Teoretyczne podstawy wychowania 13-PXL2XTPW11
Pkt. ECTS - 5
Przedmiot obejmuje następującą problematykę: dylematy i kontrowersje wokół wychowania okresu przemian (wychowanie w obliczu globalizacji, wychowanie do demokracji, wobec idei wspólnotowości, wychowanie a wielokulturowość, podmiotowość, kryzys wartości). Wychowanie w kategoriach procesu i zmiany. Istota procesu wychowania, jego właściwości. Struktura procesu wychowawczego. Sytuacje wychowawcze ich istota i struktura. Wartości źródłem wychowania. Cele wychowania.Wychowanie i jego właściwości. Próba porządkowania ujęć definicyjnych. Różne koncepcje wychowania - ich analiza i próba wartościowania. Wychowanie w świetle koncepcji psychologicznych i pedagogicznych. Wychowanie a inne procesy i zjawiska społeczne (socjalizacja, edukacja, nauczanie - uczenie się, kształcenie, opieka itp.). Wychowanie a samowychowanie. Wychowanie a rozwój. Życie bez wychowania i inne podejścia alternatywne – między utopią a sensownym sprzeciwem.Teoretyczne podstawy metod oraz technik wychowania. Klasyfikacja i charakterystyka metod wychowania. Kryteria doboru metod. Warunki skuteczności i możliwości stosowania. Metoda wychowania bez porażek.Techniki oddziaływań wychowawczych. Psychospołeczne warunki skutecznego wychowania. Dziedziny wychowania. Środowiska wychowawcze –charakterystyka, problemy, zagrożenia. Błąd w wychowaniu – istota, klasyfikacja, charakterystyka. Trudności wychowawcze - istota, przyczyny, rozmiary, przejawy, sposoby zapobiegania. Przemoc w wychowaniu istota, przyczyny, przejawy, rozmiary, sposoby zapobiegania.Wychowawca i wychowanek jako podmioty wychowania. Relacje między podmiotami wychowania. Ukryte programy działania. Strategie „przetrwania”. Odpowiedzialność pedagogów. Powinności nauczyciela-wychowawcy.
Cele kształcenia
Kierunek studiów
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2019/SL: | W cyklu 2018/SL: | W cyklu 2020/SL: |
Literatura
M.Łobocki, Teoria wychowania w zarysie, Impuls, Kraków 2004
M. Dudzikowa, M. Czerepaniak-Walczak (red.), Wychowanie. Pojęcia – procesy – konteksty, t. 1, 2, 3, 4, 5, GWP, Gdańsk 2007-2008
M.Nowak, Teorie i koncepcje wychowania, WAiP, Warszawa 2008
A.M. deTchorzewski (red.), Współczesne konteksty wychowania. W kręgu pytań i dyskusji, Bydgoszcz 2002
E. Kubiak-Szymborska i D. Zając (red.), Teoria wychowania w okresie przemian, Bydgoszcz 2007
K.Konarzewski, Podstawy teorii oddziaływań wychowawczych, Warszawa 1987, Toruń-Olsztyn 1996.
J.Górniewicz, Kategorie pedagogiczne, Wyd.UWM, Olsztyn 2001
B.Śliwerski, Współczesne teorie i nurty wychowania, Of. Wyd. IMPULS, Kraków 2003
M.Debesse, Etapy wychowania,Wydawnictwo Żak, Warszawa 1996
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: