Metodyka edukacji plastycznej 13-PNL4AMEL22
Zajęcia mają na celu przygotowanie studentów do prowadzenia zajęć plastycznych na poziomie edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej.
Studenci przyswajają i pogłębiają wiedzę na temat najważniejszych zagadnień z zakresu wiedzy o sztuce i aktywności plastycznej dziecka; treści edukacji plastycznej zawarte w podstawach programowych oraz przykładowych programach nauczania przewidzianych do realizacji w przedszkolu i w klasach I-III szkoły podstawowej; zasady, metody, formy realizacji tych treści, wyrobienie umiejętności planowania, organizowania i prowadzenia zajęć plastycznych oraz oceniania pracy dzieci i ich wytworów. Słuchacze w ramach ćwiczeń praktycznych poznają techniki plastyczne wspomagające rozwój i kształtowanie wyobraźni dziecka; wykonują prace w różnorodnych technikach umożliwiających uzyskanie oryginalnych wypowiedzi plastycznych.
Cele kształcenia
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student potrafi:
- opisuje metody i formy pracy na szczeblu wychowania przedszkolnego oraz zintegrowanej edukacji wczesnoszkolnej w zakresie edukacji plastycznej dzieci
- dostosuje proces nauczania-uczenia się do rzeczywistych potrzeb oraz do możliwości poznawczych i wykonawczych dzieci
- zaprojektuje różnorodne sytuacje edukacyjne w formie zajęć zintegrowanych ze szczególnym uwzględnieniem środków wyrazu plastycznego, takich jak kształt, barwa, faktura, w kompozycji na płaszczyźnie i w przestrzeni (stosując określone materiały, narzędzia i techniki plastyczne)
- kompetentnie prowadzi zajęcia plastyczne podczas ćwiczeń w ramach symulacji zajęć przedszkolnych i szkolnych oraz praktyk pedagogicznych na podstawie samodzielnie przygotowanych planów metodycznych
- systematycznie pogłębia i uaktualnia swoją wiedzę z dziedziny teorii i metodyki nauczania plastyki w edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej na zasadzie samokształcenia z wykorzystaniem różnych źródeł informacji
Kryteria oceniania
Metody oceniania stopnia osiągnięcia założonego efektu kształcenia:
F- obserwacja studenta i analiza jego wypowiedzi podczas dyskusji
S- ocena prac plastycznych studentów wykonanych różnymi technikami
F- ocena samodzielnej pracy studenta (prezentacja multimedialna, referat, prace plastyczne)
S – test sprawdzający wiedzę o technikach plastycznych
F- ocena błędnych oraz poprawnych rozwiązań ( port folio, referat)
S– raport z ćwiczeń: znajomość analizy i oceny wytworów plastycznych dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym
S- ocena planu metodycznego
Kryteria oceniania:
5.0 – znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, wyjątkowa aktywność, doskonałe projekty, prace plastyczne
4.5 – bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, bardzo duża aktywność podczas zajęć, bardzo dobre projekty, prace plastyczne
4.0 – dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, duża aktywność na zajęciach, dobre projekty, prace plastyczne
3.5 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, przeciętna aktywność podczas zajęć, zadowalające projekty po naniesieniu poprawek, zadowalające prace plastyczne
3.0 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, nikła aktywność podczas zajęć, projekty zadowalające po wprowadzeniu dużej liczby poprawek, zadowalające prace plastyczne po wprowadzeniu poprawek
2.0 – niezadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, brak aktywnego uczestnictwa w zajęciach, projekty z dużą ilością błędów we wszystkich częściach planów lub brak projektów, brak prac plastycznych
Praktyki zawodowe
Praktyki zawodowe według Regulaminu Praktyk Pedagogicznych dla II i III roku studiów licencjackich.
Literatura
1) Braun D., Podręcznik rozwijania kreatywności. Sztuka i twórczość w pracy z dziećmi, Wyd, „Jedność”, Kielce 2009.
2) Jąder M., Techniki plastyczne rozwijające wyobraźnię, „Impuls”, Kraków 2007.
3) Płóciennik E., Just M., Dobrakowska A., Woźniak J., Metoda i wyobraźnia. Podręcznik dla nauczyciela. Lekcje twórczości w klasie 1, Difin, Warszawa 2009.
4) Popek S., Metodyka zajęć plastycznych w klasach początkowych, WSiP, Warszawa 1987.
5) Popek S. L., Psychologia twórczości plastycznej, „Impuls”, Kraków 2010.
6) Podstawa programowa z komentarzami, Edukacja przedszkolna i wczesnoszkolna, KAPITAŁ LUDZKI, MEN 2009.
7) Szuman S., Sztuka dziecka. Psychologia twórczości plastycznej dzieci i młodzieży, WSiP, Warszawa 1990.
8) Szuścik U., Znak werbalny a znak plastyczny w twórczości rysunkowej dziecka, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice 2006.
9) Wallon P., Cambier A., Englhart D.: tł. “[z fr.] Gałkowski R., Rysunek dziecka, WSiP, Warszawa 1993.
10) Weiner A., Boguszewska A., Konteksty wczesnoszkolnej edukacji artystycznej, Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin 2013.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: