Filozofia 13-PNM1XFIL11
Opis treści kształcenia modułu zajęć:
1.Terminologia filozoficzna, geneza filozofii i kultury struktura filozofii, związki filozofii z innymi dziedzinami wiedzy, nauki i praktyk społecznych.
Filozofia a nauka, sztuka, religia oraz znaczenie jej dla tworzenia i funkcjonowania wiedzy poznawczej.
2.Filozofie człowieka – stoicyzm, augustynizm, tomizm, filozofia żydowska, arabska, racjonalizm oświeceniowy, romantyzm, pozytywizm, egzystencjalizm, personalizm.
3.Wartości i normy - aksjologii w normatywizmie społecznym – etyce i estetyce, felicytologii.
4.Filozofia w sferze kultury i ideologii społecznych oraz zachowaniach ludzi, a także w aspektach środowiska przyrodniczego, technicznego i społeczno-politycznego.
Analiza i interpretacja kultury intelektualnej, artystycznej, technicznej oraz stosunków międzyludzkich.
5.Wyjaśnianie procesualnej kontynuacji i zmienności idei filozoficznych i ich sprawstwa oraz znaczenia w rozwoju społecznym, a także w sferze funkcjonowania wartości.
6.Identyfikacje filozoficzne i aksjologiczne treści wiedzy poznawczej, ideologicznej, światopoglądowej, artystycznej w kontekstach edukacyjnych człowieka.
7.Krytyczne myślenie, uzasadniony sceptycyzmu, argumentacja postawy optymizmu i pesymizmu stosowanie przedmiotowych aksjologii w wyrażaniu własnego stanowiska i w ocennej waloryzacji innych stanowisk.
8.Znaczenie wiedzy teoretycznej w wyjaśnianiu przyczynowym prawidłowości oraz rodzajowe determinizmy i konieczności w przyrodzie i społeczeństwie.
Rola i znaczenie wiedzy teoretycznej i stosowanej oraz umiejętności rozwoju intelektualnym i doskonaleniu umiejętnościowym.
9.Filozoficzny dyskursu dialogiczny o człowieku i kwestiach społecznych ze stanowiska aksjologicznego i zawartych w nim wartości etycznych i poznawczych.
10.Otwartość poznawcza, pluralizm idei, różnorodność argumentów, uzasadnione racje, aktywność społeczna, postawa tolerancji, motywacja etyczna.
Cele kształcenia
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Moduł zajęć/przedmiotu prowadzony zdalnie (e-learning)
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po zakończeniu modułu i potwierdzeniu osiągnięcia EK student /ka:
Zna terminologię filozoficzną, posiada wiedzę o genezie i strukturze filozofii oraz kulturze intelektualnej.
Zna i rozumie podstawowe różnice między filozofią a nauką, sztuką, religia oraz znaczenie jej dla tworzenia i funkcjonowania wiedzy poznawczej i stosowanej w edukacji.
Zna podstawowe zakresy wiedzy filozoficznej dotyczącej interpretacji człowieka – stoicyzm, augustynizm, tomizm, filozofia żydowska, arabska oraz wiedzę o podstawowych ideach filozoficznych racjonalizmu oświeceniowego oraz filozoficznych koncepcjach pragmatycznych i utylitarystycznych.
Posiada wiedzę o aksjologii i jej praktycznych zastosowaniach w normatywizmie społecznym – etyce i estetyce, felicytologii oraz zna filozoficzne ujęcie człowieka w egzystencjalizmie i personalizmie.
Zna ogólne zależności między ideami filozoficznymi a zmianami w sferze kultury, idei społecznych oraz zachowaniach ludzi, ma podstawową wiedzę o aksjologicznych aspektach środowiska przyrodniczego, technicznego i społeczno-politycznego.
Posiada umiejętność analizy i interpretacji wiedzy w zakresie jej znaczenia dla kultury intelektualnej i artystycznej oraz stosunków międzyludzkich, umie rozróżniać wiedzę ogólną i rozumie jej znaczenie w interpretacji ze stanowiska filozoficznego rezultatów poznawczych wiedzy szczegółowej.
Posiada umiejętność rozumienia procesualnej kontynuacji i zmienności idei filozoficznych i ich sprawstwa oraz znaczenia w rozwoju społecznym, umie wyjaśniać przyczyny i uzasadniać skutki występujące w sferze funkcjonowania wartości.
Potrafi identyfikować treści wiedzy poznawczej, ideologicznej, światopoglądowej, artystycznej oraz jej aspekty filozoficzne i aksjologiczne, potrafi analizować filozoficzne konteksty interpretacji człowieka oraz wskazywać w nich aspekty aksjologiczne.
Posiada umiejętność krytycznego myślenia, uzasadnionego sceptycyzmu, argumentowania postawy optymizmu i pesymizmu, umie korzystać z przedmiotowych aksjologii w wyrażaniu własnego stanowiska i w ocennej waloryzacji innych stanowisk.
Rozumie znaczenie wiedzy teoretycznej w wyjaśnianiu przyczynowym prawidłowości oraz zna rodzajowe determinizmy i konieczności w przyrodzie i społeczeństwie.
Potrafi posiadaną wiedzę i umiejętności wykorzystywać w dalszym rozwoju intelektualnym i doskonaleniu umiejętnościowym.
Ma świadomość potrzeby dyskusji o zagadnieniach społeczno-kulturowych w przedmiocie spraw osobowych człowieka oraz kwestii społecznych, potrafi formułować stanowisko aksjologiczne i realizować zawarte w nim wartości etyczne i poznawcze.
Potrafi być otwarty na nowe treści poznawcze, inne idee społeczne, odmienne argumenty, uzasadnione racje, wyraża zaangażowanie w aktywności społecznej i postaw na rzecz tolerancji, wykorzystuje wiedzę filozoficzną w kontekstach relacji społecznych, w postępowaniu powoduje się motywacją etyczną.
Kryteria oceniania
Praca pisemna przygotowana na zaliczenie i przesłana wykładowcy z poczty w USOS.
Obserwacja studenta i analiza jego uczestnictwa w dyskusji.
Osiągnięcie efektów uczenia się wymaga: Znajomości treści faktograficznych; Znajomości koncepcji; Znajomości wartości; Samodzielności analizy porównawczej; Umiejętności wyjaśniania; Uzasadniania w oparciu o argumenty i racje. Zadania służące ocenie będą na bieżąco podawane studentom na każdych zajęciach wykładowych, np.: Scharakteryzować…; Opisać i wyjaśnić…; Porównać…; Zinterpretować ocennie…; Uzasadnić…; Wskazać zależności…; Przedstawić uwarunkowania…
Osiągnięcie pozytywnej oceny z zakresu efektów kształcenia student uzyskuje w wyniku samodzielnej aktywności na zajęciach, samodzielnej interpretacji, wystarczającego opisu, poprawnego wyjaśniania, wyrażanej potrzeby poznawczej, przedstawianych uzasadnień, zdanego zaliczenia i egzamin.
Kryteria oceniania wg skali stosowanej w UAM:
bardzo dobry (bdb; 5,0): za szczególnie wyróżniającą wiedzę, umiejętności i kompetencje społeczne;
dobry plus (+db; 4,5): za ponda wymaganą wiedzę, umiejętności i kompetencje społeczne;
dobry (db; 4,0): wyczerpującą wiedzę, umiejętności i kompetencje społeczne;
dostateczny plus (+dst; 3,5): za wiedzę z nielicznymi brakami, umiejętności i kompetencje społeczne;
dostateczny (dst; 3,0): za zadawalającą wiedzę, umiejętności i kompetencje społeczne, ale ze znacznymi brakami;
niedostateczny (ndst; 02): za niezadawalającą wiedzę, umiejętności i kompetencje społeczne.
Praktyki zawodowe
Nie
Literatura
Zalecana literatura:
1. Ajdukiewicz K. (1974): Zagadnienia i kierunki filozofii. Warszawa.
2. Anzerbacher A. (1972): Wprowadzenie do filozofii. Warszawa.
3. Fuller. B. A. G. (1963): Historia filozofii, t. 1, 2. Warszawa.
4. Gutek G. L. (2007): Filozofia dla pedagogów. Gdańsk.
5. Tatarkiewicz W. (1975 lub następne): Historia filozofii, t. 1, 2, 3. Warszawa.
6. Marteus E., Schnadelbach H. (1995):Filozofia. Podstawowe pytania. Warszawa.
7. Szołtysek A. E. (1998): Filozofia wychowania. Toruń.
8. Szołtysek A. E. (2009): Filozofia wychowania moralnego. Kraków.
9. Suchodolski B. (1963): Narodziny nowożytnej filozofii człowieka. Warszawa.
10. Suchodolski B. (1967): Rozwój nowożytnej filozofii człowieka. Warszawa.
/Minimum jedna zapoznana w całości/
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: