Emisja głosu z dykcją i metodyką 13-MSL4XEGD46
Student po zakończeniu zajęć:
-ma rozwiniętą skalę głosu w ramach jego sklasyfikowania gatunkowego
-opanował zadany program pod względem wokalnym, muzycznym, pamięciowym
- przyjmuje poprawną postawę w czasie produkcji wokalnych
- w śpiewie stosuje oddech niski
- w śpiewie i mowie stosuje miękki atak tonu
- bez szkody dla aparatu głosowego operuje głosem w śpiewie
- wyrównuje brzmienie samogłosek w śpiewie
- umiejętnie posługuje się głosem w mowie
- zna wiadomości teoretyczne z zakresu budowy narządu głosu
-zna wiadomości teoretyczne z zakresu metodyki nauczania emisji głosu
– zna zasady higieny głosu
- śpiewa czysto pod względem intonacyjnym
-potrafi pokonywać problemy emisyjne na poszczególnych stopniach swojego rozwoju wokalnego
- umie rozwiązywać problemy wokalne uczestnicząc w śpiewie zespołowym
- mówi i śpiewa z prawidłową dykcją
Cele kształcenia
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Moduł zajęć/przedmiotu prowadzony zdalnie (e-learning)
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wykorzystuje możliwości wokalne własnego aparatu głosowego, w tym – skalę głosu
Przyjmuje właściwą postawę w czasie emisji głosu
Posługuje się prawidłowym oddechem i stosuje miękki atak tonu
Umiejętnie operuje głosem w mowie i śpiewie, wyrównując brzmienie samogłosek
Korzysta z wiadomości z teorii emisji głosu i jego higieny
Rozwiązuje problemy emisyjne w mowie i śpiewie, również zbiorowym
Stosuje prawidłową dykcję
Kryteria oceniania
F- Obserwacja rozwoju wokalnego i świadomości wokalnej studenta
S- Ocena wykonania programu zaliczeń semestralnych
student
- wykorzystuje w stopniu jak najwyższym możliwości swego głosu
- ma świadomość swego głosu i operuje nim poprawnie
- ma rozwiniętą skalę głosu
- opanował zadany program w stopniu poprawnym pod względem wokalnym, muzycznym, pamięciowym
- potrafi pokonywać problemy emisyjne na kolejnych stopniach swojego rozwoju wokalnego
- umie rozwiązywać problemy wokalne, także uczestnicząc w śpiewie zbiorowym
- potrafi oddać głosem zmiany dynamiczne w utworze
- potrafi wykonać głosem frazy z różną artykulacją
- posługuje się nienaganną dykcją
- wykorzystuje zdobytą wiedzę z zakresu teorii emisji i higieny głosu i słuchu
- potrafi zademonstrować ćwiczenia emisyjne na różne problemy wykonawcze
- potrafi dostosować odpowiednie ćwiczenia do danego problemu emisyjnego
- potrafi samodzielnie opracować utwór pod względem jego zgodności z tekstem
- wykorzystuje zdobytą wiedzę muzyczną w praktyce
Praktyki zawodowe
nie obowiązują
Literatura
Materiały nutowe:
1) N. Vaccai – „Praktyczna metoda śpiewu włoskiego”
2) G. Concone – 50 ćwiczeń
3) Pieśni kompozytorów polskich i obcych dostosowane stopniem trudności do indywidualnych możliwości głosowych i umiejętności wokalnych studentów
Lektury z zakresu metodyki:
1) H. Sobierajska –„Uczymy się śpiewać”
2) Cz. Wojtyński – „Emisja głosu”
3) T. Zaleski – „Aparat głosotwórczy a technika wokalna”
4) B. Tarasiewicz – „Mówię i śpiewam świadomie
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: