Metodyka edukacji przyrodniczej 13-PNL4DMER22
Zajęcia mają na celu przygotowanie studentów do prowadzenia zajęć o tematyce przyrodniczej na poziomie edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej.
Studenci przyswajają i pogłębiają wiedzę na temat najważniejszych zagadnień z zakresu wiedzy o środowisku społeczno-przyrodniczym dziecka; treści edukacji przyrodniczej i społecznej zawarte w podstawach programowych oraz przykładowych programach nauczania przewidzianych do realizacji w przedszkolu i w klasach I-III szkoły podstawowej; zasady, metody, formy realizacji tych treści, wyrobienie umiejętności planowania, organizowania i prowadzenia zajęć o tematyce przyrodniczej i społecznej.
Słuchacze w ramach ćwiczeń praktycznych zaprojektują i przedstawią różnorodne sytuacje edukacyjne w formie zajęć przedszkolnych/zintegrowanych ze szczególnym uwzględnieniem informacji dotyczących poznania środowiska przyrodniczego, geograficznego i społecznego.
Cele kształcenia
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student potrafi:
- opisuje metody i formy pracy na szczeblu wychowania przedszkolnego oraz zintegrowanej edukacji wczesnoszkolnej w zakresie edukacji środowiskowej i społecznej dzieci,
- dostosuje proces nauczania-uczenia się do rzeczywistych potrzeb oraz do możliwości poznawczych i wykonawczych dziec,
- zaprojektuje różnorodne sytuacje edukacyjne w formie zajęć zintegrowanych ze szczególnym uwzględnieniem informacji dotyczących poznania środowiska przyrodniczego, geograficznego i społecznego,
- kompetentnie prowadzi zajęcia w zakresie środowiska społeczno-przyrodniczego podczas ćwiczeń w ramach symulacji zajęć przedszkolnych i szkolnych oraz praktyk pedagogicznych na podstawie samodzielnie przygotowanych planów metodycznych,
- systematycznie pogłębia i uaktualnia swoją wiedzę z dziedziny teorii i metodyki nauczania środowiska społeczno-przyrodniczego w edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej na zasadzie samokształcenia z wykorzystaniem różnych źródeł informacji.
Kryteria oceniania
Metody oceniania:
F- obserwacja studenta
i analiza jego wypowiedzi podczas dyskusji
S – egzamin ustny
F – ocena samodzielnej i zespołowej pracy studenta
S - zaliczenie ustne
F – dyskusja; obserwacja studenta, analiza jego wypowiedzi oraz pracy w zespole (prezentacja multimedialna, praca pisemna)
S – ocena wykonanych przez studenta zadań (indywidualnych i zespołowych);
ocena aktywności studenta
Kryteria oceniania:
5.0 – znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, wyjątkowa aktywność, doskonałe projekty,
4.5 – bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, bardzo duża aktywność podczas zajęć, bardzo dobre projekty,
4.0 – dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, duża aktywność na zajęciach, dobre projekt,y
3.5 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, przeciętna aktywność podczas zajęć, zadowalające projekty po naniesieniu poprawek,
3.0 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, nikła aktywność podczas zajęć, projekty zadowalające po wprowadzeniu dużej liczby poprawek,
2.0 – niezadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, brak aktywnego uczestnictwa w zajęciach, projekty z dużą ilością błędów we wszystkich częściach planów lub brak projektów.
Praktyki zawodowe
Praktyki zawodowe według Regulaminu Praktyk Pedagogicznych dla II i III roku studiów licencjackich.
Literatura
1) Al.-Khamisy D., Rozwijanie pojęć przyrody nieożywionej u dzieci sześcioletnich, Wydawnictwo „Żak”, Warszawa 1996.
2) Budniak A., Edukacja społeczno-przyrodnicza dzieci w wieku przedszkolnym i młodszym szkolnym. Podręcznik dla studentów, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2009.
3) Don Conroy, Chris Wilson., Zagadki przyrodnicze,. 1400 pytań i odpowiedzi, Świat Książki, Warszawa 2003.
4) Dymara B., Michałowski S. C., Woltman-Mazurkiewicz L., Dziecko w świecie przyrody. Książka do wychowania proekologicznego, Oficyna Wydawnicza „Impuls”’ Kraków 2010.
5) Dymara B., Korzeniowska W., Ziemski F., Dziecko w świecie tradycji, Impuls, Kraków 2010.
6) Jakowicka M., Wzbogacanie doświadczeń uczniów klas początkowych w kontaktach ze środowiskiem, WSiP, Warszawa 1982.
7) Kruczek Z., Krajoznawstwo. Zarys teorii i metodyki, Proksenia, Kraków 2003.
8) Lelonek M., Kształtowanie pojęć z przyrody nieożywionej w nauczaniu początkowym, WSiP, Warszawa 1985.
9) Lelonek M., Proces poznawania i rozumienia świata przez uczniów w młodszym wieku szkolnym, Wydawnictwo WSHE, Pabianice 2006.
10) Leszko J., Ostrowska A., Wołonciej E., Atlas. Przyroda, WSiP, Warszawa 2005.
11) Ratajszczak R., Józefowicz A., Trzęsowska E., Mizera T., Zwierzęta Polski. Ilustrowana encyklopedia od A do Z, Wydawnictwo Publicat, Poznań 2008.
12) Spadzińska-Żak E., Parki narodowe i krajoznawcze w Polsce, „Drogowiec”, Kielce 2007.
13) Wielka encyklopedia krajoznawcza świata, Wydawnictwo Publicat, Poznań 2007.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: