Problemy etyki i pragmatyki zawodu opiekuna-wychowawcy 13-PNL6OPEP
Treści kształcenia:
Etyka zawodowa w procesie wychowania pedagogicznego. Istota zaufania publicznego.
Idealizm kodeksu etycznego w przestrzeni publicznej wobec podmiotowości praw wychowania pedagogicznego.
Realizm wychowawczy i kulturowy w placówkach opiekuńczo - wychowawczych
Etyczny wymiar autorytetu wychowawcy, wychowanka w procesie socjalizacji.
Wielokulturowość i etyka w przestrzeni pedagogiki opiekuńczo – wychowawczej. Problematyka rasizmu i nietolerancji.
Kompetencje osobowościowe i etyczne wyznaczniki wartości autorytetu wychowawcy i opiekuna.
Istota sprawiedliwości społecznej i pedagogicznej w procedurze oceniania pracy opiekuna-wychowawcy i rangi wychowanka.
Społeczny dyskurs o etyce i pragmatyzmie opiekuńczo – wychowawczym w przestrzeni publicznej.
Socjalizacja i zjawiska patologiczne w kulturze opiekuńczo – wychowawczej.
Aksjologiczno-normatywna refleksja nad podmiotowym kontekstem pojęć: sprawiedliwość, wina, kara, wybaczenie, sumienie.
Cele kształcenia
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2019/SL: | W cyklu 2022/SL: | W cyklu 2020/SL: |
Efekty kształcenia
Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student potrafi:
- prawidłowo wyznaczać wartości wychowania i rozumieć jego etyczne poziomy personalne i społeczne
- potrafi wskazać paradygmaty wychowania – interpersonalne i interakcyjne w procesie socjalizacji
- dostrzec i poprawnie wskazać źródła interakcji wychowania moralnego w przestrzeni publicznej
- wyróżnić wychowawcze konteksty norm społecznych w spektrum wielokulturowości
- poprawnie wyróżnić i wskazać etyczne paradygmaty autorytetu opiekuna-wychowawcy
- zna i rozumie pragmatyzm humanistycznego wychowania moralnego w przestrzeni publicznej
Kryteria oceniania
F – obserwacja praktycznych umiejętności podczas ćwiczeń; dyskusja; analiza wypowiedzi studentów podczas ćwiczeń;
P – ocena pracy na zajęciach; analiza dokumentów;
Literatura
• Day C., Rozwój osobowy nauczyciela, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2004
• Diggins J. P. Iluzje pragmatyzmu. Modernizm oraz kryzys poznania i autorytetu, Warszawa 2010, (str. 43 – 83, 639 - 659).
• Gadamer H. G. Teoria, etyka, edukacja. Eseje wybrane, Warszawa 2008 (str. 211 - 270).
• Hartman J. Poradnik dla grzeszników, Warszawa 2015, (str. 23 – 117, 161 208).
• Hołówka J. (red.) Etyka w działaniu, Warszawa 2011
• Homplewicz J., Etyka pedagogiczna, Rzeszów 1996
• Ingram D. B. Etyka, Poznań 2003 (str. 3 – 70, 211 - 281).
• James W. Pragmatyzm, Kraków 2016, (str. 36 – 58, 104 - 165).
• Kałuszyński M. Nauczyciel i uczeń: problemy etyczne wychowania i nauczania, Wrocław 2002
• Kaszyński K., (red.) Etyka zawodu nauczyciela. Nauczanie etyki, Zielona Góra 1995
• Kofta M. (red.) Myślenie stereotypowe i uprzedzenia. Mechanizmy poznawcze i afektywne, Warszawa 2004, (str. 59 – 78, 265 - 280).
• Levinson S. C. Pragmatyka, Warszawa 2010, (str. 1 – 58)
• Majcherek J. A. Etyka POWINNOŚCI, Warszawa 2011 (str. 7 – 18; 34 – 52; 63 – 122; 164 - 200).
• Margasiński A., Probucka D., Etyka, psychologia, psychoterapia, Kraków 2004
• Michalak J., (red.), Etyka i profesjonalizm w zawodzie nauczyciela, Łódź 2010
• Schwartz B. Paradoks wyboru. Dlaczego więcej oznacza mniej, Warszawa 2013, (str. 21 – 118, 193 - 250).
• Środa M. (red.) O wartościach, normach i problemach moralnych, Warszawa 1994
• Środa M. Etyka dla myślących, Warszawa 2011, (str. 15 – 20, 63 – 67, 92 – 95, 108 – 113, 122 – 126, 155 -159, 167 – 175, 273 -280, 312 - 324).
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: