Kształcenie słuchu z zasadami muzyki 13-MSL2XKSZ22
Treści kształcenia:
- Dźwięk i jego cechy.
- Podstawowe elementy notacji muzycznej – teoria i praktyka.
- Interwały – zapisywanie, rozpoznawanie, śpiewanie.
- Diatonika, chromatyka, enharmonia.
- Zapisywanie i praktyczne zastosowanie.
- Gama majorowa i minorowa w odmianach – zapisywanie, śpiewanie i rozpoznawanie.
- Dynamika, artykulacja i frazowanie – oznaczenia i ich zastosowanie w zapisie nutowym.
- Akordy i ich rodzaje – funkcje główne i poboczne.
- Zapisywanie i śpiewanie.
- Rytm muzyczny – zagadnienia teoretyczne i ćwiczenia rytmiczne.
- Metrum muzyczne, grupowanie wartości rytmicznych
w taktach prostych – ćwiczenia rytmiczne
- Takty złożone regularne i nieregularne – ćwiczenia rytmiczne.
- Grupowanie wartości rytmicznych w taktach złożonych –
teoria i praktyka.
- Przekształcanie taktów – teoria i praktyka.
- Inne zjawiska rytmiczno – metryczne – teoria i praktyka.
- Gamy krzyżykowe i bemolowe. Pokrewieństwo tonacji – zapisywanie,
śpiewanie i granie gam do 5 znaków.
- Transpozycja – umiejętność transpozycji przebiegu muzycznego do 5 znaków.
- Dysonanse i ich rozwiązywanie – teoria i praktyka
(śpiewanie i granie).
- Dominanta septymowa i jej rozwiązania – teoria i praktyka.
- Skróty pisowni muzycznej, ozdobniki – informacje teoretyczne
i zastosowanie praktyczne.
- Oznaczenia agogiczne.
- Skale poza systemem dur-moll – zapisywanie, rozpoznawanie
i śpiewanie.
- Dyktanda muzyczne.
- Ogólne wiadomości o elementach dzieła muzycznego.
Cele kształcenia
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Moduł zajęć/przedmiotu prowadzony zdalnie (e-learning)
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po zakończeniu modułu i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student potrafi:
- budować i rozpoznawać interwały, akordy, zna odmiany gam durowych i
mollowych oraz skale muzyczne
- zapisać, rozpoznać i zaśpiewać trójdźwięki (z przewrotami) oraz akordy:
septymowy i nonowy
- prawidłowo konstruować przebieg rytmiczny i melodyczny
- zapisać ze słuchu prosty przebieg muzyczny
- zapisać i praktycznie zrealizować (posługując się oznaczeniami muzycznymi)
przebieg muzyczny
- transponować przebieg muzyczny (w tonacjach do 5 znaków)
- analizować słuchowo, odtwarzać i zapisywać różne zjawiska dźwiękowe
- podawać dźwięki chórowi od kamertonu
Kryteria oceniania
Kolokwium (pisemne i ustne) i egzamin końcowy po dwóch semestrach (pisemny i ustny)
Skala ocen;
5.0 - znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne
4.5 - bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne
4.0 - dobra wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne
3.5 - zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne, ale ze znacznymi niedociągnięciami
3.0 - zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne, ale z licznymi błędami
2.0 - niezadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne
Praktyki zawodowe
nie dotyczy
Literatura
Wesołowski F.: „Zasady muzyki”, Kraków 1980
Bach J.S. (red. Wiechowicz St.): „Chorały – ćwiczenia w starych kluczach”
M. Ćwiklińska, M. Rogozińska – Dyktanda elementarne (dla szkoły muzycznej I stopnia) cz. I-VI, Triangiel Warszawa 2005-2010
Dzielska J., Kaszycki L. M.: „Podręcznik do kształcenia słuchu”, Kraków 1976
Dzielska J., Frączkiewicz A., Palowska K.: „Materiały do kształcenia słuchu”, Kraków 1987
Gwizdalanka D.: „Słowniczek oznaczeń i skrótów muzycznych”, Kraków 1999
Habela J.: „Słowniczek muzyczny”, Kraków 1956
Lasocki J.K.: „Mały solfeż”, Kraków 1988; „Podstawowe wiadomości z nauki o muzyce”, Kraków 1962; „Solfeż I i II”, Kraków 1979
Lissa Z.: „Zarys nauki o muzyce”, Kraków 1952
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: