Media i technologie informacyjne 13-PXL2XMTI11
Wykłady:
Geneza, przedmiot i podstawowe pojęcia technologii informacyjnej i informatyki.
Miejsce technologii informacyjnej i mediów w edukacji oraz w pracy nauczycieli.
Źródła informacji i ich wartościowanie, jako podstawa działalności informacyjnej i masowego komunikowania.
Media i ich funkcje. Pedagogiczny wymiar mediów.
Programy multimedialne w edukacji.
Możliwości redagowania komunikatów edukacyjnych z wykorzystaniem funkcji w programów pakietu MS Office oraz programów graficznych.
Kształcenie z wykorzystaniem mediów - rozwój, stan obecny.
Ćwiczenia:
System operacyjny i sprzęt - typowa konfiguracja sprzętu, licencje oprogramowania, struktury danych, operacje na plikach i folderach, ochrona danych elektronicznych.
Internet – zaawansowane wyszukiwanie informacji
Edytor tekstu I – tworzenie foliogramu. Eksport do formatu PDF.
Edytor tekstu II – tworzenie złożonego, wielostronicowego dokumentu.
Edytor tekstu III – ocena pedagogiczna przekazów medialnych.
Arkusz kalkulacyjny I – tworzenie prostych tabel podsumowujących, prostych wykresów, korzystanie z formuł obliczeniowych
Arkusz kalkulacyjny II – opracowanie elektronicznego dziennika szkolnego lub inne arkusze np. statystyka semestralna klasy, opracowanie wyników egzaminów.
Program graficzny I – tworzenie fazogramu – obróbka grafiki niezbędnej dla przygotowywanych materiałów dydaktycznych
Program prezentacyjny I – prezentacja automatyczna z podkładem dźwiękowym zawierająca obrazy (własne), dźwięki, elementy wideo oraz zaawansowane efekty przejść.
Program prezentacyjny II – tworzenie interaktywnej prezentacji zawierającą część podającą (hipertekst), sprawdzającą (system pytań i odpowiedzi - uczenie się przez odkrywanie) oraz symulację działań.
E-learning I – tworzenie treści przy pomocy narzędzia moodle. Wykorzystanie możliwości jakie dają platformy e-learningowe.
E-learning II – podstawy administracji platformą e-learningową moodle.
Cele kształcenia
Kierunek studiów
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2019/SL: | W cyklu 2018/SL: | W cyklu 2020/SL: |
Efekty kształcenia
Definiuje podstawowe pojęcia z zakresu technologii informacyjnych, informatyki i pedagogiki medialnej oraz rozróżnia ich zakresy pojęciowe.
Wyjaśnia istotę i miejsce technologii informacyjnych i mediów w edukacji.
Charakteryzuje źródła informacji jako podstawy działalności informacyjnej
i komunikacyjnej.
Charakteryzuje współczesne uwarunkowania kształcenia z wykorzystaniem mediów, w tym na odległość.
Analizuje i ocenia wybrane komunikaty medialne w aspekcie ich zastosowań edukacyjnych
Posługuje się sprzętem i systemem operacyjnym komputera stosując zasady ergonomii i bezpiecznej pracy z komputerem.
Posługuje się zasobami sieci Internet.
Przygotowuje prosty i złożony dokument tekstowy o charakterze edukacyjnym.
Stosuje arkusz kalkulacyjny do automatyzacji prostych obliczeń, zestawień, opracowania statystycznego i zaprezentowania wyników badań.
Korzysta z edytora graficznego w celu tworzenia i edycji obrazu.
Przygotowuje materiały dydaktyczne do zajęć edukacyjnych: foliogramy i fazogramy, programy edukacyjne, grafikę prezentacyjną: prezentacje i animacje.
Projektuje proste kursy zdalne z wykorzystaniem platformy e-learningowej Moodle.
Kryteria oceniania
Kryteria:
- pojawienie się zachowania opisanego w EK;
- znane odniesienie – zgodność z treścią wykładów i literaturą przedmiotu, wymienienie i uwzględnienie wszystkich kryteriów pedagogicznej oceny przekazów medialnych, realizuje prace zgodnie z podaną instrukcją;
- liczba dopuszczalnych błędów w edycji i formatowaniu: 4
- skutki – poprzez dobór argumentów przekona czytelnika oceny, efektywnie i bezpiecznie realizuje zadania, znajduje w sieci właściwe treści na zadane tematy;
Metody:
F – dyskusja podczas ćwiczeń, obserwacja działań, korekta prac
P - ocena prac, sprawdzian pisemny
Literatura
Gajda J., Media w edukacji, Oficyna Wyd. Impuls, Kraków 2003.
Goban-Klas T., Media i komunikowanie masowe, PWN, Warszawa 2004.
Jabłoński M., Rozwijanie umiejętności wartościowania komunikatów medialnych w toku studiów nauczycielskich [w:] Ewaluacja i innowacje w edukacji. red. nauk. J. Grzesiak. Wyd. WPA UAM. Kalisz 2007
Jabłoński M., Wykorzystanie prezentacji multimedialnych we wspomaganiu indywidualnego uczenia się [w:] Ewaluacja i innowacje w edukacji. Red. nauk. J. Grzesiak. Wyd. PWSZ. Konin 2007
Jabłoński M., J. Nawrocki, Wykorzystanie technologii informacyjnych i mediów w rozwijaniu stylów uczenia się w toku praktyki pedagogicznej [w:] Profesjonalne praktyki – profesjonalni nauczyciele. Wybrane konteksty praktyk pedagogicznych. Red. nauk. J. Grzesiak. Wyd. PWSZ. Konin 2010.
Lepa A., Pedagogika mass mediów, AWŁ, Łódź 2000.
Osmańska-Furmanek W., Furmanek M., Pedagogika medialna [w:] Pedagogika. Tom 3. Subdyscypliny wiedzy pedagogicznej, red. nauk. B. Śliwerski, GWP, Gdańsk 2006.
Pedagogika medialna. Podręcznik akademicki Tom 1, 2, red. nauk. B. Siemieniecki, Wyd. Nauk. PWN, Warszawa 2007.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: