Pedagogika społeczna 13-PXL2XPSP11
Jeszcze nie wprowadzono opisu dla tego przedmiotu...
Cele kształcenia
Kierunek studiów
Kod ECTS
Liczba godzin przedmiotu
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Definiuje podstawową wiedzę o pedagogice jako nauce i dyscyplinie naukowej mającej związek z innymi naukami
Rozróżnia i stosuje wiedzę na temat: społeczno – środowiskowych uwarunkowań procesu wychowania i rozwoju człowieka
Odtwarza wiedzę teoretyczną i wykorzystuje umiejętności praktyczne na temat istoty i znaczenia problemów społecznych występujących w Polsce
Weryfikuje procesy zachodzące w otoczeniu i środowisku życia człowieka
Planuje czynniki regulujące przemiany instytucji, zbiorowości społecznych, globalnych procesów kultury i zjawisk gospodarczych
Prawidłowo interpretuje sytuacje zagrożenia i negatywne skutki czynników rozwojowych, ubóstwa, sieroctwa, deficytów więzi międzyludzkich
Dostrzega, poznaje i rozwiązuje problemy społeczne
Prawidłowo przeprowadza diagnozę rodziny i instytucji oświatowo – wychowawczych oraz rozpoznawania efektów i błędów popełnianych w ich działalności
Organizuje siły społeczne i rzeczowe składniki środowiska szczególnie wobec dzieci, młodzieży i osób niewydolnych
Postępuje zgodne z zasadami etyki obligującymi do pomocy, profilaktyki i wsparcia społecznego osób i grup wymagających opieki i troski pedagogicznej.
Kryteria oceniania
PSP_01 - Definiuje podstawową wiedzę o pedagogice jako nauce i dyscyplinie naukowej mającej związek z innymi naukami
ma dobrą wiedzę odnośnie istoty ewolucji tożsamości pedagogiki społecznej i jako dyscypliny naukowej
ma podstawową wiedzę o rodzajach więzi społecznych, ich uwarunkowaniach kulturowych i rządzących nimi prawidłowościach
potrafi wykorzystać podstawową wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki oraz powiązanych z nią dyscyplin
PSP_02 - Rozróżnia i stosuje wiedzę na temat: społeczno – środowiskowych uwarunkowań procesu wychowania i rozwoju człowieka
potrafi analizować i interpretować problemy edukacyjne, wychowawcze, opiekuńcze, kulturalne i pomocowe, a także motywy, modele i wzory zachowań
umie wykorzystać elementarną wiedzę o różnych strukturach społecznych i instytucjach życia społecznego.
rozróżnia wiedzę o różnych środowiskach wychowawczych, społecznych ich specyfice i procesach w nich zachodzących z podstawowymi zasadami ich funkcjonowania
PSP_03 - Odtwarza wiedzę teoretyczną i wykorzystuje umiejętności praktyczne na temat istoty i znaczenia problemów społecznych występujących w Polsce
rozumie procesy zachodzące w otoczeniu i środowisku życia człowieka
dostrzega czynniki regulujące przemiany instytucji, zbiorowości społeczne, globalnych procesów kultury i zjawisk gospodarczych
ocenia i diagnozuje sytuacje zagrożenia dla pomyślnego rozwoju jednostki i grup społecznych;
PSP_04 - Weryfikuje procesy zachodzące w otoczeniu i środowisku życia człowieka
rozumie procesy zachodzące w otoczeniu i środowisku życia człowieka
dostrzega i określa negatywne skutki czynników rozwojowych, ubóstwa, sieroctwa społecznego, deficyty więzi międzyludzkich
potrafi ocenić przydatność typowych metod, procedur i dobrych praktyk dla zrealizowania zadań w różnych sferach działalności pedagogiki
PSP_05 - Planuje czynniki regulujące przemiany instytucji, zbiorowości społecznych, globalnych procesów kultury i zjawisk gospodarczych
dostrzega czynniki regulujące przemiany instytucji, zbiorowości społecznych, globalnych procesów kultury i zjawisk gospodarczych
organizuje siły społeczne i rzeczowe składniki środowiska szczególnie na rzecz dzieci, młodzieży i osób niewydolnych
rozumie "geografię" administracji państwowej i instytucji zobligowanych do pomocy, profilaktyki i wsparcia społecznego osób i grup wymagających opieki i troski pedagogicznej.
PSP_06 - Prawidłowo interpretuje sytuacje zagrożenia i negatywne skutki czynników rozwojowych, ubóstwa, sieroctwa, deficytów więzi międzyludzkich
rozpoznaje, opisuje, ocenia, projektuje działalność społeczną, pedagogiczną, kulturalną, socjalną
ocenia i diagnozuje sytuacje zagrożenia dla pomyślnego rozwoju jednostki i grup społecznych;
Rozróżnia wiedzę o różnych środowiskach wychowawczych, społecznych ich specyfice i procesach w nich zachodzących z podstawowymi zasadami ich funkcjonowania
PSP_07 - Dostrzega, poznaje i rozwiązuje problemy społeczne
dostrzega i określa negatywne skutki czynników rozwojowych, ubóstwa, sieroctwa społecznego, deficyty więzi międzyludzkich
poszukuje optymalnych rozwiązań, postępuje zgodnie z zasadami etyki a szczególnie personalistycznej
analizuje genezę powiązania z różnymi obszarami działalności pedagogicznej
PSP_08 - Prawidłowo przeprowadza diagnozę rodziny i instytucji oświatowo – wychowawczych oraz rozpoznawania efektów i błędów popełnianych w ich działalności
zebranie danych, ustalenie faktów następnie zaś ustalenie diagnoz cząstkowych po czym dochodzimy do oceny globalnej, konkluzji.
diagnozując rodzinę posługuje się wywiadem z rodzicami
umie wskazać trudności wychowawcze, problemy, jakie dziecko( małe, dorastające) stwarza rodzicom i nauczycielom w procesie swojego psychofizycznego i społecznego rozwoju
PSP_09 - Organizuje siły społeczne i rzeczowe składniki środowiska szczególnie wobec dzieci, młodzieży i osób niewydolnych
poprzez współpracę z lokalnymi partnerami stara się wyrównywać szanse dzieci i młodzieży, które pochodzą z terenów i środowisk gdzie jest trudna sytuacja dzieci i młodzieży
pomaga w formowaniu się pokolenia odpowiedzialnych, twórczych ludzi, aktywnie kształtujących własne życie i środowisko lokalne
promuje i wspiera programy ułatwiające rozwój dzieci i młodzieży w Polsce
PSP_10 - Postępuje zgodne z zasadami etyki obligującymi do pomocy, profilaktyki i wsparcia społecznego osób i grup wymagających opieki i troski pedagogicznej.
student zachowuje otwartość na podejmowanie działań pedagogicznych w środowisku społecznym, przejawia aktywność w pracy na rzecz środowiska.
student przestrzega zasady dobrego komunikowania się i przejawia wrażliwość w bezpośrednim kontakcie z drugą osobą bądź grupa
student dostrzega i rozwiązuje problemy moralne i dylematy etyczne związane z własną i cudzą pracą, ma przekonanie o wadze zachowań w sposób profesjonalny.
dba o jakość pracy.
Literatura
Piekarski J., U podstaw pedagogiki społecznej. Zagadnienia teoretyczno – metodologiczne. Łódź 2007. Marynowicz – Hetka E., Pedagogika społeczna. Podręcznik akademicki 1, 2 T. Warszawa 2006 i 2007
Radziewicz – Winnicki A., Pedagogika społeczna w obliczu realiów codzienności. Warszawa 2008
Winkler Michael, Pedagogika społeczna. Gdańsk 2009
Modrzewski J., Studia i szkice socjopedagogiczne. Aktualia. Poznań – Kalisz 2011
Marzec – Holka K., Pomoc społeczna, praca socjalna. Teoria i praktyka. Bydgoszcz 2003
Kawula S., Marynowicz – Hetka E., Przecławska A., Pedagogika społeczna w perspektywie europejskiej. Olsztyn 2003
Kawula S., Pedagogika społeczna – dokonania, aktualności – perspektywy. Podręcznik akademicki dla pedagogów. Toruń 2001
Lepalczyk I., Pilch T., Pedagogika społeczna. Warszawa 1995
Pedagogika społeczna w Europie Środkowej, stan obecny i perspektywy. Brno 2009. Praca zbiorowa
Kromolicka B. (red);Pedagog społeczny w meandrach środowiska lokalnego. Szczecin 2008
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: