Czytanie partytur 13-MSL5XCZP34
Treści kształcenia:
Wiedza w zakresie zagadnień związanych z analizą teoretyczną partytury muzycznej
Wiedza w zakresie zagadnień związanych z praktycznym odczytem partytury muzycznej
Analiza i odtwarzanie na fortepianie zapisu partytury o zróżnicowanej fakturze i stylistyce oraz różnym stopniu trudności: partytury chóralne, wokalno-instrumentalne i instrumentalne
Umiejętność dokonywania, w stopniu rozszerzonym analizy wykonywanej partytury (ustna analiza treści słownej utworu, faktury muzycznej, środków wyrazowych oraz analiza problemów wykonawczych partytury)
Wykonanie na fortepianie partytury utworu z uwzględnieniem odpowiedniej artykulacji, dynamiki, frazowania i agogiki
Realizowanie głosem jednej partii wybranej partytury z jednoczesnym graniem pozostałych głosów
Czytanie a` vista partytury chóralnej
Czytanie partytury dwugłosowej oraz czterogłosowej
- chorały J. S. Bacha w starych kluczach z grupy C
Transponowanie wybranych utworów
Sporządzanie wyciągów fortepianowych utworów chóralnych
Cele kształcenia
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po zakończeniu przedmiotu i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student potrafi:
uporządkować wiedzę ogólną z historii muzyki, z zakresu rozwoju gatunków i form muzycznych
wykazywać się wiedzą oraz terminologią z zakresu zagadnień związanych z analizą i praktycznym odczytem partytury muzycznej
dokonywać szczegółowej i konstruktywnej analizy partytury utworu muzycznego
praktycznie realizować (odtwarzać na fortepianie) partytury chóralne a cappella (2, 3, 4 i wielogłosowe), oraz partytury utworów wokalno-instrumentalnych oraz instrumentalnych
sporządzić wyciągi fortepianowe z partytur wokalnych
odczytywać praktycznie na instrumencie dwugłosowe oraz czterogłosowe utwory-ćwiczenia zapisane w kluczach z grupy C; student zna zagadnienie z zakresu transpozycji
weryfikować własne wykonanie partytury z zapisaną
w oryginale
wykazywać świadomość poziomu swojej nabytej wiedzy i umiejętności z zakresu czytania partytur
Kryteria oceniania
Kryteria oceniania:
5.0 – znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne
4.5 – bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne
4.0 – dobra wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne
3.5 – zadawalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne, ale ze znacznymi niedociągnięciami
3.0 – zadawalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne, ale z licznymi błędami
2.0 – niezadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne
Literatura
Zalecana literatura: realizowanie utworów muzycznych – partytur, przewidzianych w programie zajęć dyrygowania.
Przykładowe zbiory:
Z. Noskowski - Cztery pory roku
I. Pfeiffer - Pieśni naszej ziemi
opr. K. Lasocki - Z pieśnią (Zeszyt I ,II, III, IV)
Egon Bolsche –Schule des Partiturspiels
J. S. Bach – Chorały w starych kluczach
opr. S. Wiechowicz - Antologia muzyki chóralnej Renesansu
M. Gomółka – Psalmy
opr. J. Kromolicki - Motety
G.G. Gorczycki - Missa Paschalis
opr. G Gieburowski - Cantica Selecta
W. A. Mozart- Eine kleine Nachtmusik
Utwory kompozytorów XIX wieku (J. Brahms, A, Bruckner, F. Mendelssohn, F. Schubert i in.)
K. Szymanowski- Pieśni Kurpiowskie
Utwory współczesnych kompozytorów polskich na chór a cappella (J. Świder, A. Koszewski,
P. Łukaszewski, M. Jasiński, T. Szeligowski i in.)
Literatura naukowa:
Edward Bury, Technika czytania partytur, PWM Kraków 1985
Jerzy Habela, Słowniczek muzyczny, PWM, 2015
Stanisław Krukowski, Problematyka wykonawcza muzyki dawnej, PWM Warszawa, 1991
Bogusław Schaffer, Mały informator muzyki XX wieku , PWM, 1987
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: