Pedagogika rozwojowa ucznia 13-MSM2NPRU
Treści kształcenia:
Podstawy klasyfikacji prądów (kierunków) pedagogicznych – prądy, kierunki i nurty w pedagogice przełomu wieków.
Geneza, przedstawiciele, ramy czasowe, zasięg terytorialny, podstawy teoretyczne i tezy oraz warianty, stosunek do innych prądów (kierunków), recepcja prądu (kierunku) w Polsce.
Pedagogika polska na mapie paradygmatów i teorii. Myślenie krytyczne w pedagogice (dylematy ocen poznawczych szkoły i współczesnego nauczyciela).
Współczesne dyskursy o istocie wychowania i idei edukacji (także muzycznej).
Edukacja emancypacyjna i pedagogika wyzwolenia w przestrzeni społecznej. Prezentacja teorii oporu jako strategii pedagogicznej.
Wielokulturowość i międzykulturowość w edukacji – cywilizacyjne i kulturowe uwarunkowania podmiotowości współczesnej pedagogiki sztuk muzycznych.
Spory wokół antypedagogiki (także dotyczące przestrzeni edukacji muzycznej).
Humanizm i pedagogika humanistyczna w kształceniu muzycznym.
Postmodernistyczne myślenie o świecie, człowieku, edukacji, kulturze w
przestrzeni sztuk muzycznych.
Podstawy i przesłanki nowego myślenia o nauczycielu (także muzyki)– pedagogu na przełomie wieków i tysiącleci.
Cele kształcenia
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Efekty kształcenia
Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student potrafi:
- ma uporządkowaną, pogłębioną i rozszerzoną wiedzę na temat współczesnych kierunków pedagogicznych i nauk współpracujących
- definiuje i analizuje różne prądy i kierunki pedagogiczne, których wiedza dotyczy podstawowych wzorów myślenia naukowego i określonych zjawisk wychowawczych w przestrzeni edukacji muzycznej
- weryfikuje elementy edukacji muzycznej i ich wymiar pedeutologiczny istotny dla podmiotowości w przestrzeni kultury muzycznej
- prawidłowo projektuje działania edukacyjne (w zakresie sztuk muzycznych) zgodne z ideą pedagogiczną poszczególnych kierunków pedagogicznych, pozwalających na rozwiązywanie także nietypowych zadań/problemów edukacyjnych
- posiada umiejętność argumentowania z wykorzystaniem poglądów, formułowania wniosków i tworzenia syntetycznych podsumowań nie tylko w zakresie treści muzycznych
- postępuje zgodnie z zasadami etyki nauczycielskiej obligującej do podmiotowej postawy w każdej sytuacji dydaktyczno – wychowawczej kształcenia muzycznego
Kryteria oceniania
F – dyskusja o podmiotowych i przedmiotowych kwestiach procesu kształcenia
P – ocena wiedzy o procesie oceniania i kontroli wewnątrzszkolnej
Literatura
• Audiowizualność. Cyberprzestrzeń. Hipertesktualność. (red. nauk.) Jakubowska – Malicka L., Kobylarek A.,
Pryszmont – Ciesielska M., Wrocław 2009
• Borowska A. Kształcenie dla przyszłości. Warszawa 2004
• Czerpaniak – Walczak M. Pedagogika emancypacyjna. Rozwój świadomości krytycznej człowieka. Gdańsk 2006
• Dauber H. Obszary uczenia się w przyszłości. Kraków 2009
• Figiel M. Szkoły autorskie w Polsce. Realizacje edukacyjnych utopii. Kraków 2001
• Gribble D. Edukacja w wolności. Kraków 2005
• Kosiorek M. Pedagogika autorytarna. Geneza, modele, przemiany. Kraków 2007
• Lewartowska – Zychowicz M. Homo liberalis jako projekt edukacyjny. Od emancypacji do funkcjonalności. Kraków 2010
• Marynowicz – Hetka. Pedagogika społeczna – podręcznik akademicki. Warszawa 2006
• Pedagogika alternatywna. Postulaty, projekty i kontynuacje. (red. nauk.) Śliwerski B. Kraków 2007
• Pedagogika. Podręcznik akademicki, cz. I,II. (red.) Z. Kwiecińskiego i B. Śliwerskiego. Warszawa 2003
• Szkudlarek T. Wiedza i wolność w pedagogice amerykańskiego postmodernizmu. Kraków 2009
• Szkudlarek T. Śliwerski B. Wyzwania pedagogiki krytycznej i antypedagogiki. Kraków 2010
• Szmidt K. J., Piotrowski K. T. Nowe teorie twórczości. Nowe metody pomocy w tworzeniu. Kraków 2005
• Śliwerski B. (red. nauk.) Pedagogika, tom I, II, III. Gdańsk 2006
• Śliwerski B. Melosik Z. (red. nauk.) Edukacja alternatywna w XXI wieku. Poznań – Kraków 2010
• Śliwerski B. Podstawy nauk o wychowaniu. Gdańsk 2006
• Śliwerski B. Teoretyczne podstawy edukacji alternatywnej XXI wieku. Kraków 2009
• Śliwerski B. Teoretyczne podstawy edukacji alternatywnej. Kraków 2009
• Śliwerski B. Współczesna myśl pedagogiczna. Kraków 2009
• Śliwerski B. Współczesne teorie i nurty wychowania. Podręcznik akademicki. Kraków 2005
• Tutoring w szkole. Między teorią a praktyką zmiany edukacyjnej (pr. zbiorowa pod red.) Czekierdy P. Budzyńskiego M. Traczyńskiego J. Zalewskiego Z. Zembrzuskiej A. Wrocław 2009
• Artykuły prasowe i internetowe dot. szczegółowych zagadnień realizowanych na zajęciach
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: