Podstawy dydaktyki 13-MSL3NPOD11
1. Geneza i rozwój dydaktyki. Dydaktyka jako nauka – przedmiot i zadania. Wprowadzenie do dydaktyki ogólnej – etymologia pojęcia. Dydaktyka w systemie nauk. Dydaktyka ogólna i szczegółowa, dydaktyka określonego typu szkolnictwa, dydaktyka środowiskowa, specjalistyczna. Cele i zadania dydaktyki. Twórcy współczesnej polskiej dydaktyki. Cele studiowania dydaktyki 2. Podstawowe pojęcia dydaktyki: uczenie się, nauczanie, kształcenie, samokształcenie, edukacja, system kształcenia.
3. Proces kształcenia ogólnego. Zasady w procesie dydaktycznym – doboru treści, nauczania, uczenia się. Treści kształcenia: program szkolny - filozoficzne i psychologiczne podstawy podejścia do programu szkolnego w ujęciu behawiorystycznym, humanistycznym, konstruktywistycznym; Zasady doboru treści kształcenia ogólnego.
4. Wartości i cele kształcenia ogólnego – źródła i rodzaje celów, sposoby formułowania, operacjonalizacja celów, taksonomia celów. Cele współczesnej edukacji (Raport J. Delorsa) Etyka zawodu nauczyciela.
5. Metody kształcenia i współczesne trendy w tym zakresie. Koncepcja kształcenia wielostronnego. Istota i klasyfikacja metod. Metody podające, poszukujące, aktywizujące (kształcące umiejętność pracy w zespole, kształcące umiejętność twórczego myślenia, wymiany poglądów, rozwiązywania problemów, kształcące wyobraźnie, umiejętności społeczne, kształcące umiejętność gromadzenia informacji i zapisu), metody zajęć praktycznych, metody oglądowe.
6. Formy organizacyjne kształcenia. Rola środków dydaktycznych w kształceniu. Podręcznik ucznia.
7. Współczesny model procesu kształcenia ogólnego a modele lekcji. Modele uczenia się i nauczania, metody i strategie; nauczanie i uczenie się faktów, pojęć, zasad, nauczanie i uczenie się rozwiązywania problemów, uczenie się myślenia metaforami, uczenie się badania wartości itp.. Style nauczania: zamknięty, ramowy, negocjacyjny.
8. Planowanie pracy dydaktycznej – założenia projektowania dydaktycznego. 9. Zasady dydaktyczne Pojęcia: zasada kształcenia/zasada dydaktyczna/zasada projektowania dydaktycznego/zasada nauczania
10.Organizacja pracy w klasie, kierowania pracą, style poznawcze a style uczenia się.
11. Indywidualizacja kształcenia na gruncie projektowania dydaktycznego.
12. Ewaluacja procesu kształcenia – ocenianie wyników procesu kształcenia. Osiągnięcia szkolne uczniów i ich pomiar.
Cele kształcenia
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
DOG_01 potrafi przedstawić wiedzę o dydaktyce, jako subdyscyplinie pedagogiki oraz charakteryzuje jej zmienność i zadania
DOG_02 rozróżnia główne nurty myślenia o edukacji i szkole i umiejętnie weryfikuje modele współczesnej szkoły
DOG_03 prawidłowo interpretuje cele kształcenia i treści tych celów; podmioty stanowienia celów; wybrane koncepcje formułowania celów kształcenia;
DOG_04 charakteryzuje treści kształcenia, kryteria oraz zasadach ich doboru i układu; wykorzystuje wiedzę o treściach kształcenia do konstruowania procesu dydaktycznego
DOG_05 wykorzystuje wiedzę o modelach procesu kształcenia oraz zasadach organizujących przebieg procesów nauczania – uczenia się do jego projektowania
DOG_06 potrafi wskazać i poprawnie klasyfikować metody nauczania i uczenia się; rozróżnia metody stymulujące myślenie uczniów i metody samodzielnego dochodzenia do wiedzy oraz metody projektów
DOG_07 potrafi poprawnie ocenić osiągnięcia szkolne ucznia w procesie kształcenia, analizować objawy i przyczyny niepowodzeń szkolnych; wskazać źródła profilaktyki i terapii niepowodzeń szkolnych
DOG_08 odpowiedzialnie projektuje indywidualizację procesu nauczania – uczenia się zgodnie z założeniami projektowania dydaktycznego
DOG_09 potrafi wyróżnić rezultaty procesu kształcenia, kontrolę, oceny, błędy oceniania, zewnątrzszkolny i wewnątrzszkolny system oceniania jakości szkoły
Kryteria oceniania
Egzamin ustny
Praktyki zawodowe
brak
Literatura
‒ Arends R. I. Uczymy się nauczać. Warszawa 1995.
‒ Bereźnicki F. Podstawy kształcenia ogólnego. Kraków 2011.
‒ Davis R.H., Aleksander L.T., Yelon S.L., Konstruowanie systemu kształcenia, Warszawa 1983.
‒ Denek K. Wartości i cele edukacji szkolnej. Toruń 1994.
‒ Gagné R.M., Briggs L.J., Wager W.W., Zasady projektowania dydaktycznego, Warszawa 1992.
‒ Kupisiewicz Cz. Dydaktyka. Podręcznik akademicki. Kraków 2012.
‒ Kupisiewicz Cz. Szkice z dziejów dydaktyki. Kraków 2010.
‒ Okoń W. Słownik pedagogiczny
‒ Okoń W. Wprowadzenie do dydaktyki ogólnej. Warszawa 2003.
‒ Półturzycki J. Dydaktyka dla nauczycieli. Toruń 1997.
‒ Sztuka nauczania. Czynności nauczyciela. (red. nauk) Kruszewski K. Warszawa 2008.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: