Ewaluacja jakości pracy dziecka w edukacji elementarnej 13-PNM1XEJP11
Podstawowe wiadomości na temat obowiązujących aktów prawnych regulujących działalność i funkcjonowanie przedszkoli i szkół.
Czytanie i interpretowanie obowiązujących zarządzeń komunikatów MEN, KO itp.
Przykładowe tworzenie dokumentacji szkolnej np. planu pracy szkoły, WZO na przykładzie PZO itp.
Uzupełnianie obowiązkowej dokumentacji nauczyciela w tym dziennika lekcyjnego, dziennika wychowawcy, dziennika zajęć specjalistycznych, arkusza ocen, wniosku o dopuszczenie do realizacji w szkole programu nauczania itp.
Programy wychowania w szkole – ich analiza oraz propozycje modyfikacji.
Dziedziny wychowania w szkole – ich zadania.
Praktyczne opracowanie procedury i przeprowadzenie ewaluacji wybranego obszaru edukacyjnego, np. w zakresie:
- dojrzałość szkolna dziecka
- funkcjonowanie dziecka w środowisku,
- osiągnięć i trudności edukacyjnych dzieci,
- formy pomocy psychologiczno-pedagogicznej i form pracy edukacyjno-terapeutycznej/ m.in. indywidualizacji nauczania/ w szkole dla dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi zgodnie z indywidualnymi potrzebami i możliwościami form współpracy przedszkola z instytucjami, /stowarzyszeniami/ działającymi na rzecz wspomagania wielostronnego rozwoju dziecka.
Projektowanie sytuacji wychowawczych z wykorzystaniem nowych „podejść” w edukacji szkolnej.
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2021/SZ: | W cyklu 2018/SZ: | W cyklu 2019/SZ: | W cyklu 2022/SZ: | W cyklu 2020/SZ: |
Efekty kształcenia
Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student:
- potrafi interpretować wymagania prawne rozporządzenie MEN w sprawie nadzoru pedagogicznego,
- zna pojęcie ewaluacja,
- interpretuje podstawowe dokumenty prawa oświatowego,
- dokona ewaluacji dokumentacji wewnątrzszkolnej np. programu wychowawczego, profilaktyki,
- prawidłowo przygotuje dokumentację wychowawcy klasy,
- przygotowuje studentów do opracowania projektów dokumentów szkolnych,
- analizuje programy wychowania w szkole w kontekście zaspokajania potrzeb dziecka, rozwijanie jego zainteresowań oraz wspomaganie rozwoju dziecka i wspieranie w drodze do sukcesu,
- rozróżnia i stosuje wiedzę na temat dziedzin wychowania w szkole oraz ich problemów metodycznych,
- rozróżnia i organizuje elementy działalności placówki szkolnej wspierające i stymulujące rozwój dziecka.
Kryteria oceniania
Metody oceniania stopnia osiągnięcia założonego efektu kształcenia:
F- obserwacja studenta i analiza jego wypowiedzi podczas dyskusji;
F- ocena samodzielnej/zespołowej pracy studenta (dokumentacja wychowawcy klasy, opracowanie procedury ewaluacji wybranego obszaru edukacyjnego itp.);
F- dostarczanie informacji zwrotnej; ocena pracy w zespole;
S– pisemne kolokwium: ewaluacja (typy, ich charakterystyka i zastosowanie w placówkach oświatowych).
Kryteria oceniania:
5.0 – znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, wyjątkowa aktywność, doskonałe projekty
4.5 – bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, bardzo duża aktywność podczas zajęć, bardzo dobre projekty
4.0 – dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, duża aktywność na zajęciach, dobre projekty
3.5 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, przeciętna aktywność podczas zajęć, zadowalające projekty po naniesieniu poprawek
3.0 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, nikła aktywność podczas zajęć, projekty zadowalające po wprowadzeniu dużej liczby poprawek
2.0 – niezadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, brak aktywnego uczestnictwa w zajęciach, projekty z dużą ilością błędów we wszystkich częściach planów lub brak projektów
Praktyki zawodowe
Praktyki zawodowe według Regulaminu Praktyk Pedagogicznych dla I i II roku studiów magisterskich.
Literatura
Zalecana literatura:
1) A. Barański, M. Szymańska, J. Rozwadowska – Skrzeczyńska, Ustawa Karta Nauczyciela. Komentarz. Warszawa 2007.
2) J. Grzesiak (red.), Ewaluacja i innowacje w edukacji. Pomiar i ewaluacja jakości kształcenia, UAM WPA – PWSZ, Kalisz – Konin 2011. Wybrane rozdziały.
3) J. Grzesiak (red.), Ewaluacja i innowacje w edukacji. Poprawa jakości kształcenia i jej uwarunkowania, UAM WPA – PWSZ, Kalisz – Konin 2012. Wybrane rozdziały.
4) J. Grzesiak (red.), Ewaluacja i innowacje w edukacji. Projektowanie poprawy jakości kształcenia, UAM WPA – PWSZ, Kalisz – Konin 2013. Wybrane rozdziały.
5) A. Jeżowski, Zadania dyrektora szkoły, Wrocław 2009.
6) A. Jeżowski, L. Zaleśny, Rozważania o pracy rady pedagogicznej, Wrocław 2007.
7) Ustawa z dnia 26 stycznia 1972r. – Karta Nauczyciela (Dz. U. z 2006r. nr 97, poz. 674 ze zmianami w :2006r. nr 170, poz.1218, nr 220, poz. 1600, 2007r. nr 17, poz. 95, nr 80, poz. 542, nr 102, poz. 689, nr 158, poz. 1103;2008r. nr 145, poz. 917)
8) Zaleśny L., Decyzje dyrektora szkoły i placówki oświatowej, Wrocław 2008.
Literatura uzupełniająca:
1) M. Magda-Adamowicz, Uwarunkowania efektywności kształcenia nauczycieli klas I-III w zakresie twórczości pedagogicznej, UZ, Zielona Góra 2009.
2) J. Masson, Przeciw terapii, Impuls, Kraków 2004.
3) MEN.gov.pl –akty prawne (rozporządzenia, ustawy, komunikaty) – np. o nadzorze pedagogicznym 4) J. Szempruch (red.), Edukacja wobec wyzwań i zadań współczesności i przyszłości. Teoria i praktyka pedagogiczna, pod red. UR, Rzeszów 2006.
5) Ustawa z dnia 7 wrześni 1991r. o systemie oświaty (ze zmianami)
Inne źródła:
a) programy i podręczniki szkolne, poradniki dla nauczycieli oraz dla rodziców,
b) materiały audiowizualne, programy komputerowe, nagrania audio-wideo, programy TV, materiały i środki interaktywne itp.
c) wybrane artykuły z książek i czasopism o tematyce ewaluacyjnej w edukacji – w uzgodnieniu z prowadzącymi zajęcia.
Czasopisma pedagogiczne:
„Wychowanie w Przedszkolu”, „Bliżej Przedszkola”, „Życie Szkoły”, „Dyrektor Szkoły”, „Doradca Dyrektora Przedszkola”, „Monitor Prawny Dyrektora” , „Zarządzanie szkołą od A-Z”.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: