Metodologia badań pedagogicznych 13-PSM6XMBS12
Metodologia a funkcje pedagogiki jako nauki. Geneza i rozwój koncepcji badania zjawisk społecznych.
Podstawowe kategorie badawcze pedagogiki (empirycznej, prakseologicznej, hermeneutycznej).
Modelowe cechy współcześnie uznawanych paradygmatów naukowych: pozytywistycznego, humanistycznego, krytycznego i postmodernistycznego.
Struktura procesu badawczego w metodologii badań pedagogicznych (cele, problemy, hipotezy, zmienne, wskaźniki, próba badawcza, konstruowanie narzędzi badawczych).
Rodzaje i typy badań. Metody opisowe a metody eksperymentalne. Przetwarzanie i analizowanie zgromadzonych danych źródłowych. Specyfika badań małego dziecka.
Ilościowe i jakościowe badania zjawisk społecznych. Geneza i historyczna zmienności ilościowych i jakościowych procedur badawczych.
Kontekst społeczny badań pedagogicznych, etyczne aspekty prowadzenia i wykorzystywania badań naukowych. Współczesne prawo autorskie, aspekty i zasady ochrony własności intelektualnej. Plagiat.
Metody statystyczne w przetwarzaniu i analizowaniu wyników badań pedagogicznych. Interpretacja zebranego materiału empirycznego.
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
rozróżnia podstawowe paradygmaty wiedzy naukowej
analizuje specyfikę badań ilościowych i jakościowych
przejawia krytyczną i odpowiedzialną postawę wobec wybieranych procedur badawczych oraz korzystania z cudzej własności intelektualnej
z zachowaniem postaw etycznych stosuje wybrane orientacje badawcze w badaniach własnych uwzględniając przepisy dotyczące wykorzystania cudzej pracy
Kryteria oceniania
Egzamin pisemny
Egzamin z „otwartą książką”
Kolokwium pisemne
Test
Projekt
5,0 – student, który zrealizuje 91% i więcej zadań dotyczących zdefiniowanych efektów kształcenia (znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne);
4,5 – student, który zrealizuje 81% do 90% zadań dotyczących zdefiniowanych efektów kształcenia (bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne);
4,0 – student, który zrealizuje 71% do 80% zadań dotyczących zdefiniowanych efektów kształcenia (dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne);
3,5 – student, który zrealizuje 61% do 70% zadań dotyczących zdefiniowanych efektów kształcenia (zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale ze znacznymi niedociągnięciami);
3,0 – student, który zrealizuje 51% do 60% zadań dotyczących zdefiniowanych efektów kształcenia (zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale z licznymi błędami);
2,0 – student, który zrealizuje mniej niż 51% zadań dotyczących zdefiniowanych efektów kształcenia (niezadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne)
Literatura
Barta J., Markiewicz R., Prawo autorskie, Wolters Kluwer, Warszawa 2010.
Brzeziński J., Metodologia badań psychologicznych, PWN, Warszawa 1996.
Ferguson G.A., Takane Y., Analiza statystyczna w psychologii i pedagogice, PWN, Warszawa 1997.
Gnitecki J., Wstęp do metod i przetwarzania wyników badań w naukach pedagogicznych, Wydawnictwo Naukowe Polskiego Towarzystwa Pedagogicznego, Poznań 2004.
Gnitecki J., Wstęp do ogólnej metodologii badań w naukach pedagogicznych. Tom 2. Tworzenie wiedzy o edukacji w naukach pedagogicznych, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań 2007.
Grzesiak J., Statystyka w metodologii badań pedagogicznych, Instytut Pedagogiczno-Artystyczny UAM, Kalisz 1996.
Jezioro J., Prawo własności intelektualnej, w: Podstawy prawa cywilnego Gniewka E. (red. nauk), Warszawa 2011.
Łobocki M., Wprowadzenie do metodologii badań pedagogicznych, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 1999.
Palka S. (red. nauk.), Orientacje w metodologii badań pedagogicznych, Uniwersytet Jagielloński, Kraków 1998.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: