zastosowania narzędzi diagnostycznych lub brak wykonania zadań przewidzianych programem przedmiotu;
Praktyki zawodowe
__
Literatura
CIESZYŃSKA J. Korendo M.: Wczesna interwencja terapeutyczna.Stymulacja rozwoju dziecka od urodzenia do 6 roku życia. Wydawnictwo Eduacyjne Kraków, 2015
CIESZYŃSKA Jadwiga : Nauka czytania krok po kroku : jak przeciwdziałać dysleksji . - Kraków : Wydaw. Nauk. Akademii Pedag., 2001
Baranowska Wanda : Funkcjonowanie uczniów kształcenia zintegrowanego z ADHD w świetle studium przypadku // Przegląd Badań Edukacyjnych. - 2006, nr 1, s. 27-45
Baranowska Wanda : Szkolny system wspomagania rodziny w wychowaniu dziecka z ADHD - pomiędzy teorią a praktyką // Pedagogika Rodziny. - 2006, nr 1, s. 185-195
BUDZIANOWSKI Krystyna : Nieśmiali są wśród nas // Gazeta Szkolna. - 2005, nr 14, s. 23
CZAPIŃSKA Agnieszka : Jak pomóc nieśmiałemu dziecku // Remedium. - 2001, nr 2, s. 22-23
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: