Metodyka edukacji plastycznej (dydaktyka przedmiotu) 13-MEP-23
Koncepcje kształcenia plastycznego oraz badania nad twórczością plastyczną dzieci i młodzieży.
Funkcje twórczości plastycznej w życiu człowieka.
Etapy rozwoju twórczości dziecka, analiza i ocena prac plastycznych.
Miejsce przedmiotu plastyka w strukturze edukacyjnej. Przedmiot w kontekście wcześniejszego i dalszego kształcenia.
Zasady i metody dydaktyki twórczości.
Twórczość – natura zjawska. Ekspresja a twórczość plastyczna.
Zdolności i uzdolnienia jako niezbędne warunki twórczości. Proces twórczy i jego uwarunkowania.
Programy edukacyjne rozwijające zdolności twórcze.
Działania i metody podnoszące efektywności nauczania, kompetencje społeczne oraz Rozpoznanie indywidualnych potrzeb i możliwości ucznia, dostosowanie metod i formy pracy.
Kreowanie sytuacji dydaktycznych, kierowanie pracą uczniów.
Podstawa programowa kształcenia ogólnego. Cele kształcenia, operacjonalizacja, taksonomia celów, dziedziny.
Struktura treści i materiał nauczania. przedmiotu. Struktura wiedzy przedmiotowej.
Techniki plastyczne a problem plastyczny.Tematyka prac plastycznych.
Tok lekcji, ogniwa dydaktyczne.
Formy i metody pracy.
Integracja wewnątrz- i międzyprzedmiotowa. Planowanie i organizacja procesu dydaktycznego (tworzenie projektów dydaktycznych, formułowanie celów lekcji, dobór treści nauczania, metod i form pracy).
Ocenianie i jego rodzaje. Ocenianie bieżące, semestralne i roczne. Ocenianie wewnętrzne i zewnętrzne. Funkcje oceny. Narzędzia służące ocenianiu.
Rola nauczyciela, autorytet nauczyciela.
Profesjonalizm w zawodzie nauczyciela, warsztat pracy. Obowiązki i prawa nauczyciela. Postawa etyczna nauczyciela, autorytet nauczyciela. Możliwości oddziaływania wychowawczego, nauczyciel plastyk jako wychowawca.
Cele kształcenia
Kierunek studiów
Rodzaj przedmiotu
Praktyki zawodowe
120 godzin praktyk pedagogicznych w zakresie edukacji plastycznej w szkole podstawowej
Literatura
Niemierko Bolesław , Między oceną szkolną a dydaktyką, WSiP, Warszawa 1997
Niemierko Bolesław, Kształcenie szkolne, Wydawnictwo Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2008
Nęcka Edward, Psychologia twórczości, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2001
Olczak Małgorzata, Trening twórczości - współczesna i efektywna forma wychowania przez sztukę, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2010
Popek S., Psychologia twórczości plastycznej , Kraków 2010
Szuman Stefan, Sztuka dziecka, Psychologia twórczości rysunkowej, WsiP, Warszawa 1990
Szmidt K., Pedagogika twórczości, Gdańsk 2007
Lowenfeld Viktor, Brittain Lambert W., Twórczość a rozwój umysłowy dziecka, PWN ,Warszawa 1977
Taraszkiewicz Małgorzata, Rose Colin, Atlas efektywnego uczenia (się), Transfer Lerning, Warszawa 2006
Hamer Hanna, Klucz do efektywności nauczania, poradnik dla nauczycieli, Wydawnictwo VEDA, Warszawa 1994
Rau Krystyna,Ziętkiewicz Ewa , Jak aktywizować uczniów, Oficyna Wydawnicza G&P, Poznań 2004
Faber Adele, Mazlish Elaine , Jak mówić, żeby dzieci się uczyły w domu i w szkole, Media Rodzina, Poznań 2006
Harmin Merrill, Duch klasy, Jak motywować uczniów do nauki?, Centrum Edukacji Obywatelskiej, Warszawa 2005
Nowe teorie twórczości, Nowe metody pomocy w tworzeniu, (red.): Krzysztof J. Szmidt, Krzysztof T. Piotrowski, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2005
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: