Podstawy edukacji zdrowotnej i wychowania fizycznego dziecka 13-PNL3EPEZ11
Ukazanie możliwości wspomagania dziecka w działaniach na rzecz zdrowia, w tym również przeciwdziałania powstawaniu wad postawy
Kształtowanie umiejętności różnorodnego rozwiązywania własnych problemów zdrowotnych oraz innych ludzi
Uzupełnienie i wzbogacenie wiedzy o zdrowiu, jego wartościach oraz zagrożeniach wynikających z antyzdrowotnych zachowań (m.in. problem patologii społecznych)
Włączenie uczniów do uczestnictwa w programach, których celem jest rozwijanie zdolności do podejmowania racjonalnych decyzji, również w kontekście zachowań prozdrowotnych
Cele kształcenia
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Moduł zajęć/przedmiotu prowadzony zdalnie (e-learning)
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Posiada wiedzę w zakresie podstaw edukacji zdrowotnej człowieka
Dostrzega związek między zdrowiem człowieka a czynnikami je determinującymi
Wykazuje się umiejętnością integrowania treści edukacji zdrowotnej z innymi treściami pozostałych edukacji
Kształtuje pozytywne postawy wobec aktywności fizycznej własnej i wychowanków oraz aktywizuje uczniów do uczestnictwa w programach o charakterze prozdrowotnym
Wykazuje się znajomością specyficznych metod pracy i form aktywności fizycznej m.in. w klasach I-III (ze szczególnym uwzględnieniem programów przeciwdziałania i korekcji wad postawy)
Umiejętnie analizuje literaturę z zakresu promocji zdrowia na potrzeby przyszłej pracy pedagogicznej.
Rozumie rolę nauczyciela jako promotora zdrowia w środowisku szkolnym i poza nim
Potrafi konstruować przykładowy scenariusz do lekcji wychowania fizycznego
Kryteria oceniania
5 – znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
4.5 – bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
4.0 – dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
3.5 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale ze znacznymi niedociągnięciami
3.0 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale z licznymi błędami
2.0 – niezadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
Praktyki zawodowe
Nie dotyczy
Literatura
1) Borzucka- Sitkiewicz K.: „Promocja zdrowia i edukacja zdrowotna”, Wyd. Impuls, Kraków, 2006
2) Woynarowska B.: „Edukacja zdrowotna”, PWN Warszawa, 2010
3) Woynarowska B., Cechy i modele szkoły promującej zdrowie w różnych krajach Europy, Edukacja 2002, nr 4
4) Bielecki J., Metodyka wychowania fizycznego i zdrowotnego, Wydawnictwo Impuls, Kraków 2005
5) Bondarowicz M., Staniszewski T., Wielka księga zabaw i gier ruchowych, Wrocław 2005
6) Gawęcki J., Hryniewiecki L.: „Żywienie człowieka. Podstawy nauki o żywieniu”, Wyd. Naukowe PWN, W-wa, 1998
7) Gaweł A.: „Pedagodzy wobec wartości zdrowia”, Kraków, 2003
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: