Fortepian 13-MSL1XFOR16
1. Student zapoznaje się z umiejętnością posługiwania się różnymi rodzajami artykulacji.
2. Zapoznaje się z umiejętnością kształtowania barwy dźwięku.
3. Ukazuje zależności pomiędzy barwą dźwięku, artykulacją a stylem muzycznym.
4. Zapoznaje się z rodzajami pamięci muzycznej i pracuje nad jej kształceniem.
5. Rozwija umiejętności oraz zapoznaje się z rodzajami pedalizacji i jej związkiem ze stylem, barwą, artykulacją, dynamiką.
6. Zapoznaje się z różnymi formami muzycznymi na przykładzie wykonywanych utworów i podejmuje próbę ich opracowania.
Cele kształcenia
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
1. Student ma uporządkowaną wiedzę ogólną i szczegółową z zakresu literatury fortepianowej.
2. Zna zasady odczytywania, odtwarzania i tworzenia dzieła muzycznego.
3. Posiada wiedzę o stylach i gatunkach muzycznych uwzględniające różne rodzaje techniki wykonawczej.
4. Posiada umiejętność rozwoju indywidualnych ćwiczeń przydatnych do kreowania i realizacji własnych koncepcji artystycznych
5. Zna podstawowe koncepcje pedagogiczne oraz możliwość ich praktycznego zastosowania dające kwalifikacje do nauczania gry na fortepianie.
6. Realizuje dzieło muzyczne, jego formę, materiał dźwiękowy i zawarte w nim treści muzyczne.
Kryteria oceniania
Kryteria oceniania:
5.0 – znakomite umiejętności manualne, znakomicie zrealizowany i wykonany program, świetna wiedza ogólnomuzyczna;
4.5 – bardzo dobre umiejętności manualne, bardzo dobrze zrealizowany i wykonany program, bardzo dobra wiedza ogólnomuzyczna;
4.0 – dobre umiejętności manualne, dobrze zrealizowany i wykonany program, dobra wiedza ogólnomuzyczna;
3.5 – zadowalające umiejętności manualne i wiedza ogólnomuzyczna, zrealizowanie i wykonanie programu z niedociągnięciami;
3.0 – zadowalające umiejętności manualne i wiedza ogólnomuzyczna, zrealizowanie i wykonanie programu z dużymi niedociągnięciami;
2.0 – niezadowalające umiejętności i wiedza ogólnomuzyczna oraz niezrealizowanie i nie wykonanie programu.
Literatura
Etiudy:
H .Berens - Najnowsza szkoła biegłości op. 61 op. 89
C .Czerny - Szkoła biegłości op.299 i op.740
S. Heller - Etiudy op.45, op.47
A. Loschhorn - Etiudy op.66
R. Romaszkowa - Zbiór etiud z II, III, IV, VI
M. Moszkowski - Etiudy op.72
Z. Śliwiński - Wybór etiud
G. Bacewicz - 10 etiud
J. B. Cramer - Etiudy
A. Skriabin - Etiudy op.8
C. Saint-Saens - Etiudy op.52, op.111
Utwory polifoniczne
J. S .Bach - Łatwe utwory, Małe preludia, Inwencje 2 i 3 głosowe, Suity francuskie, Suity angielskie
D. Scarlatti - Sonaty
G.F. Haendel - Suity
Formy klasyczne
L. van Beethoven - Sonaty, Wariacje, Ronda
J. Haydn - Sonaty
M. Clementi - Sonaty
W. A. Mozart - Sonaty, Wariacje, RondA
F. Schubert - Sonaty
F. Lessel - Wariacje nr 1
E. Grieg- Sonata op.7
Utwory różne
B. Bartok - Mikrokosmos
P. Czajkowski- Pory roku
J. Field - Nokturny
E.Grieg - Utwory liryczne
C. Debussy - Kącik dziecięcy
D .Kabalewski - Utwory na fortepian, Preludia op.37, op.27
J. Brahms - Intermezza, Rapsodie, Ballady, Walce
S .Prokofiew - Muzyka dziecięca op.65
F. Schubert - Impromtus, Scherza
R. Schumann - Sceny dziecięce, Arabeska
F. Poulenc - Suita
A. Skriabin-Preludia op.1
T. Baird - Suita dziecięca
J. Ekier - Kolorowe melodie
W. Lutosławski - Melodie ludowe
A .Malawski - Miniatury
G. Bacewicz - Dziesięć etiud
K. Szymanowski - Tańce polskie, Preludia
F. Chopin - Walce, Preludia, Nokturny, Polonezy
I. J .Paderewski - Legenda, Kaprys, Krakowiak, Wariacje, Introdukcja i toccata
B .Woytowicz - Etiudy
Muzyka rozrywkowa na fortepian
G. Gerschwin – Melodie
Jazzowe impresje – opr. Kerna
Najpopularniejsze walce
Tanga popularne i lubiane
Standardy bluesowe
Z melodią i piosenką przez świat
Duety jazzowe na fortepian - opracowania
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: