Metodyka edukacji muzycznej 13-MSM1XMEM12
TK_01 Podmiotowość i pełnomocność ucznia. Specyfika uczenia się, funkcjonowanie poznawcze i społeczne. Potrzeby i możliwości ucznia w okresie dorastania. Kompetencje kluczowe.
TK_02 Rozpoznawanie predyspozycji i uzdolnień ucznia, jego potrzeb i możliwości. Praca z uczniem zdolnym. Trudności w uczeniu się.
TK_03 Zasady i metody dydaktyki twórczości w kontekście dydaktyki muzycznej.
TK_04 Rola nauczyciela, komunikacja i interakcje z uczniami i rodzicami, środowiskiem. Możliwości oddziaływań edukacyjnych i wychowawczych. Nauczyciel – edukator, mentor, tutor, coach.
TK_05 Projektowanie edukacyjne i: formułowanie celów, dobór treści, metod i form pracy, projektowanie przestrzeni edukacyjnej i środków dydaktycznych. Zasady oceniania wspierającego uczenie się. Zastosowanie technologii informacyjnych.
TK_06 Sytuacje wychowawcze, Sposoby rozwiązywania trudności.
TK_07 Konwencjonalne i niekonwencjonalne metody nauczania oparte o najnowsze badania nad procesami uczenia się.
Formy pracy specyficzne dla przedmiotu muzyka i zajęć artystycznych z młodzieżą i człowiekiem dorosłym.
TK_08 W świecie muzyki: człowiek jako twórca i odbiorca , proces twórczy, improwizacja, aktywność twórcza, muzyka inspiracją działań twórczych, kreatywność w sferze muzyki – działania twórcze w oparciu o mowę, śpiew, grę na instrumentach, ruch, słuchanie muzyki – realizacja autorskich projektów studenckich.
TK_09 W świecie muzyki: muzyka formą komunikacji międzyludzkiej – muzyka a przeżycia, ekspresja przeżyć muzycznych, działania muzyczne, utwór muzyczny jako ilustracja i interpretacja świata – tworzenie muzycznych komunikatów pozawerbalnych – realizacja autorskich projektów studenckich.
TK_10 W świecie muzyki : muzyka a kultura popularna : stanowisko wobec świata-afirmacja lub sprzeciw; muzyka drogą do zaspokajania potrzeb, wyzwalania emocji, agresji, muzyka – profilaktyka czy terapia, muzyka buntu – realizacja autorskich projektów studenckich.
TK_11
Muzyka i edukacja muzyczna w życiu ludzi trzeciego wieku – realizacja projektów interdyscyplinarnych
Cele kształcenia
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
MEM_01 Uwzględnia w działaniach dydaktycznych potrzeby i możliwości młodego człowieka wynikające ze uwarunkowań rozwojowych okresu dorastania
MEM_02 Rozpoznaje predyspozycje i uzdolnienia ucznia.
Proponuje zadania wspomagające rozwój ucznia zdolnego oraz ucznia z trudnościami w uczeniu się.
MEM_03 Wykorzystuje w projektach dydaktycznych i w praktyce zasady i metody dydaktyki twórczości.
MEM_04 Ma świadomość roli nauczyciela, edukatora jego autorytetu, możliwości i oddziaływań. Pracuje nad budowaniem i udoskonalaniem swojego warsztatu pracy.
Współpracuje z rodzicami, środowiskiem społecznym.
MEM_05 Projektuje zajęcia edukacyjne: lekcje muzyki i zajęcia artystyczne: określa cele, dobiera odpowiednio treści, buduje strukturę lekcji, dobiera metody i formy pracy, projektuje przestrzeń edukacyjną, środki dydaktyczne.
Realizuje zajęcia edukacyjne według własnych projektów.
MEM_06 Rozwiązuje sytuacje trudne wychowawczo. Potrafi wzbudzić ciekawość, aktywność i dociekliwość poznawczą .
MEM_07 Inicjuje działania, motywując do nauki i twórczości artystycznej. Wykorzystuje metody nauczania oparte na najnowszych badaniach nad procesami uczenia się.
Kryteria oceniania
sprawdzenie wiedzy w formie ustnej – analiza wypowiedzi
w trakcie dyskusji
dyskusja i ocena przygotowanych tematów i projektów; obserwacja studenta podczas zajęć i realizacji projektów i analiza jego wypowiedzi w trakcie dyskusji;
obserwacja podczas realizacji zajęć i projektów
2. Kryteria oceniania
5.0 – znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne, otrzymanie
4.5 – bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne
4.0 – dobra wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne
3.5 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne, ale ze znacznymi niedociągnięciami
3.0 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne, ale z licznymi błędami
2.0 – niezadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne
Literatura
Literatura obowiązkowa:
Białkowski A., Nowe trendy w edukacji muzycznej, UMCS, Lublin 2005
Krauze-Sikorska H., Edukacja przez sztukę. O edukacyjnych wartościach artystycznej twórczości dziecka, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań 2006
Niemierko Bolesław , Między oceną szkolną a dydaktyką, WSiP, Warszawa 1997
Olczak Małgorzata, Trening twórczości - współczesna i efektywna forma wychowania przez sztukę, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2010
Literatura uzupełniająca:
M. Żylińska, Neurodydaktyka, Nauczanie i uczenie się przyjazne mózgowi, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, Toruń 2013
Nęcka Edward, Psychologia twórczości, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2001
Rau K. ,Ziętkiewicz E., Jak aktywizować uczniów, Oficyna Wydawnicza G&P, Poznań 2004
Uchyła-Zroski J., Promuzyczne zachowania młodzieży w okresie dorastania i ich uwarunkowania,
Katowice 1999
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: