Warsztaty biblioterapii 13-PSM2AWBL
Jeszcze nie wprowadzono opisu dla tego przedmiotu...
Cele kształcenia
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2020/SL: | W cyklu 2022/SL: | W cyklu 2018/SL: | W cyklu 2021/SL: |
Efekty kształcenia
1. Zna terminologię arteterapeutyczną, a w szczególności biblioterapeutyczną, i potrafi zastosować ją w praktyce. Ponadto ma świadomość kontekstu interdyscyplinarnego działań biblioterapeutycznych oraz posiada wiedzę o członkach różnorodnych grup społecznych, którzy w przyszłości staną się potencjalnie jego podopiecznymi.
2. Na podstawie nabytej umiejętności pozyskiwania przydatnych informacji i narzędzi biblioterapeutycznych potrafi samodzielnie wypracować program działań biblioterapeutycznych, dobiera efektywne sposoby rozwiązywania problemów podopiecznych oraz potrafi wyszukać odpowiedni materiał literacki do zajęć biblioterapeutycznych i odpowiednio go opracować. Potrafi także wskazać innym ścieżkę samorozwoju, dbając jednocześnie o własne uzupełnianie i poszerzanie wiedzy.
3. Potrafi współpracować z grupą podopiecznych jako moderator oraz dostrzega etyczne uwikłania pracy biblioterapeuty, dzięki czemu doskonali swój warsztat.
4. Potrafi zorganizować zajęcia biblioterapeutyczne.
Kryteria oceniania
- Egzamin praktyczny (obserwacja wykonawstwa);
- Kolokwium pisemne.
1. Kryteria oceniania wg skali stosowanej w UAM:
bardzo dobry (bdb; 5,0): obecność na zajęciach i aktywny w nich udział, znakomita znajomość podstawowej literatury przedmiotu oraz znakomite przygotowanie i przeprowadzenie warsztatów biblioterapeutycznych,
dobry plus (+db; 4,5): obecność na zajęciach i aktywny w nich udział, bardzo dobra znajomość podstawowej literatury przedmiotu oraz bardzo dobre przygotowanie i przeprowadzenie warsztatów biblioterapeutycznych,
dobry (db; 4,0): obecność na zajęciach i aktywny w nich udział, dobra znajomość podstawowej literatury przedmiotu oraz dobre przygotowanie i przeprowadzenie warsztatów biblioterapeutycznych,
dostateczny plus (+dst; 3,5): obecność na zajęciach i zadowalający w nich udział, zadowalająca znajomość podstawowej literatury przedmiotu oraz zadowalające przygotowanie i przeprowadzenie warsztatów biblioterapeutycznych, ale ze znacznymi niedociągnięciami,
dostateczny (dst; 3,0): obecność na zajęciach i zadowalający w nich udział, zadowalająca znajomość podstawowej literatury przedmiotu oraz zadowalające przygotowanie i przeprowadzenie warsztatów biblioterapeutycznych, ale z licznymi błędami,
niedostateczny (ndst; 2,0): nieobecność na zajęciach w wymiarze większym niż określona w warunkach zaliczenia przedmiotu, niezadowalająca znajomość podstawowej literatury przedmiotu oraz niezadowalające przygotowanie i przeprowadzenie warsztatów biblioterapeutycznych.
Literatura
1. Bettelheim B., Cudowne i pożyteczne. O znaczeniach i wartościach baśni, przeł. D. Danek, Agencja Wydawnicza Jacek Santorski & Co i Wydawnictwo W.A.B., Warszawa 1996.
2. Borecka I., Biblioterapia formą terapii pedagogicznej. Skrypt dla studentów pedagogiki, Wydawnictwo Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej w Wałbrzychu, Wałbrzych 2001.
3. Borecka I., Z motylem w tle. O baśni w biblioterapii i terapii pedagogicznej, Wydawnictwo Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej w Wałbrzychu, Wałbrzych 2004.
4. Brett D., Bajki, które leczą cz. 1, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2003.
5. Brett D., Bajki, które leczą cz. 2, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2003.
6. Czernianin W., Teoretyczne podstawy biblioterapii, Oficyna Wydawnicza ATUT, Wrocław 2008.
7. Ćwiklak K. (red.), Baśń we współczesnej kulturze t. 1 i 2, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań 2014 (t.1), 2015 (t. 2).
8. Handford O., Karolak W., Bajka w twórczym rozwoju i arteterapii, Wydawnictwo Akademii Humanistyczno-Ekonomicznej w Łodzi, Łódź 2009.
9. Krzyśka S., Aksjologiczne i terapeutyczne konteksty recepcji poezji dla dzieci. Przykład modelowania matematycznego wierszy dla dzieci w wieku wczesnoszkolnym, Wydawnictwo Naukowe Wydziału Nauk Społecznych Uniwersytetu im. A. Mickiewicza w Poznaniu, Poznań 2013.
10. Molicka M., Biblioterapia i bajkoterapia. Rola literatury w procesie zmiany rozumienia świata społecznego i siebie, Media Rodzina, Poznań 2011.
11. Szulc W., Arteterapia. Narodziny idei, ewolucja teorii, rozwój praktyki, Difin, Warszawa 2011.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: