Metodologia historii sztuki 13-MHS-11
Podstawowe treści kształcenia koncentrują się wokół następujących zagadnień:
-Podstawowe metody i doktryny, które składają się na rudymentarną tradycję i historię historii sztuki (Rozwoju historii sztuki w ujęciu G. Vasariego; Normatywna historia sztuki według J. J. Winckelmana, J. Burckhardt – relacje pomiędzy historią sztuki a historią kultury; Materialistyczna historia sztuki Gottfrieda Sempera; Stylistyczna historia sztuki H. Wölfflina; Historia sztuki jako historia idei - poglądy Max Dvoŕaka; Poglądy Aloisa Riegla, Erwina Panofsky`ego, H. Sedlmayra, Rudolfa Arnheima, Georga Kublera).
-Rola ideologii i jej wpływ na historię sztuki.- Poglądy Johna Bergera i omówienie tez zawartych w jego książce pt. „Sposobu widzenia”. Problem tradycji marksistowskiej w historii sztuki.
-Perspektywa feministyczna w historii sztuki – najważniejsze przedstawicielki, publikacje i wystawy. Poglądy Karen Wilson, Joan Petersen, Lindy Nochlin i Ann Sutherland Harris, Lindy Nead, Grizeldy Pollock i innych.
-New Art History – omówienie zjawiska.
Historia i uwarunkowania nurtu i spectrum zainteresowań. Poglądy T. J. Clarka, Johna Tagga i innych.
-Podstawowe pojęcia/terminy używane w teorii historii sztuki
-Prezentacja literatury naukowej dotyczącej metodologii historii sztuki
Cele kształcenia
Kierunek studiów
Poziom przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Efekty kształcenia
Zapoznaje się z warsztatem naukowym historyka sztuki
Poznaje historię historii sztuki
Poznaje różnorodne współczesne perspektywy badawcze
Doskonali umiejętność krytycznej analizy tekstu naukowego
Nabywa umiejętności analizy dzieła sztuki
Kryteria oceniania
egzamin ustny
Literatura
H. Wölfflin, Podstawowe pojęcia historii sztuki, Wrocław 1962
K. Piwocki, Pierwsza nowoczesna historia sztuki. Poglądy Aloisa Riegla, Warszawa 1970
E. Panofsky, Ikonografia i ikonologia, Warszawa 1971
M. Bryl, Suwerenność dyscypliny. Polemiczna historia historii sztuki od 1970 roku, Poznań 2008
Z. Waźbiński, Wstęp, w Vasari i nowożytna historiografia sztuki, Wrocław 1975
Teoretycy, artyści i krytycy o sztuce, 1700-1870, red. E. Grabska i M. Poprzęcka, Warszawa 1974
K. Piwocki, Pierwsza nowoczesna historia sztuki. Poglądy Aloisa Riegla, Warszawa 1970
L. Kalinowski, Max Dvorak i jego metoda badań nad sztuką, Warszawa 1974
E. Panofsky, Ikonografia i ikonologia, Warszawa 1971
S.Pazura, Struktura i sacrum. Estetyka sztuk plastycznych Hansa Sedlmayra, w: Sztuka i społeczeństwo, t.1, red. A. Kuczyńska, Warszawa 1973
M. Bryl, Suwerenność dyscypliny. Polemiczna historia sztuki od 1970 roku, Poznań 2008
M. Imdahl, Giotto. Z zagadnień ikonicznej struktury sensu, w: Artium Quaestiones, tom 4, Poznań 1990
G. Kubler, Kształt czasu, Warszawa 1970
E. Franus, Widzące, widziane, w: Artium Quaestiones, tom 6, Poznań 1993
J. Berger, Sposoby widzenia, Poznań 1997
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: