Czytanie partytur 13-MSL3XCZP14
Opis treści kształcenia:
-Podstawowa wiedza w zakresie wybranych zagadnień związanych z analizą teoretyczną partytury muzycznej
-Wiedza w zakresie zagadnień związanych z praktycznym odczytem partytury muzycznej
-Analiza i odtwarzanie na fortepianie zapisu partytury o zróżnicowanej fakturze i stylistyce oraz różnym stopniu trudności: partytury chóralne, wokalno-instrumentalne
(dla zaawansowanych na instrumencie)
-Umiejętność dokonywania, w stopniu podstawowym analizy wykonywanej partytury ( ustna analiza treści słownej utworu, faktury muzycznej, środków wyrazowych oraz analiza problemów wykonawczych partytury)
-Wykonanie na fortepianie partytury utworu z uwzględnieniem odpowiedniej artykulacji, dynamiki, frazowania i agogiki
-Realizowanie głosem wybranych partii partytury
-Czytanie partytury dwugłosowej w kluczach z grupy C
-Transponowanie wybranych utworów
-Sporządzanie wyciągów fortepianowych utworów chóralnych
Cele kształcenia
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po zakończeniu przedmiotu i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student potrafi:
uporządkować wiedzę ogólną z historii muzyki, z zakresu rozwoju gatunków i form muzycznych,
wykazywać się podstawową wiedzą oraz terminologią z zakresu wybranych zagadnień związanych z analizą i praktycznym odczytem partytury muzycznej,
dokonywać ogólnej analizy partytury utworu muzycznego,
praktycznie realizować (odtwarzać na fortepianie) partytury chóralne a cappella (2, 3, 4 głosowe), oraz partytury utworów wokalno-instrumentalnych
sporządzić wyciągi fortepianowe z partytur wokalnych,
odczytywać praktycznie na instrumencie dwugłosowe utwory-ćwiczenia zapisane w kluczach z grupy C,
student zna zagadnienie z zakresu transpozycji
weryfikować własne wykonanie partytury z zapisaną
w oryginale,
wykazywać świadomość poziomu swojej nabytej wiedzy i umiejętności z zakresu czytania partytur
Kryteria oceniania
5.0 – znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne
4.5 – bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne
4.0 – dobra wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne
3.5 – zadawalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne, ale ze znacznymi niedociągnięciami
3.0 – zadawalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne, ale z licznymi błędami
2.0 – niezadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne
Literatura
Zalecana literatura: realizowanie utworów muzycznych - partytur, przewidzianych w programie zajęć dyrygowania.
Przykładowe zbiory:
Z. Noskowski - Cztery pory roku
I. Pfeiffer - Pieśni naszej ziemi
opr. K. Lasocki - Z pieśnią (Zeszyt I ,II, III, IV)
Egon Bolsche –Schule des Partiturspiels
opr. S. Wiechowicz - Antologia muzyki chóralnej Renesansu
M. Gomółka – Psalmy
opr. J. Kromolicki - Motety
G.G. Gorczycki - Missa Paschalis
opr. G Gieburowski - Cantica Selecta
W. A. Mozart- Eine kleine Nachtmusik
Utwory kompozytorów XIX wieku (J. Brahms, A, Bruckner, F. Mendelssohn, F. Schubert i in.)
K. Szymanowski- Pieśni Kurpiowskie
Utwory współczesnych kompozytorów polskich na chór a` cappella (J. Świder, A. Koszewski,
P. Łukaszewski, M. Jasiński, T. Szeligowski i in.)
Literatura naukowa:
Edward Bury –Technika czytania partytur, PWM Kraków 1985
Jerzy Habela- Słowniczek muzyczny, PWM, 2015
Stanisław Krukowski- Problematyka wykonawcza muzyki dawnej, PWM Warszawa, 1991
Bogusław Schaeffer - Mały informator muzyki XX wieku , PWM, 1987
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: