Fortepian 13-MNL6XFOR66
Student:
1. Rozwija umiejętność posługiwania się różnymi rodzajami artykulacji.
2. Zapoznaje się z umiejętnością kształtowania barwy dźwięku.
3. Ukazuje zależności pomiędzy barwą dźwięku, artykulacją a stylem muzycznym.
4. Zapoznaje się z rodzajami pamięci muzycznej i pracuje nad jej kształceniem.
5. Rozwija umiejętności oraz zapoznaje się z rodzajami pedalizacji i jej związkiem ze stylem, barwą, artykulacją, dynamiką.
6. Zapoznaje się z różnymi formami muzycznymi na przykładzie wykonywanych utworów i podejmuje próbę ich opracowania.
Cele kształcenia
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2019/SL: | W cyklu 2018/SL: |
Efekty kształcenia
Po zakończeniu modułu student:
1. Ma uporządkowaną wiedzę ogólną i szczegółową z zakresu literatury fortepianowej.
2. Zna zasady odczytywania, odtwarzania i tworzenia dzieła muzycznego.
3. Posiada wiedzę o stylach i gatunkach muzycznych uwzględniającą różne rodzaje techniki wykonawczej.
4. Posiada umiejętność rozwoju indywidualnych ćwiczeń przydatnych do kreowania i realizacji własnych koncepcji artystycznych.
5. Zna podstawowe koncepcje pedagogiczne oraz możliwość ich praktycznego zastosowania dające kwalifikacje do nauczania gry na fortepianie.
6. Realizuje dzieło muzyczne, jego formę, materiał dźwiękowy i zawarte w nim treści muzyczne.
Kryteria oceniania
Kryteria oceniania:
5.0 – znakomite umiejętności manualne, znakomicie zrealizowany i wykonany program, świetna wiedza ogólnomuzyczna;
4.5 – bardzo dobre umiejętności manualne, bardzo dobrze zrealizowany i wykonany program, bardzo dobra wiedza ogólnomuzyczna;
4.0 – dobre umiejętności manualne, dobrze zrealizowany i wykonany program, dobra wiedza ogólnomuzyczna;
3.5 – zadowalające umiejętności manualne i wiedza ogólnomuzyczna, zrealizowanie i wykonanie programu z niedociągnięciami;
3.0 – zadowalające umiejętności manualne i wiedza ogólnomuzyczna, zrealizowanie i wykonanie programu z dużymi niedociągnięciami;
2.0 – niezadowalające umiejętności i wiedza ogólnomuzyczna oraz niezrealizowanie i nie wykonanie programu.
Literatura
Etiudy:
1. H. Berens – Najnowsza szkoła biegłości op. 61
2. F. Chopin – Etiudy op. 10, op. 25
3. J. B. Cramer – 50 etiud na fortepian
4. C. Czerny – Etiudy op. 740
5. C. Czerny – Przygotowawcza szkoła biegłości op. 636
6. C. Czerny – 24 etiudy na lewą rękę op. 718
7. C. Czerny – Szkoła biegłości op. 299
8. C. Czerny – Wstępna szkoła biegłości op. 849
9. Z. Drzewiecki, J. Ekier, J. Hoffman, A. Rieger – Gamy i pasaże z. I, z. II;
10. S. Heller – Etiudy op. 45, op. 46, op. 47
11. F. Liszt – Etiudy op. 1
12. F. Liszt – 3 etiudy koncertowe
13. A. Löschhorn – Etiudy op. 66
14. M. Moszkowski – 15 etiud wirtuozowskich op. 72
15. E. Neupert – Etiudy
16. A. Skriabin – Etiudy op. 8
Utwory polifoniczne:
1. J. S. Bach – Das Wohltemperierte Klavier
2. J. S. Bach – Inwencje dwugłosowe
3. J. S. Bach – Inwencje trzygłosowe
4. J. S. Bach – Suity francuskie
5. J. S. Bach – Suity angielskie
6. D. Cimarosa – Album na fortepian, Sonaty
7. G. F. Haendel – Utwory na fortepian (Suity)
8. G. F. Haendel – Utwory na fortepian (Fughetty)
Formy klasyczne:
1. L. van Beethoven – Sonaty
2. L. van Beethoven – Wariacje
3. L. van Beethoven – Ronda
4. M. Clementi – Sonaty
5. E. Grieg – Sonata e-moll op. 7
6. J. Haydn – Sonaty
7. J. Haydn – Wariacje
8. J. Haydn – Ronda
9. F. Lessel – Wariacje nr 1, 2
10. W. A. Mozart – Sonaty
11. W. A. Mozart – Wariacje
12. W. A. Mozart – Ronda
13. D. Scarlatti – Sonaty
14. F. Schubert – Sonaty
Utwory różne:
1. B. Bartok – Mikrokosmos
2. J. Brahms – Intermezza, Rapsodie, Ballady, Walce
3. F. Chopin – Mazurki
4. F. Chopin – Nokturny
5. F. Chopin – Polonezy
6. F. Chopin – Preludia
7. F. Chopin – Walce
8. P. Czajkowski – Pory roku
9. C. Debussy – Kącik dziecięcy
10. C. Debussy – Preludia
11. J. Field – Nokturny
12. A. Granados – Tańce hiszpańskie
13. E. Grieg – Utwory liryczne op. 12, op. 38
14. E. Grieg – Tańce norweskie
15. D. Kabalewski – Preludia op. 38
16. S. Kisielewski – Suita
17. W. Lutosławski - Bukoliki
18. W. Lutosławski – Melodie ludowe
19. A. Malawski – Miniatury
20. F. Mendelssohn – Pieśni bez słów
21. I. J. Paderewski – Kaprys
22. I. J. Paderewski – Legenda
23. S. Prokofiew – Wizje ulotne
24. F. Schubert – Impromptus op. 90, op. 142
25. F. Schubert – Tańce
26. R. Schumann – Sceny dziecięce op. 15
27. T. Szeligowski – Sonatina
28. K. Szymanowski – Preludia
29. K. Szymanowski – Tańce polskie
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: