Fortepian i akompaniament 13-MSM2XFIA23
1. Student rozwija umiejętności posługiwania się różnymi rodzajami artykulacji.
2. Rozwija umiejętności kształtowania barwy dźwięku.
3. Doskonali zależności pomiędzy barwą dźwięku, artykulacją a stylem.
4. Doskonali pracę nad rodzajami pamięci muzycznej.
5. Doskonali umiejętność stosowania pedalizacji i związanej z tym zróżnicowanej barwy dźwięku.
6. Kształtuje nawyki systematycznej pracy na instrumencie.
7. Poznaje różne formy muzyczne na przykładzie wykonywanych utworów.
8. Podejmuje próby samodzielnego opracowania utworów.
Cele kształcenia
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
1. Student wykazuje dużą znajomość literatury fortepianowej.
2. Ma pogłębioną i uporządkowaną wiedzę dotyczącą stylów i gatunków muzycznych charakterystycznych dla muzyki fortepianowej oraz rozumie specyfikę przenikania się różnych tradycji wykonawczych.
3. Posiada znajomość wzorców tworzenia akompaniamentu fortepianowego oraz improwizacji.
4. Posiada wszechstronnie rozwiniętą osobowość artystyczną zdolną do tworzenia, realizowania i wyrażania własnych koncepcji artystycznych na gruncie muzyki fortepianowej.
5. Posiada zdolność rozwijania techniki gry na fortepianie, przydatnej do kreowania i realizowania własnych pomysłów artystycznych.
6. Potrafi w sposób przekonujący, płynny i wierny przekazać publiczności idee prezentowanych utworów fortepianowych.
7. Posiada umiejętność selekcji i doboru metod i procedur potrzebnych do realizacji zadań związanych z różnymi sferami działalności pedagogicznej i artystycznej.
Kryteria oceniania
5.0 – bardzo dobre umiejętności manualne, znakomicie zrealizowany i wykonany program, świetna wiedza ogólno muzyczna
4.5 – dość dobre umiejętności manualne, bardzo dobrze zrealizowany i wykonany program, bardzo dobra wiedza ogólno muzyczna
4.0 – dobre umiejętności manualne, dobrze zrealizowany i wykonany program, dobra wiedza ogólno muzyczna
3.5 – Zadowalające umiejętności manualne i wiedza ogólno muzyczna, zrealizowanie i wykonanie programu z niedociągnięciami
3.0 – zadowalające umiejętności manualne, wiedza ogólno muzyczna, zrealizowanie i wykonanie programu z dużymi niedociągnięciami
2.0 – niezadowalające umiejętności i wiedza ogólno muzyczna oraz niezrealizowanie i nie wykonanie programu
Literatura
Etiudy:
1. H. Berens – Najnowsza szkoła biegłości op. 61
2. F. Chopin – Etiudy op. 10, op. 25
3. J. B. Cramer – 50 etiud na fortepian
4. C. Czerny – Etiudy op. 740
5. C. Czerny – Przygotowawcza szkoła biegłości op. 636
6. C. Czerny – 24 etiudy na lewą rękę op. 718
7. C. Czerny – Szkoła biegłości op. 299
8. C. Czerny – Wstępna szkoła biegłości op. 849
9. Z. Drzewiecki, J. Ekier, J. Hoffman, A. Rieger – Gamy i pasaże z. I, z. II;
10. S. Heller – Etiudy op. 45, op. 46, op. 47
11. F. Liszt – Etiudy op. 1
12. F. Liszt – 3 etiudy koncertowe
13. A. Löschhorn – Etiudy op. 66
14. M. Moszkowski – 15 etiud wirtuozowskich op. 72
15. E. Neupert – Etiudy
16. A. Skriabin – Etiudy op. 8
Utwory polifoniczne:
1. J. S. Bach – Das Wohltemperierte Klavier
2. J. S. Bach – Inwencje dwugłosowe
3. J. S. Bach – Inwencje trzygłosowe
4. J. S. Bach – Suity francuskie
5. J. S. Bach – Suity angielskie
6. D. Cimarosa – Album na fortepian, Sonaty
7. G. F. Haendel – Utwory na fortepian (Suity)
8. G. F. Haendel – Utwory na fortepian (Fughetty)
Formy klasyczne:
1. L. van Beethoven – Sonaty
2. L. van Beethoven – Wariacje
3. L. van Beethoven – Ronda
4. M. Clementi – Sonaty
5. E. Grieg – Sonata e-moll op. 7
6. J. Haydn – Sonaty
7. J. Haydn – Wariacje
8. J. Haydn – Ronda
9. F. Lessel – Wariacje nr 1, 2
10. W. A. Mozart – Sonaty
11. W. A. Mozart – Wariacje
12. W. A. Mozart – Ronda
13. D. Scarlatti – Sonaty
14. F. Schubert – Sonaty
Utwory różne:
1. B. Bartok – Mikrokosmos
2. J. Brahms – Intermezza, Rapsodie, Ballady, Walce
3. F. Chopin – Mazurki
4. F. Chopin – Nokturny
5. F. Chopin – Polonezy
6. F. Chopin – Preludia
7. F. Chopin – Walce
8. P. Czajkowski – Pory roku
9. C. Debussy – Kącik dziecięcy
10. C. Debussy – Preludia
11. J. Field – Nokturny
12. A. Granados – Tańce hiszpańskie
13. E. Grieg – Utwory liryczne op. 12, op. 38
14. E. Grieg – Tańce norweskie
15. D. Kabalewski – Preludia op. 38
16. S. Kisielewski – Suita
17. W. Lutosławski - Bukoliki
18. W. Lutosławski – Melodie ludowe
19. A. Malawski – Miniatury
20. F. Mendelssohn – Pieśni bez słów
21. I. J. Paderewski – Kaprys
22. I. J. Paderewski – Legenda
23. S. Prokofiew – Wizje ulotne
24. F. Schubert – Impromptus op. 90, op. 142
25. F. Schubert – Tańce
26. R. Schumann – Sceny dziecięce op. 15
27. T. Szeligowski – Sonatina
28. K. Szymanowski – Preludia
29. K. Szymanowski – Tańce polskie
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: