Dydaktyka ogólna 13-PSM2XDYO11
Geneza i rozwój dydaktyki. Dydaktyka jako nauka – przedmiot i zadania. Metody badań dydaktycznych.
Główne systemy dydaktyczne a współczesny model procesu kształcenia ogólnego.
Podstawowe pojęcia dydaktyczne. Wartości i cele kształcenia ogólnego.
Proces kształcenia ogólnego. Zasady w procesie dydaktycznym – doboru treści, nauczania, uczenia się.
Metody kształcenia i współczesne trendy w tym zakresie. Koncepcja kształcenia wielostronnego.
Formy organizacyjne kształcenia. Rola środków dydaktycznych w kształceniu.
Planowanie pracy dydaktycznej – założenia projektowania dydaktycznego.
Osiągnięcia szkolne uczniów i ich pomiar.
Indywidualizacja kształcenia na gruncie projektowania dydaktycznego.
Ewaluacja procesu kształcenia – ocenianie wyników procesu kształcenia.
Cele kształcenia
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
potrafi przedstawić wiedzę o dydaktyce, jako subdyscyplinie pedagogiki oraz charakteryzuje jej zmienność i zadania
rozróżnia główne nurty myślenia o edukacji i szkole i umiejętnie weryfikuje modele współczesnej szkoły
prawidłowo interpretuje cele kształcenia i treści tych celów; podmioty stanowienia celów; wybrane koncepcje formułujące cele kształcenia;
charakteryzuje treści kształcenia, kryteria oraz zasadach ich doboru i układu; wykorzystuje wiedzę o treściach kształcenia do konstruowania procesu dydaktycznego
wykorzystuje wiedzę o modelach procesu kształcenia oraz zasadach organizujących przebieg procesów nauczania – uczenia się do jego projektowania
potrafi wskazać i poprawnie klasyfikować metody nauczania i uczenia się; rozróżnia metody stymulujące myślenie uczniów i metody samodzielnego dochodzenia do wiedzy oraz metody projektów
dostrzega i poprawnie stosuje materiał dydaktyczny jako przedmiot pracy nauczyciela i ucznia – kryteria i narzędzia doboru programów i podręczników szkolnych oraz innych nośników materiału dydaktycznego;
potrafi poprawnie ocenić osiągnięcia szkolne ucznia w procesie kształcenia, analizować objawy i przyczyny niepowodzeń szkolnych; wskazać źródła profilaktyki i terapii niepowodzeń szkolnych
odpowiedzialnie projektuje indywidualizację procesu nauczania – uczenia się zgodnie z założeniami projektowania dydaktycznego
potrafi wyróżnić rezultaty procesu kształcenia, kontrolę, oceny, błędy oceniania, zewnątrzszkolny i wewnątrzszkolny system oceniania jakości szkoły
Kryteria oceniania
Egzamin pisemny
Kolokwium pisemne
Test
Projekt
Inne (jakie?) – prace pisemne
bardzo dobry (bdb; 5,0): student, który zrealizuje 91% i więcej zadań dotyczących zdefiniowanych efektów kształcenia (znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne).
dobry plus (+db; 4,5): student, który zrealizuje 81% do 90% zadań dotyczących zdefiniowanych efektów kształcenia (bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne).
dobry (db; 4,0): student, który zrealizuje 71% do 80% zadań dotyczących zdefiniowanych efektów kształcenia (dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne).
dostateczny plus (+dst; 3,5): student, który zrealizuje 61% do 70% zadań dotyczących zdefiniowanych efektów kształcenia (zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale ze znacznymi niedociągnięciami).
dostateczny (dst; 3,0): student, który zrealizuje 51% do 60% zadań dotyczących zdefiniowanych efektów kształcenia (zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale z licznymi błędami).
niedostateczny (ndst; 2,0): student, który zrealizuje mniej niż 51% zadań dotyczących zdefiniowanych efektów kształcenia (niezadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne)
Literatura
Arends R. I. Uczymy się nauczać. Warszawa 1995.
Bereźnicki F. Podstawy kształcenia ogólnego. Kraków 2011.
Davis R.H., Aleksander L.T., Yelon S.L., Konstruowanie systemu kształcenia, Warszawa 1983.
Denek K. Wartości i cele edukacji szkolnej. Toruń 1994.
Gagné R.M., Briggs L.J., Wager W.W., Zasady projektowania dydaktycznego, Warszawa 1992.
Kupisiewicz Cz. Dydaktyka. Podręcznik akademicki. Kraków 2012.
Kupisiewicz Cz. Szkice z dziejów dydaktyki. Kraków 2010.
Okoń W. Słownik pedagogiczny
Okoń W. Wprowadzenie do dydaktyki ogólnej. Warszawa 2003.
Półturzycki J. Dydaktyka dla nauczycieli. Toruń 1997.
Sztuka nauczania. Czynności nauczyciela. (red. nauk) Kruszewski K. Warszawa 2008.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: