Metodologia badań pedagogicznych 13-PNM6XMBS12
Metodologia a funkcje pedagogiki jako nauki. Geneza i rozwój koncepcji badania zjawisk społecznych.
Podstawowe kategorie badawcze pedagogiki (empirycznej, prakseologicznej, hermeneutycznej).
Modelowe cechy współcześnie uznawanych paradygmatów naukowych: pozytywistycznego, humanistycznego, krytycznego i postmodernistycznego.
Struktura procesu badawczego w metodologii badań pedagogicznych (cele, problemy, hipotezy, zmienne, wskaźniki, próba badawcza, konstruowanie narzędzi badawczych).
Rodzaje i typy badań. Metody opisowe a metody eksperymentalne. Przetwarzanie i analizowanie zgromadzonych danych źródłowych. Specyfika badań małego dziecka.
Ilościowe i jakościowe badania zjawisk społecznych. Geneza i historyczna zmienności ilościowych i jakościowych procedur badawczych.
Kontekst społeczny badań pedagogicznych, etyczne aspekty prowadzenia i wykorzystywania badań naukowych. Współczesne prawo autorskie, aspekty i zasady ochrony własności intelektualnej. Plagiat.
Metody statystyczne w przetwarzaniu i analizowaniu wyników badań pedagogicznych. Interpretacja zebranego materiału empirycznego.
Cele kształcenia
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
rozróżnia podstawowe paradygmaty wiedzy naukowej
analizuje specyfikę badań ilościowych i jakościowych
przejawia krytyczną i odpowiedzialną postawę wobec wybieranych procedur badawczych oraz korzystania z cudzej własności intelektualnej
z zachowaniem postaw etycznych stosuje wybrane orientacje badawcze w badaniach własnych uwzględniając przepisy dotyczące wykorzystania cudzej pracy
Kryteria oceniania
Egzamin pisemny
Egzamin z „otwartą książką”
Kolokwium pisemne
Test
Projekt
5,0 – student, który zrealizuje 91% i więcej zadań dotyczących zdefiniowanych efektów kształcenia (znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne);
4,5 – student, który zrealizuje 81% do 90% zadań dotyczących zdefiniowanych efektów kształcenia (bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne);
4,0 – student, który zrealizuje 71% do 80% zadań dotyczących zdefiniowanych efektów kształcenia (dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne);
3,5 – student, który zrealizuje 61% do 70% zadań dotyczących zdefiniowanych efektów kształcenia (zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale ze znacznymi niedociągnięciami);
3,0 – student, który zrealizuje 51% do 60% zadań dotyczących zdefiniowanych efektów kształcenia (zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale z licznymi błędami);
2,0 – student, który zrealizuje mniej niż 51% zadań dotyczących zdefiniowanych efektów kształcenia (niezadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne)
Literatura
Barta J., Markiewicz R., Prawo autorskie, Wolters Kluwer, Warszawa 2010.
Brzeziński J., Metodologia badań psychologicznych, PWN, Warszawa 1996.
Ferguson G.A., Takane Y., Analiza statystyczna w psychologii i pedagogice, PWN, Warszawa 1997.
Gnitecki J., Wstęp do metod i przetwarzania wyników badań w naukach pedagogicznych, Wydawnictwo Naukowe Polskiego Towarzystwa Pedagogicznego, Poznań 2004.
Gnitecki J., Wstęp do ogólnej metodologii badań w naukach pedagogicznych. Tom 2. Tworzenie wiedzy o edukacji w naukach pedagogicznych, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań 2007.
Grzesiak J., Statystyka w metodologii badań pedagogicznych, Instytut Pedagogiczno-Artystyczny UAM, Kalisz 1996.
Jezioro J., Prawo własności intelektualnej, w: Podstawy prawa cywilnego Gniewka E. (red. nauk), Warszawa 2011.
Łobocki M., Wprowadzenie do metodologii badań pedagogicznych, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 1999.
Palka S. (red. nauk.), Orientacje w metodologii badań pedagogicznych, Uniwersytet Jagielloński, Kraków 1998.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: