Podstawy edukacji informatycznej 13-PNM4DPEI11
Teoretyczne podstawy informatyki – podstawowe pojęcia z zakresu informatyki; zasady zapisu informacji, systemy liczbowe: dwójkowy, ósemkowy, szesnastkowy; dane – typy, reprezentacje liczb, znaków, dźwięków i obrazów.
Architektura komputerów – pojęcie komputera, taksonomie architektur komputerowych. Maszyna von Neumanna; podstawowe urządzenia wewnętrzne i zewnętrzne komputera.
Podstawy algorytmów w informatyce – pojęcie i sposoby zapisu algorytmu, przykłady algorytmów liniowych i rozgałęzionych; podstawowe konstrukcje iteracyjne i rekurencjne jako metody algorytmiczna; pojęcie poprawności i złożoności obliczeniowej algorytmu; klasyczne algorytmy przeszukiwania tablicy; wybrane algorytmy sortowania; komputerowa realizacja algorytmu.
Systemy operacyjne – definiuje system operacyjny, wymienia jego składniki, cechy i podstawowe zadania; rozpoznaje i charakteryzuje systemy plików obsługiwane przez współczesne systemy operacyjne, określa strukturę dysku, posługuje się narzędziowymi programami obsługi dysku; tworzy konta nowych użytkowników i zarządza nimi w systemie Windows (Linux, macOS – w miarę możliwosci).
Narzędzia i środki informatyki w nauczaniu – podstawowe narzędzia do przetwarzania danych tekstowych,. liczbowych, obrazów i dźwięków; podstawowe pojęcia z zakresu baz danych: baza danych, rekord, pole, typ danych, system zarządzania bazą danych, zapytanie.
Komputerowe wspomaganie edukacji – wartościowanie i stosowanie oprogramowania edukacyjnego dostępnego lokalnie i zdalnie (e-learning) oraz nowoczesnych urządzeń multimedialnych w przygotowaniu i przeprowadzeniu procesów edukacyjnych.
Cele kształcenia
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Objaśnia podstawowe pojęcia z dziedziny informatyki i technologii informacyjnych, objaśnia ogólną budowę i zasadę działania komputera , wymienia i charakteryzuje podstawowe urządzenia wewnętrzne i zewnętrzne komputera.
Charakteryzuje i objaśnia podstawowe pojęcia z zakresu algorytmiki, określa właściwości algorytmów, warunki poprawność, efektywności algorytmicznych, prezentuje i realizuje w komputerze wybrane klasyczne algorytmy przeszukiwania, sortowania, generowania ciągów liczbowych.
Projektuje, tworzy, edytuje, utrwala i stosuje przetwarzanie różnorodnych danych: liczbowe, tekstowe, dźwiękowe, graficzne, wideo i animacje.
Projektuje strukturę baz danych, dopasowuje ją do obiektów świata rzeczywistego, wykorzystuje arkusz kalkulacyjny do tworzenia, edycji i zarządzania danymi w jednotabelowej bazie danych.
Określa jak zorganizować bezpieczne środowisko pracy z komputerem uwzględniając społeczne aspekty informatyki i jej zastosowań oraz uwarunkowania profesjonalnego rozwoju z wykorzystaniem technologii
informacyjno-komunikacyjnych i informatyki.
Kryteria oceniania
Kolokwium pisemne
Test
Projekt
Inne (jakie?) – realizacja zadania
bardzo dobry (bdb; 5,0): student, który zrealizuje 91% i więcej zadań dotyczących zdefiniowanych efektów kształcenia (znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne).
dobry plus (+db; 4,5): student, który zrealizuje 81% do 90% zadań dotyczących zdefiniowanych efektów kształcenia (bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne).
dobry (db; 4,0): student, który zrealizuje 71% do 80% zadań dotyczących zdefiniowanych efektów kształcenia (dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne).
dostateczny plus (+dst; 3,5): student, który zrealizuje 61% do 70% zadań dotyczących zdefiniowanych efektów kształcenia (zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale ze znacznymi niedociągnięciami).
dostateczny (dst; 3,0): student, który zrealizuje 51% do 60% zadań dotyczących zdefiniowanych efektów kształcenia (zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale z licznymi błędami).
niedostateczny (ndst; 2,0): student, który zrealizuje mniej niż 51% zadań dotyczących zdefiniowanych efektów kształcenia (niezadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne).
Literatura
Elmasri R., Navathe S., Wprowadzenie do systemów baz danych, Gliwice 2005.
Gajda W.: GIMP. Praktyczne projekty. Wydanie II. Wyd. Helion 2010.
Gurbiel E., Hardt-Olejniczak G., Kołczyk E., Krupicka H., Sysło M., Informatyka. Poradnik dla nauczycieli, WSiP, Warszawa 2000.
Kolanek P., Podstawy informatyki, Wyd. WPA UAM, Kalisz 2005.
Rice W., Tworzenie serwisów e-learningowych z Moodle 1.9, Gliwice 2009.
Sikorski W., Wykłady z podstaw informatyki, Wydawnictwo Mikom, Warszawa 2005.
Silberschatz A., Peterson J.L., Gagne G., Podstawy systemów operacyjnych. WNT, Warszawa 2005.
Stallings W., Organizacja i architektura systemu komputerowego, Wydawnictwa Naukowo-Techniczne, Warszawa 2000.
Świerk G, Madurski Ł.: Multimedia. Obróbka dźwięku i filmów. Podstawy Wyd. Helion 2004.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: