Sztuka widzenia i aktywność artystyczna dziecka 13-PNL3DSWA11
Zajęcia mają na celu przygotowanie studentów do prowadzenia zajęć plastycznych na poziomie edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej.
Studenci przyswajają i pogłębiają wiedzę na temat najważniejszych zagadnień z zakresu wiedzy o sztuce i aktywności plastycznej dziecka; treści edukacji plastycznej zawarte w podstawach programowych oraz przykładowych programach nauczania przewidzianych do realizacji w przedszkolu i w klasach I-III szkoły podstawowej; zasady, metody, formy realizacji tych treści, wyrobienie umiejętności planowania, organizowania i prowadzenia zajęć plastycznych oraz oceniania pracy dzieci i ich wytworów.
Słuchacze w ramach ćwiczeń praktycznych poznają techniki plastyczne wspomagające rozwój i kształtowanie wyobraźni dziecka; wykonują prace w różnorodnych technikach umożliwiających uzyskanie oryginalnych wypowiedzi plastycznych.
Cele kształcenia
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student potrafi:
- zna teorię widzenia; charakteryzuje okresy i fazy rozwoju twórczości plastycznej dziecka; opisuje metody i formy pracy na szczeblu wychowania przedszkolnego oraz zintegrowanej edukacji wczesnoszkolnej w zakresie edukacji plastycznej dzieci
- dostosuje proces nauczania-uczenia się do rzeczywistych potrzeb oraz do możliwości poznawczych i wykonawczych dzieci
- zaprojektuje różnorodne sytuacje edukacyjne w formie zajęć zintegrowanych ze szczególnym uwzględnieniem środków wyrazu plastycznego, takich jak kształt, barwa, faktura, w kompozycji na płaszczyźnie i w przestrzeni (stosując określone materiały, narzędzia i techniki plastyczne)
- kompetentnie prowadzi zajęcia plastyczne podczas ćwiczeń w ramach symulacji zajęć przedszkolnych i szkolnych oraz praktyk pedagogicznych na podstawie samodzielnie przygotowanych planów metodycznych
- systematycznie pogłębia i uaktualnia swoją wiedzę z dziedziny teorii i metodyki nauczania plastyki w edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej na zasadzie samokształcenia z wykorzystaniem różnych źródeł informacji
Kryteria oceniania
Metody oceniania stopnia osiągnięcia założonego efektu kształcenia:
F- obserwacja studenta i analiza jego wypowiedzi podczas dyskusji
S- ocena prac plastycznych studentów wykonanych różnymi technikami
F- ocena samodzielnej pracy studenta (prezentacja multimedialna, referat, prace plastyczne)
S – test sprawdzający wiedzę o technikach plastycznych
F- ocena błędnych oraz poprawnych rozwiązań ( port folio, referat)
S– raport z ćwiczeń: znajomość analizy i oceny wytworów plastycznych dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym
S- ocena planu metodycznego
Kryteria oceniania:
5.0 – znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, wyjątkowa aktywność, doskonałe projekty, prace plastyczne
4.5 – bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, bardzo duża aktywność podczas zajęć, bardzo dobre projekty, prace plastyczne
4.0 – dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, duża aktywność na zajęciach, dobre projekty, prace plastyczne
3.5 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, przeciętna aktywność podczas zajęć, zadowalające projekty po naniesieniu poprawek, zadowalające prace plastyczne
3.0 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, nikła aktywność podczas zajęć, projekty zadowalające po wprowadzeniu dużej liczby poprawek, zadowalające prace plastyczne po wprowadzeniu poprawek
2.0 – niezadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, brak aktywnego uczestnictwa w zajęciach, projekty z dużą ilością błędów we wszystkich częściach planów lub brak projektów, brak prac plastycznych
Praktyki zawodowe
Praktyki zawodowe według Regulaminu Praktyk Pedagogicznych dla I, II i III roku studiów licencjackich.
Literatura
1) Braun D., Podręcznik rozwijania kreatywności. Sztuka i twórczość w pracy z dziećmi, Wyd, „Jedność”, Kielce 2009.
2) Jąder M., Techniki plastyczne rozwijające wyobraźnię, „Impuls”, Kraków 2007.
3) Karolak W., Rysunek w arteterapii, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Humanistyczno-Ekonomicznej, Łódź 2007.
4) Kusiak K., Nowakowska-BuryłaI., Stawinoga R. (red.), Edukacyjne konteksty rozwoju dziecka w wieku wczesnoszkolnym, Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Corie-Skłodowskiej, Lublin 2009.
5) Płóciennik E., Just M., Dobrakowska A., Woźniak J., Metoda i wyobraźnia. Podręcznik dla nauczyciela. Lekcje twórczości w klasie 1, Difin, Warszawa 2009.
6) Popek S. L., Psychologia twórczości plastycznej, „Impuls”, Kraków 2010.
7) Rudowski T., Edukacja i terapia przez sztukę. Arteterapia w świetle teorii doznań transakcyjnych, Wydawnictwo Psychologii i Kultury Eneteia, Warszawa 2013.
8) Smak e., Włoch St. (red.), Pedagogika kreatywna wyzwaniem edukacji XXI wieku, Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego, Opole 2010.
9) Strzemiński W., Teoria widzenia, Wydawnictwo Literackie, Kraków 1958.
10) Szuman S., Sztuka dziecka. Psychologia twórczości plastycznej dzieci i młodzieży, WSiP, Warszawa 1990.
11) Szuścik U., Znak werbalny a znak plastyczny w twórczości rysunkowej dziecka, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice 2006.
12) Wallon P., Cambier A., Englhart D.: tł. “[z fr.] Gałkowski R., Rysunek dziecka, WSiP, Warszawa 1993.
13) Wygotski L., Narzędzie i znak w rozwoju dziecka, PWN, Warszawa 2006.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: