Patologie społeczne 13-PAS-36
Jeszcze nie wprowadzono opisu dla tego przedmiotu...
Cele kształcenia
Kierunek studiów
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Efekty kształcenia
Formułować zdobywaną wiedzę dotyczącą najczęściej występujących zjawisk patologii społecznej
Rozpoznać mechanizmy powstawania zjawisk patologii i dewiacji społecznej.
Zaproponować metody przeciwdziałania zjawiskom patologii oraz wymienić podstawowe instytucje pomocowe.
Kreatywnie nakreślać podstawowe problemy społeczne o charakterze patologicznym i ich przejawy (symptomatologia).
Nakreślać, wyszukiwać i zaprezentować determinanty (etiologia) patologii społecznych
Zorganizować i monitorować sposoby i metody przeciwdziałania (profilaktyka) zjawiskom patologii społecznych
Potrafi poruszane zagadnienia rozpoznawać, uwrażliwić i ukształtować samodzielne myślenie i umożliwić mu wyciąganie własnych wniosków.
Podejmuje interwencję w razie rozpoznania patologii w instytucji, w której działa i pracuje.
Nie akceptuje przejawów patologii i dąży do ich minimalizowania zarówno w Polsce jak i w Unii Europejskiej
Zna instytucjonalne przejawy patologii społecznej spowodowane dysfunkcją władzy ustawodawczej i wykonawczej oraz rozumie ich konsekwencji dla jakości życia osób dotkniętych podmiotowymi kwestiami socjalnymi.
Kryteria oceniania
PAS_01 - Formułuje zdobywaną wiedzę dotyczącą najczęściej występujących zjawisk patologii społecznej
student charakteryzuje najważniejsze i koncepcje.
student definiuje wszystkie podstawowe pojęcia i założenia koncepcji
student zna podstawowe pojęcia z zakresu patologii społecznych
PAS_02 - Rozpoznaje mechanizmy powstawania zjawisk patologii i dewiacji społecznej.
student rozróżnia najważniejsze formy patologii społecznej
student charakteryzuje kilka z podstawowych pojęć i koncepcji. Nie zna interwencji
adekwatnie i profesjonalnie używa języka opisu i wyjaśniania patologicznych zachowań.
PAS_03 - Proponuje metody przeciwdziałania zjawiskom patologii oraz wymienia podstawowe instytucje pomocowe.
proponuje adekwatne formy pomocy i prewencji. Uwzględnia ich formy ich formy i poziomy
prezentuje postawę rozumiejącą, nacechowaną szacunkiem i empatią . Nie zawsze uwzględnia złożoność uwarunkowań zachowania
analizuje aktualne rozmiary patologii w Polsce w odniesieniu do czynników społeczno-kulturowych oraz ekonomicznych
rozumie mechanizmy powstawania różnych form zjawiskowych patologii w ujęciu socjologicznym i jednostkowym,
PAS_04 - Kreatywnie nakreślać podstawowe problemy społeczne o charakterze patologicznym i ich przejawy (symptomatologia)
zna dostępne formy i metody pomocy osobom doświadczających problemów związanych z obszarem patologii społecznej
analizuje prawidłowości życia społecznego w obszarze różnorodnych problemów społecznych oraz przygotowuje do praktycznego wykorzystania wiedzy w kontekście działań na rzecz przeciwdziałania patologiom społecznym (społecznemu złu)
PAS_05 - Nakreśla, wyszukuje i prezentuje determinanty (etiologia) patologii społecznych
uwzględnia w procesie postępowania terapeutycznego subiektywne potrzeby i oczekiwania pacjenta wynikające z uwarunkowań społeczno-kulturowych
Omawia mechanizmy i zjawiska związane z zachowaniami agresywnymi
PAS_06 - potrafi zorganizować i monitorować sposoby i metody przeciwdziałania (profilaktyka) zjawiskom patologii społecznych
Zna procedurę zastosowania podstawowych technik ułatwiających radzenie sobie ze złością, wysokim pobudzeniem i agresją
Umie skonstruować i przeprowadzić warsztaty mające na celu zwiększanie umiejętności radzenia obie z zachowaniami agresywnymi
Umie zastosować techniki ułatwiające kontrolę własnych emocji
PAS_07 - Potrafi poruszane zagadnienia rozpoznawać, uwrażliwić i ukształtować samodzielne myślenie i umożliwić mu wyciąganie własnych wniosków
umie zastosować techniki ułatwiające radzenie sobie z agresją
omawia mechanizmy i zjawiska związane z zachowaniami agresywnymi
ukazuje złożoności i alternatywnych modeli wyjaśniania mechanizmów zachowań patologicznych
PAS_08 - Podejmuje interwencję w razie rozpoznania patologii w instytucji, w której działa i pracuje
zna podstawowe modele i metody terapii oraz metody pracy z osobami przejawiającymi zachowania o charakterze patologii społecznej, także z ich rodzinami
omawia wpływ zachowań patologicznych na funkcjonowanie jednostki, sytemu rodzinnego i funkcjonowanie innych grup społecznych
posiada wiedzę na temat profilaktyki zachowań o charakterze patologii społecznej
kształtuje umiejętności związane z prowadzeniem działań pomocowych i profilaktycznych
PAS_09 - Nie akceptuje przejawów patologii i dąży do ich minimalizowania zarówno w Polsce jak i w Unii Europejskiej
Omawia różne podejścia do zjawisk patologii zachowań społecznych oraz zapoznaje z rodzajami norm wykorzystywanych
Umie skonstruować i przeprowadzić warsztaty mające na celu zwiększanie umiejętności radzenia obie z zachowaniami agresywnymi
PAS_10 - Zna instytucjonalne przejawy patologii społecznej spowodowane dysfunkcją władzy ustawodawczej i wykonawczej oraz rozumie ich konsekwencji dla jakości życia osób dotkniętych podmiotowymi kwestiami socjalnymi.
ma podstawową wiedzę z zakresu zachowań i zjawisk patologicznych zachodzących w administracji publicznej.
wskazuje obiektywnie nieprawidłowe lub naruszające normy prawne zachowań i zjawisk, a także przyczyn ich powstawania oraz czynników stymulujących te zachowania i zjawiska.
student zna podstawowe formy zjawisk patologicznych w administracji oraz środki w zakresie przeciwdziałania.
umiejętnie identyfikuje negatywne zjawiska oraz skutecznie im zapobiegania
Literatura
Jędrzejko M.(red), Patologie społeczne. Warszawa 2006 .
Pospiszyl I., Patologie społeczne, PWN, Warszawa 2008.
Bożejewicz M., Jędrzejko M. (red); Narkotyki i narkomania. Warszawa 2007.
Jarosz M., Władza, przywileje, korupcja. Warszawa 2004
Jarosz M., Wykluczeni. Warszawa 2008.
Albanski L., Wybrane zagadnienia z patologii społecznej, Jelenia Góra 2010
Kozak S., Patologie wśród dzieci i młodzieży. Leczenie i profilaktyka, 2007
Jędrzejko M.,(red.), Prostytucja jako problem społeczny, moralny i zdrowotny. Pułtusk 2006.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: