Analiza dzieła muzycznego 13-MSL6XADM
Treści kształcenia:
- Klasyfikacja gatunków i form muzycznych.
- Zapoznanie z podstawowymi terminami stosowanymi w analizie utworu.
- Wiadomości wstępne o elementach dzieła muzycznego.
- Pojęcie faktury i jej znaczenie w muzyce.
- Szeregowanie w formach instrumentalnych – analiza form tanecznych
(polonez, krakowiak, mazurek, walc, menuet, itp.)
- Figuracja jako czynnik formotwórczy. Formy figuracyjne.
- Ewolucja w stylu homofonicznym – analiza form instrumentalnych (preludia,
nokturny).
- Faktura polifoniczna utworu, pojęcie i rodzaje imitacji, formy polifoniczne ścisłe
i swobodne.
- Ewolucja w stylu polifonicznym – analiza kanonów i fug oraz swobodnych form
polifonicznych.
- Forma allegra sonatowego i jej zastosowanie w cyklu sonatowym – analiza
sonat klasycznych.
- Rondo (starofrancuskie, klasyczne, romantyczne – analiza stosownych
utworów).
- Formy wariacyjne i środki techniki wariacyjnej. Wariacje szeregowe i
ostinatowe – analiza utworów barokowych i klasycznych.
- Klasyczny koncert instrumentalny.
- Symfonia w twórczości J. Haydna i W.A. Mozarta.
- Suita barokowa.
- Analiza form wokalnych lub instrumentalnych występujących w programie
nauczania przedmiotu „Dyrygowanie”.
- Analiza utworów wybranych przez studentów
Cele kształcenia
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Moduł zajęć/przedmiotu prowadzony zdalnie (e-learning)
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
- zna podstawową terminologię związaną z określeniem elementów dzieła muzycznego
- zna podstawowe formy muzyczne i techniki konstrukcji utworów
- zna narzędzia służące analizie dzieła, wyjaśnia i podsumowuje wyniki analiz
- umie zastosować w praktyce terminologię
- umie klasyfikować i porównywać formy i gatunki muzyczne
- identyfikuje formy i gatunki muzyczne o podobnych cechach
- ma świadomość związku technik z epoką
Kryteria oceniania
sprawdzian pisemny wiedzy i omówienie; po dwóch semestrach - egzamin końcowy (pisemny)
skala oceniania:
- bardzo dobry (bdb;5,0): znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne
- dobry plus (+db; 4,5): bardzo dobra wiedza, umiejętności i i kompetencje społeczne
- dobry (db; 4,0): dobra wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne
- dostateczny plus (+dst; 3,5): zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne, ale ze znacznymi niedociągnięciami
- dostateczny (dst; 3,0): zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne, ale z licznymi błędami
- niedostateczny (ndst; 2,0): niezadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne
Praktyki zawodowe
nie dotyczy
Literatura
Literatura podstawowa:
Chomiński J. – „Formy muzyczne”, t. I „Małe formy instrumentalne”, Kraków 1983, t. II „Wielkie formy instrumentalne”, Kraków 1987
Wójcik D.: „ABC form muzycznych”, Kraków 1996
Wójcik D.: „ABC form muzycznych. Analizy”. Kraków 2001
Literatura uzupełniająca:
Muchenberg B.: „Literatura muzyczna”, Kraków 1985
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: