Specyfika i uwarunkowania edukacji wczesnoszkolnej dziecka 13-PXL1ESEW11
Psychosyntetyczne podejście do rozwoju dziecka oraz zrozumienie prawdziwej natury dziecka warunkiem skutecznych oddziaływań dorosłych (zwłaszcza nauczycieli).
Kategorie dziecka i dzieciństwa w kontekście edukacji i praw dziecka.
Start szkolny dziecka a jego gotowość do nauki szkolnej.
Czynniki warunkujące rozwój człowieka (dziecka) a przesłanki "uczyć się aby...".
Wyzwalanie aktywności w sytuacjach zadaniowych - edukacyjnych ważnym zadaniem i kompetencją nauczyciela dzieci w obliczu społeczeństwa wiedzy.
Jak kochać dziecko - wybrane koncepcje i dyskursy w kręgu pedagogiki dziecka.
O sukces dziecka - o ocenianiu, zdolnościach i trudnościach w procesach kształcenia i wychowania.
Kontrowersje wokół zasad kontroli, oceny osiągnięć i zachowań dzieci - tendencje w ocenianiu (nie)opisowym.
Tendencje w zakresie konstruowania materiałów dydaktycznych dla edukacji początkowej.
Dziecko i jego rówieśnicy w klasie szkolnej - mechanizmy i procesy.
Klasy integracyjne - za i przeciw (kontrowersje w obliczu badań).
Klasy łączone w systemie edukacji dzieci - mity i rzeczywistość.
(Pre)orientacja (przed)zawodowa dzieci w obliczu reform edukacyjnych w Polsce i w Europie.
Rola nauczyciela (wychowawcy) we wspieraniu i wspomaganiu zrównoważonego rozwoju dziecka w rodzinie, w przedszkolu i w szkole.
Nauczyciel w przestrzeni edukacji początkowej i edukacji medialnej - dylematy.
Dokąd zmierza edukacja dzieci w Polsce - w kontekście reform szkolnych i polityki oświatowej.
Dyskursy studenckie - forum wokół edukacji dzieci i ich nauczycieli (autodiagnoza studentów wobec oczekiwań i doniesień z badań naukowych).
Cele kształcenia
Kierunek studiów
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Efekty kształcenia
Poprzez studiowanie tego przedmiotu student powinien potrafić dokonywać selekcji źródeł bibliograficznych z zakresu edukacji dzieci oraz ich nauczycieli. W rezultacie winien pozyskać podstawy wiedzy, aby móc zadecydować o wyborze specjalizacji nauczycielskiej i postawić przed sobą stosowane zadania krótko- i długoterminowe pozwalające stać się kompetentnym i odpowiedzialnym nauczycielem na miarę wyzwań XXI wieku - zwłaszcza w kontekście społeczeństwa wiedzy.
Kryteria oceniania
Wykłady i demonstracje (w tym filmy dydaktyczne), analiza materiałów dydaktycznych dla uczniów w zakresie wybranych kompetencji akcentowanych treści nowej podstawy programowej, próby samodzielnego konstruowania materiałów dydaktycznych dla dzieci.
Praca końcowa - semestralna.
Test samokontrolny: Znajomość podstawowej literatury, w tym podstawowych materiałów edukacyjnych dotyczących dzieci w wieku przedszkolnym/wczesnoszkolnym - w formie samodzielnego opracowania na obrany temat z przestrzeni edukacji dzieci.
Autoewaluacja studenta.
Inne: udział bezpośredni w zajęciach, prezentacje osiągnięć studentów - seminarium, forum studenckie (ewent. koło naukowe).
Literatura
Literatura podstawowa (do wyboru):
1) Brzezińska A., Czytanie i pisanie - nowy język dziecka, WSiP, Warszawa 1983.
1) Białek E. D., Zrównoważony rozwój dziecka w świetle nowych wyzwań, Impuls, Kraków 2009.
2) Marek E., Więckowski R., (red), Edukacja wczesnoszkolna w kontekście reformy systemu szkolnego, AŚ, Piotrków Trybunalski 2000.
4) Moroz H. (red. ), Edukacja zintegrowana w reformowanej szkole, Impuls, Kraków 2001.
5) Filipiak E., Smolińska-Rębas H., Od Celestyna Freineta do edukacji zintegrowanej, WSiP, Bydgoszcz 2000.
6) Grzesiak J. (red.), Ewaluacja i innowacje w edukacji. Kompetencje i odpowiedzialność nauczyciela, Wyd. WPA - PWSZ, Kalisz-Konin 2010.
7) Klus-Stańska D., Suświłło M. (red.), Dylematy współczesnej edukacji, WSP, Olsztyn 1998.
8) Korczak J., Jak kochać dziecko, WSiP, Warszawa 2002.
9) Kida J. (red.), Nowatorskie tendencje w edukacji wczesnoszkolnej, WSiP, Rzeszów 1998.
10) Oryl M., Dwupoziomowe nauczanie-uczenie się w klasach 0-III szkoły podstawowej, WSiP, Bydgoszcz 1996.
11) Radwiłowiczowie M. R., Nauczyciel klas początkowych, WSiP, Warszawa 1981.
12) Stucki E. (red.), Przemiany i przyszłość pedagogiki wczesnoszkolnej, WSP, Bydgoszcz 1998.
13) Walczyna J., Integracja nauczania początkowego, Ossolineum, Warszawa 1981.
14) Waloszek D., Przygotowanie dzieci sześcioletnich do zadań szkolnych, WSP, Zielona Góra 1993.
15) Wilgocka-Okoń B. (red.), Edukacja wczesnoszkolna, WSiP, Warszawa 1984.
16) Wróbel T., Współczesne tendencje w nauczaniu początkowym, WSiP, Warszawa 1979.
Lektury uzupełniające:
1) Gałkowski T., Jak zrozumieć swoje dziecko, PZWL, Warszawa 2003.
2) Klus-Stańska D., Szczepska-Pustkowska M., Pedagogika wczesnoszkolna - dyskursy, problemy, rozwiązania, Wyd. Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2010.
3) Sikorska I., Rozwój dziecka w przedszkolu. Stymulujące wartości wybranych systemów edukacyjnych, Wyd. UJ, Kraków 2010.
4) Wybrane artykuły z czasopism: Życie Szkoły, Wychowanie w przedszkolu, Wychowanie Na Co Dzień.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: