Podstawy edukacji przyrodniczej dziecka 13-PXL2EPEP12
Środowisko przyrodnicze jako obiekt poznania.
Przystosowania do środowiska i prowadzonego trybu życia wybranych grup zwierząt.
Równowaga ekologiczna w przyrodzie i jej znaczenie.
Współczesne środowisko życia człowieka w kontekście zagrożeń.
Ochrona środowiska. Kształtowanie ekologicznych postaw i zachowań w zakresie ochrony wód, powietrza, oszczędzania energii oraz ochrony środowiska i krajobrazu.
Krainy geograficzne Polski.
Pojęcie krajoznawstwa i jego rola we współczesnym społeczeństwie.
Parki narodowe i krajoznawcze w Polsce.
Cele kształcenia
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Efekty kształcenia
Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student potrafi:
- charakteryzuje środowisko przyrodnicze współczesnego człowieka
- wyjaśnia oraz porównuje związki i wpływ przyrody nieożywionej na życie ludzi, zwierząt i roślin
- dokonuje wyboru i selekcji wiedzy przedmiotowej do potrzeb kształcenia przyrodoznawczego na poziomie propedeutycznym
- systematycznie pogłębia i uaktualnia swoją wiedzę z dziedziny teorii i metodyki nauczania środowiska przyrodniczego w edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej na zasadzie samokształcenia z wykorzystaniem różnych źródeł informacji
Kryteria oceniania
Metody oceniania stopnia osiągnięcia założonego efektu kształcenia:
F- obserwacja studenta i analiza jego wypowiedzi podczas dyskusji
F- ocena samodzielnej/zespołowej pracy studenta (prezentacja multimedialna, referat)
S– test sprawdzający wiedzę o lesie i jego mieszkańcach
F- dostarczanie informacji zwrotnej; ocena pracy w zespole
S– pisemne kolokwium: rodzaje i charakterystyka krajobrazów występujących w Polsce; parki narodowe; ochrona przyrody.
S- sprawdzian pisemny wiedzy: przyroda nieożywiona – czynniki pogody; krążenie wody w przyrodzie
S- ocena planu metodycznego
Kryteria oceniania:
5.0 – znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, wyjątkowa aktywność, doskonałe projekty
4.5 – bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, bardzo duża aktywność podczas zajęć, bardzo dobre projekty
4.0 – dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, duża aktywność na zajęciach, dobre projekty
3.5 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, przeciętna aktywność podczas zajęć, zadowalające projekty po naniesieniu poprawek
3.0 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, nikła aktywność podczas zajęć, projekty zadowalające po wprowadzeniu dużej liczby poprawek
2.0 – niezadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, brak aktywnego uczestnictwa w zajęciach, projekty z dużą ilością błędów we wszystkich częściach planów lub brak projektów
Praktyki zawodowe
Praktyki zawodowe według Regulaminu Praktyk Pedagogicznych dla II i III roku studiów licencjackich
Literatura
1) Baranowska M., Janecki T., Polska. Szkolna encyklopedia przyrodniczo-krajoznawcza, Wydawnictwo Publicat, Poznań 2007.
2) Budniak A., Edukacja społeczno-przyrodnicza dzieci w wieku przedszkolnym i młodszym szkolnym. Podręcznik dla studentów, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2009.
3) Dymara B., Michałowski S. C., Woltman-Mazurkiewicz L., Dziecko w świecie przyrody. Książka do wychowania proekologicznego, Oficyna Wydawnicza „Impuls”’ Kraków 2010.
4) Jakowicka M., Wzbogacanie doświadczeń uczniów klas początkowych w kontaktach ze środowiskiem, WSiP, Warszawa 1982.
5) Kruczek Z., Krajoznawstwo. Zarys teorii i metodyki, Proksenia, Kraków 2003.
6) Lelonek M., Kształtowanie pojęć z przyrody nieożywionej w nauczaniu początkowym, WSiP, Warszawa 1985.
7) Lelonek M., Proces poznawania i rozumienia świata przez uczniów w młodszym wieku szkolnym, Wydawnictwo WSHE, Pabianice 2006.
Parczewska T., "Edukacja przyrodniczo-ekologiczna, [w:] Dziedziny kształcenia w klasach I-III, (red.) Magda-Adamowicz M., Kataryńczuk-Mania L., Wydawnictwo Akademickie Żak, Warszawa 2013,
8) Spadzińska-Żak E., Parki narodowe i krajoznawcze w Polsce, „Drogowiec”, Kielce 2007.
9) Szadzińska E., Dydaktyczne „tropy” zrównoważonego rozwoju w edukacji, Oficyna Wydawnicza „Impuls”’ Kraków 2013.
10) Umiński T., Ekologia środowisko przyroda, WSiP, Warszawa 1996.
11) Wasilewski T., Zrozumieć pogodę, Wydawnictwo Publicat, Poznań 2008.
12) Wielka encyklopedia krajoznawcza świata, Wydawnictwo Publicat, Poznań 2007.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: