Metodyka pracy w grupach integracyjnych 13-PNM3EMPI
Prawne podstawy tworzenia klas integracyjnych;
Organizacja zajęć integracyjnych w wybranych krajach europejskich i pozaeuropejskich;
Zasady, metody i organizacja współpracy nauczycieli i współpracy z rodzicami;
Metody pracy w klasie integracyjnej;
Konspekty zajęć w klasach integracyjnych na pierwszym szczeblu nauczania.
Cele kształcenia
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Rodzaj przedmiotu
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2018/SZ: | W cyklu 2022/SZ: | W cyklu 2019/SZ: |
Efekty kształcenia
Po zakończeniu przedmiotu i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student:
Prawidłowo interpretuje akty prawne regulujące tworzenie klas integracyjnych;
Zna organizację zajęć integracyjnych w wybranych krajach europejskich i poza-europejskich;
Definiuje i objaśnia zasady, metody i organizację współpracy nauczycieli i współpracy z rodzicami;
Potrafi posługiwać się metodami pracy w klasie integracyjnej;
Potrafi przygotować konspekty zajęć w klasach integracyjnych na pierwszym szczeblu nauczania.
Kryteria oceniania
Metody oceniania:
F- obserwacja studenta
i analiza jego wypowiedzi podczas dyskusji
S – egzamin ustny
F – ocena samodzielnej i zespołowej pracy studenta
S - zaliczenie ustne
F – dyskusja; obserwacja studenta, analiza jego wypowiedzi oraz pracy w zespole (prezentacja multimedialna, praca pisemna)
S – ocena wykonanych przez studenta zadań (indywidualnych i zespołowych);
ocena aktywności studenta.
Kryteria oceniania:
5,0 – całkowicie poprawne zinterpretowanie przepisów prawnych regulujących tworzenie klas integracyjnych; znakomita znajomość organizacji zajęć integracyjnych w wybranych krajach europejskich i poza-europejskich; szczegółowe wyjaśnienie zasad, metod i organizacji współpracy nauczycieli oraz współpracy z rodzicami; znakomita znajomość metod pracy w klasie integracyjnych; wysoce poprawne opracowanie konspektów zajęć w klasach integracyjnych na pierwszym szczeblu nauczania.
4,5 – poprawne zinterpretowanie przepisów prawnych regulujących tworzenie klas integracyjnych; bardzo dobra znajomość organizacji zajęć integracyjnych w wybranych krajach europejskich i pozaeuropejskich; wyczerpujące wyjaśnienie zasad, metod i organizacji współpracy nauczycieli oraz współpracy z rodzicami; bardzo dobra znajomość metod pracy w klasie integracyjnych; poprawne opracowanie konspektów zajęć w klasach integracyjnych na pierwszym szczeblu nauczania.
4,0 - poprawne (z niewielkimi błędami) zinterpretowanie przepisów prawnych regulujących tworzenie klas integracyjnych; dobra znajomość organizacji zajęć integracyjnych w wybranych krajach europejskich i pozaeuropejskich; wyjaśnienie zasad, metod i organizacji współpracy nauczycieli oraz współpracy z rodzicami; dobra znajomość metod pracy w klasie integracyjnych; poprawne (z niewielkimi błędami) opracowanie konspektów zajęć w klasach integracyjnych na pierwszym szczeblu nauczania.
3,5 – niepełne zinterpretowanie przepisów prawnych regulujących tworzenie klas integracyjnych; poprawna, choć niepełna znajomość organizacji zajęć integracyjnych w wybranych krajach europejskich i pozaeuropejskich; niepełne wyjaśnienie zasad, metod i organizacji współpracy nauczycieli oraz współpracy z rodzicami; niepełna znajomość metod pracy w klasie integracyjnych; nie-pełne opracowanie konspektów zajęć w klasach integracyjnych na pierwszym szczeblu nauczania.
3,0 – niepełne i z błędami zinterpretowanie przepisów prawnych regulujących tworzenie klas integracyjnych; niepełna znajomość organizacji zajęć integracyjnych w wybranych krajach europejskich i pozaeuropejskich; niepełne i z błędami wyjaśnienie zasad, metod i organizacji współpracy nauczycieli oraz współpracy z rodzicami; niepełna i z błędami znajomość metod pracy w klasie integracyjnych; istotne błędy w konspektach zajęć w klasach integracyjnych na pierwszym szczeblu nauczania.
2,0 - niepełne i z licznymi (50% i więcej) błędami zinterpretowanie przepisów prawnych regulujących tworze-nie klas integracyjnych; niepełna i z licznymi błędami znajomość organizacji zajęć integracyjnych w wybranych krajach europejskich i pozaeuropejskich; niepełne i z licznymi błędami wyjaśnienie zasad, metod i organizacji współpracy nauczycieli oraz współpracy z rodzicami; niepełna i z licznymi błędami znajomość metod pracy w klasie integracyjnych; bardzo liczne (powyżej 50%) błędy w konspektach zajęć w klasach integracyjnych na pierwszym szczeblu nauczania.
Praktyki zawodowe
Praktyki zawodowe według Regulaminu Praktyk Pedagogicznych dla I i II roku studiów magisterskich.
Literatura
1. Buchnat M., Tylewska-Nowak B. (red.), Dzieci i młodzież z niepełnosprawnością intelektualną w systemie edukacji, Difin SA, Warszawa 2012.
2. Chodakowska M., Razem damy sobie radę! W drodze do zintegrowanego społeczeństwa, WSiP, Warszawa 2009.
3. Flis R., Praca w klasie integracyjnej. Materiały pomocnicze dla nauczycieli klas I-III szkoły podstawowej, "Impuls", Kraków 2005.
4. Gajdzica Z., Sytuacje trudne w opinii nauczycieli klas integracyjnych, "Impuls", Kraków-Katowice 2011.
5. Gajdzica Z., Kategorie sukcesów w opiniach nauczycieli klas integracyjnych jako przyczynek do poszukiwania koncepcji edukacji integracyjnej, „Impuls”, Kraków 2014.
6. Guzy A., Krzyżyk D. (red.), Praca z uczniem o specjalnych potrzebach edukacyjnych Tom I, Wydawnictwo Pedagogiczne ZNP, Kielce 2012.
7. Guzy A., Niesporek-Szamburska B. (red.), Praca z uczniem o specjalnych potrzebach edukacyjnych Tom II, Wydawnictwo Pedagogiczne ZNP, Kielce 2013.
8. Hulek A., Integracyjny system kształcenia i wychowania, [w:] A. Hulek (red.), Pedagogika rewali-dacyjna, Warszawa 1977, PWN.
9. Janiszewska-Niescioruk Z. (red.), Uczeń o specjalnych potrzebach w przestrzeni współczesnego systemu edukacji. Zielona Góra 2010, Oficyna Wydawnicza Uniwersytetu Zielonogórskiego.
10. Nowak-Łojewska A., Olczak A., Sroka-Fedorczuk A. (red.), Edukacja małego dziecka - refleksje, problemy, doświadczenia, Oficyna Wydawnicza Uniwersytetu Zielonogórskiego, Zielona Góra 2009.
11. Potulicka E., Systemy edukacji w krajach europejskich, "Impuls", Kraków 2012.
12. Szumski G., Integracyjne kształcenie niepełnosprawnych, PWN, Warszawa 2006.
13. Wyczesany J., Gajdzica Z. (red.), Edukacja i wsparcie społeczne osób z niepełnosprawnością w wybranych krajach europejskich. Kraków 2005, Oficyna Wydawnicza „Impuls”.
14. Wyczesany J., (red.), Dydaktyka specjalna wybrane zagadnienia, Harmonia Universalis, Gdańsk 2014.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: