Metodyka wychowania fizycznego 13-PNM6DMWF12
Budowa i struktura lekcji. Zadania poszczególnych części lekcji. Rodzaje toków lekcyjnych.
Zapis scenariusza zajęć oraz kolejność czynności nauczyciela w jego opracowaniu.
Gry i zabawy ruchowe jako podstawowa forma realizacji podstawy programowej z wychowania fizycznego na I etapie edukacyjnym.
Opracowanie scenariusza zajęć opartego na zabawach i grach ruchowych dla uczniów klas I-III. Samodzielne prowadzenie lekcji.
Nauka i doskonalenie czynności ruchowych zgodnych z wymaganiami zawartymi w podstawie programowej na I etapie edukacyjnym.
Opracowanie scenariusza zajęć w zakresie gier zespołowych, lekkoatletyki i gimnastyki dla uczniów klas I-III.
Przeprowadzenie zajęć zgodnie z wcześniej opracowanym scenariuszem.
Ocena szkolna i ocenianie:
-kontrola i ocena w wychowaniu fizycznym,
Ocena szkolna i ocenianie:
-kontrola i ocena w wychowaniu fizycznym,
-kryteria ocen i sposoby oceniania.
Planowanie pracy nauczyciela:
-zadania szkoły w kontekście realizacji programu nauczania z wychowania fizycznego,
-podstawa programowa I etapu nauczania,
-program nauczania,
-plan pracy nauczyciela.
Dyscyplina i bezpieczeństwo na lekcji wychowania fizycznego.
Cele kształcenia
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Moduł zajęć/przedmiotu prowadzony zdalnie (e-learning)
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Rozumie proces edukacji fizycznej, wie jak wykorzystać wiedzę praktyczną z poszczególnych dyscyplin w organizacji jednostek lekcyjnych.
Potrafi zdiagnozować, zaplanować, realizować i ewaluować treści kształcenia różnych dyscyplin sportu oraz różnorodnych form aktywności fizycznej obejmujących pierwszy etap edukacyjny.
Potrafi wykazać się umiejętnościami i kompetencjami niezbędnymi do realizacji dydaktycznych, wychowawczych
i opiekuńczych zadań szkoły oraz wykazuje umiejętność autoedukacji a także ustawicznego doskonalenia własnego warsztatu pedagogicznego.
Samodzielnie, w sposób prawidłowy pod względem metodycznym i merytorycznym, wykonuje powierzone mu zadania.
Właściwie organizuje pracę własną pamiętając o zasadach bezpieczeństwa.
Dostrzega konieczność dbałości o sprawność, zdrowie i budowę własnego ciała.
Promuje zdrowy styl życia i aktywność fizyczną w rodzinie i środowisku lokalnym.
Ma poczucie odpowiedzialności za uczniów i innych ćwiczących. Potrafi pomagać słabszym.
Kryteria oceniania
bardzo dobry (bdb; 5,0): znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne
dobry plus (+db; 4,5): wyczerpująca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne
dobry (db; 4,0): dobra wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne
dostateczny plus (+dst; 3,5): zadawalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne
dostateczny (dst; 3,0): liczne braki w wiedzy, umiejętnościach i kompetencjach społecznych
niedostateczny (ndst; 2,0): niezadowalająca wiedza, błędne umiejętności i brak kompetencji społecznych
Praktyki zawodowe
Nie dotyczy
Literatura
‒ Bielski J., Metodyka wychowania fizycznego i zdrowotnego, Kraków, 2005.
‒ Bronikowski M.(red.), Metodyka wychowania fizycznego w reformowanej szkole, cz. I i II, Poznań, 2008.
‒ Lewandowski M., Guła-Kubiszewska H., Przygotowanie nauczycieli nauczania początkowego do realizacji wychowania fizycznego w nowym systemie edukacji [w:] R. Muszkieta, M. Bronikowski (red.), Wychowanie fizyczne w nowym systemie edukacji, Poznań, 2000.
‒ Madejski E., Węglarz J., Programowanie, planowanie i realizacja zajęć wychowania fizycznego [w:] Wybrane zagadnienia współczesnej metodyki wychowania fizycznego. Podręcznik dla nauczycieli i studentów, Wyd. Impuls, Kraków, 2014.
‒ Sulisz S., Wychowanie fizyczne w kształceniu zintegrowanym, Warszawa, 2000.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: