W cyklu 2020/SZ:
Wprowadzenie do logopedii: etymologia terminu „logopedia”; przedmiot logopedii, zadania logopedii; interdyscyplinarny charakter logopedii; rozwój logopedii w Polsce i na świecie; prekursorzy polskiej logopedii; zawód i miejsca pracy logopedy. Mowa jako przedmiot zainteresowań logopedii: logopedyczne definicje terminu „mowa”; składniki mowy: język, mówienie, tekst słowny, rozumienie; powstawanie mowy: mózgowa organizacja mowy, udział aparatu oddechowego, aparatu fonacyjnego i aparatu artykulacyjnego. Wyjaśnienie pojęć: zaburzenie mowy, wada mowy, wada wymowy, błędy wymowy, itp. Zaburzenia mowy. Klasyfikacje zaburzeń mowy: przyczynowe klasyfikacje zaburzeń mowy (na przykładzie klasyfikacji I. Styczek); objawowo - przyczynowe klasyfikacje zaburzeń mowy (na przykładzie klasyfikacji L. Kaczmarka); „Logopedyczna klasyfikacja zaburzeń mowy” S. Grabiasa; zaburzenia mowy w Międzynarodowej Statystycznej Klasyfikacji Chorób i Problemów Zdrowotnych ICD–10; zaburzenia mowy w Diagnostycznej i Statystycznej Klasyfikacji Zaburzeń Psychicznych DSM-IV;propozycje Międzynarodowego Towarzystwa Logopedów i Foniatrów. Rozwój sprawności językowych i komunikacyjnych dziecka: kształtowanie się i okresy prawidłowego rozwoju mowy, ich charakterystyka (okres przygotowawczy, okres melodii, okres sygnału jednoklasowego, okres sygnału dwuklasowego, okres swoistej mowy dziecięcej); „kalendarz” mowy dziecka; warunki prawidłowego rozwoju mowy. Profilaktyka logopedyczna: znaczenie wczesnej profilaktyki logopedycznej; zakresy profilaktyki logopedycznej; możliwości wykorzystania ćwiczeń ortofonicznych w pracy z dziećmi prawidłowo rozwijającymi się i dziećmi z zakłóceniami rozwoju i zaburzeniami mowy; rodzaje ćwiczeń ortofonicznych; cele i rodzaje ćwiczeń oddechowych; cele i rodzaje ćwiczeń oddechowo-fonacyjnych; cele i rodzaje ćwiczeń fonacyjnych; cele i rodzaje ćwiczeń słuchowych; cele i rodzaje ćwiczeń usprawniających narządy mowy; cele i rodzaje ćwiczeń artykulacyjnych. Metodyka ogólna diagnozy i terapii logopedycznej: diagnoza, etapy diagnozy logopedycznej; badania podstawowe i uzupełniające; terapia logopedyczna – pojęcie; zasady terapii logopedycznej; metody terapii; techniki w terapii logopedycznej. Wspomaganie opóźnionego rozwoju mowy: wyjaśnienie pojęcia „opóźniony rozwój mowy”; przyczyny opóźnionego rozwoju mowy (zewnętrzne, wewnętrzne); rodzaje opóźnionego rozwoju mowy (samoistny, niesamoistny); kształtowanie się, rozwój i wspomaganie rozwoju mowy u dzieci niedosłyszących; kształtowanie się, rozwój i wspomaganie rozwoju mowy u dzieci upośledzonych umysłowo. Dyslalia: różnorodność definicji i wyjaśnień terminu „dyslalia”; podziały dyslalii ze względu na różne kryteria; przyczyny dyslalii; metody badania zaburzeń artykulacji; etapy pracy korekcyjnej zaburzonej artykulacji Jąkanie: wyjaśnienie pojęć: płynność, niepłynność mówienia; rodzaje niepłynności; wyjaśnienie pojęć: jąkanie, rozwojowa niepłynność mówienia; przyczyny i symptomy jąkania; diagnoza jąkania; metody usuwania jąkania. Zaburzenia mowy dzieci upośledzonych umysłowo. Zaburzenia mowy dzieci niedosłyszących i głuchych. Postępowanie wspomagające ucznia z zaburzeniami słuchu. Zaburzenia mowy w autyzmie. Afazja: istota i rodzaje afazji; objawy zaburzeń u dzieci i dorosłych; metody diagnozy afazji; terapia afazji. Dysartria: istota i rodzaje dysartrii; postępowanie diagnostyczne i terapeutyczne w anartrii i dysartrii. Psychospołecza sytuacja osób z zaburzeniami mowy: dziecko z zaburzeniami mowy w roli ucznia, związek zaburzeń mowy z trudnościami w nauce; dziecko z zaburzeniem mowy w roli kolegi; zakresy współpracy logopedy, rodziców i wychowawców; psychospołeczne następstwa zaburzeń mowy. Specyficzne trudności w czytaniu i pisaniu - dysleksja Funkcje prawej i lewej półkuli mózgu, kształtowanie się lateralizacji funkcji mózgowych, kształtowanie się przewagi lewej półkuli w funkcji mowy w ontogenezie; Koncepcje przyczyn dysleksji – omówienie wyników najnowszych badań neuropsychologicznych; Definicja dysleksji oraz jej objawy. Dysleksja syntagmatyczna i paradygmatyczna – definicje, pojęcia, objawy; Diagnoza dysleksji. Działania zapobiegające rozwojowi dysleksji w ramach wczesnej interwencji logopedycznej – ryzyko dysleksji; Praca z dzieckiem z dysleksją syntagmatyczną lub paradygmatyczną. Ćwiczenia funkcji poznawczych, w tym: sekwencji, kategoryzacji, lateralizacji, analizy syntezy wzrokowej i słuchowej, operacji myślowych, pamięci sekwencyjnej i symultanicznej, odwracanie w przestrzeni. Dziecko dyslektyczne w szkole: uprawnienia, formy pomocy, akty prawne, zasady oceniania, tworzenie minimum programowego.
|
W cyklu 2021/SZ:
Wprowadzenie do logopedii: etymologia terminu „logopedia”; przedmiot logopedii, zadania logopedii; interdyscyplinarny charakter logopedii; rozwój logopedii w Polsce i na świecie; prekursorzy polskiej logopedii; zawód i miejsca pracy logopedy. Mowa jako przedmiot zainteresowań logopedii: logopedyczne definicje terminu „mowa”; składniki mowy: język, mówienie, tekst słowny, rozumienie; powstawanie mowy: mózgowa organizacja mowy, udział aparatu oddechowego, aparatu fonacyjnego i aparatu artykulacyjnego. Wyjaśnienie pojęć: zaburzenie mowy, wada mowy, wada wymowy, błędy wymowy, itp. Zaburzenia mowy. Klasyfikacje zaburzeń mowy: przyczynowe klasyfikacje zaburzeń mowy (na przykładzie klasyfikacji I. Styczek); objawowo - przyczynowe klasyfikacje zaburzeń mowy (na przykładzie klasyfikacji L. Kaczmarka); „Logopedyczna klasyfikacja zaburzeń mowy” S. Grabiasa; zaburzenia mowy w Międzynarodowej Statystycznej Klasyfikacji Chorób i Problemów Zdrowotnych ICD–10; zaburzenia mowy w Diagnostycznej i Statystycznej Klasyfikacji Zaburzeń Psychicznych DSM-IV;propozycje Międzynarodowego Towarzystwa Logopedów i Foniatrów. Rozwój sprawności językowych i komunikacyjnych dziecka: kształtowanie się i okresy prawidłowego rozwoju mowy, ich charakterystyka (okres przygotowawczy, okres melodii, okres sygnału jednoklasowego, okres sygnału dwuklasowego, okres swoistej mowy dziecięcej); „kalendarz” mowy dziecka; warunki prawidłowego rozwoju mowy. Profilaktyka logopedyczna: znaczenie wczesnej profilaktyki logopedycznej; zakresy profilaktyki logopedycznej; możliwości wykorzystania ćwiczeń ortofonicznych w pracy z dziećmi prawidłowo rozwijającymi się i dziećmi z zakłóceniami rozwoju i zaburzeniami mowy; rodzaje ćwiczeń ortofonicznych; cele i rodzaje ćwiczeń oddechowych; cele i rodzaje ćwiczeń oddechowo-fonacyjnych; cele i rodzaje ćwiczeń fonacyjnych; cele i rodzaje ćwiczeń słuchowych; cele i rodzaje ćwiczeń usprawniających narządy mowy; cele i rodzaje ćwiczeń artykulacyjnych. Metodyka ogólna diagnozy i terapii logopedycznej: diagnoza, etapy diagnozy logopedycznej; badania podstawowe i uzupełniające; terapia logopedyczna – pojęcie; zasady terapii logopedycznej; metody terapii; techniki w terapii logopedycznej. Wspomaganie opóźnionego rozwoju mowy: wyjaśnienie pojęcia „opóźniony rozwój mowy”; przyczyny opóźnionego rozwoju mowy (zewnętrzne, wewnętrzne); rodzaje opóźnionego rozwoju mowy (samoistny, niesamoistny); kształtowanie się, rozwój i wspomaganie rozwoju mowy u dzieci niedosłyszących; kształtowanie się, rozwój i wspomaganie rozwoju mowy u dzieci upośledzonych umysłowo. Dyslalia: różnorodność definicji i wyjaśnień terminu „dyslalia”; podziały dyslalii ze względu na różne kryteria; przyczyny dyslalii; metody badania zaburzeń artykulacji; etapy pracy korekcyjnej zaburzonej artykulacji Jąkanie: wyjaśnienie pojęć: płynność, niepłynność mówienia; rodzaje niepłynności; wyjaśnienie pojęć: jąkanie, rozwojowa niepłynność mówienia; przyczyny i symptomy jąkania; diagnoza jąkania; metody usuwania jąkania. Zaburzenia mowy dzieci upośledzonych umysłowo. Zaburzenia mowy dzieci niedosłyszących i głuchych. Postępowanie wspomagające ucznia z zaburzeniami słuchu. Zaburzenia mowy w autyzmie. Afazja: istota i rodzaje afazji; objawy zaburzeń u dzieci i dorosłych; metody diagnozy afazji; terapia afazji. Dysartria: istota i rodzaje dysartrii; postępowanie diagnostyczne i terapeutyczne w anartrii i dysartrii. Psychospołecza sytuacja osób z zaburzeniami mowy: dziecko z zaburzeniami mowy w roli ucznia, związek zaburzeń mowy z trudnościami w nauce; dziecko z zaburzeniem mowy w roli kolegi; zakresy współpracy logopedy, rodziców i wychowawców; psychospołeczne następstwa zaburzeń mowy. Specyficzne trudności w czytaniu i pisaniu - dysleksja Funkcje prawej i lewej półkuli mózgu, kształtowanie się lateralizacji funkcji mózgowych, kształtowanie się przewagi lewej półkuli w funkcji mowy w ontogenezie; Koncepcje przyczyn dysleksji – omówienie wyników najnowszych badań neuropsychologicznych; Definicja dysleksji oraz jej objawy. Dysleksja syntagmatyczna i paradygmatyczna – definicje, pojęcia, objawy; Diagnoza dysleksji. Działania zapobiegające rozwojowi dysleksji w ramach wczesnej interwencji logopedycznej – ryzyko dysleksji; Praca z dzieckiem z dysleksją syntagmatyczną lub paradygmatyczną. Ćwiczenia funkcji poznawczych, w tym: sekwencji, kategoryzacji, lateralizacji, analizy syntezy wzrokowej i słuchowej, operacji myślowych, pamięci sekwencyjnej i symultanicznej, odwracanie w przestrzeni. Dziecko dyslektyczne w szkole: uprawnienia, formy pomocy, akty prawne, zasady oceniania, tworzenie minimum programowego.
|