Marketing sztuki 13-LSM3XMSZ
Treści programowe:
Funkcjonowanie rynku sztuki i różnych form mecenatu artystycznego w kontekście historycznym, systemy artystyczne;
Funkcjonowanie współczesnego rynku sztuki;
Zasady marketingu w handlu dziełami sztuki;
Terminologia związana z marketingiem sztuki;
Zasady finansowania instytucji kultury i sztuki;
Rynek antykwaryczny;
Zapoznanie z konkretnymi instytucjami związanymi z handlem dziełami sztuki i zasadami ich funkcjonowania;
Przygotowanie i planowanie konkretnych działań związanych z handlem dziełami sztuki
Cele kształcenia
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
MSZ_01 -Posiada poszerzoną wiedzę na temat kontekstu historycznego i kulturowego rynku sztuki i mecenatu artystycznego oraz rynku współczesnego
MSZ_02 -Wie jak funkcjonują instytucje zajmujące się marketingiem sztuki
MSZ_03 - Dostrzega i rozumie związki ekonomiczne między sztukami plastycznymi a rynkiem sztuki
MSZ_04 - Planuje podstawowe działania marketingowe na rynku sztuki, pracuje w grupie, umiejętnie dzieli zadania
MSZ_05 - Podejmuje współpracę z różnymi instytucjami zajmującymi się obiegiem sztuki, rozumie wpływ edukacji artystycznej na wzrost kompetencji kulturowych i rozwój rynku sztuki
MSZ_06 - Samodzielnie dociera do potrzebnych informacji dotyczących rynku sztuki, wykorzystując różnorodne metody, krytycznie ocenia i analizuje zdobyte informacje
Kryteria oceniania
Metody oceniania:
F- uczestnictwo w zajęciach, obserwacja studenta – systematyczne zbieranie danych o współczesnym rynku sztuki, udział w dyskusji, krytyczna analiza informacji, samodzielne przygotowanie projektów działań marketingowych, umiejętność pracy w zespole, poprawność działań, właściwy podział zadań, dyskusja, umiejętność krytycznej, merytorycznej oceny przedstawionych projektów, udział w wycieczce, zaangażowanie, umiejętność pozyskiwania informacji i krytyczna, merytoryczna ich ocena
P- egzamin z zakresu treści programowych
Kryteria oceniania:
bardzo dobry (bdb; 5,0):
znakomita wiedza na temat na temat kontekstu historycznego i kulturowego rynku sztuki i mecenatu artystycznego oraz rynku współczesnego oraz funkcjonowania instytucji zajmujących się marketingiem sztuki, znakomita umiejętność dostrzegania i rozumienia związków ekonomicznych między sztukami plastycznymi a rynkiem sztuki; znakomita umiejętność planowania podstawowych działań marketingowych na rynku sztuki, pracy w grupie przy projekcie, podziału zadań i kompetencji; znakomita umiejętność współpracy z różnymi instytucjami zajmującymi się obiegiem sztuki i rozumienie wpływu edukacji artystycznej na wzrost kompetencji kulturowych i rozwój rynku sztuki; znakomita umiejętność samodzielnego pozyskiwania informacji na temat rynku sztuki, krytycznej ich oceny i analizy;
dobry plus (+db; 4,5):
bardzo dobra wiedza na temat na temat kontekstu historycznego i kulturowego rynku sztuki i mecenatu artystycznego oraz rynku współczesnego oraz funkcjonowania instytucji zajmujących się marketingiem sztuki, bardzo dobra umiejętność dostrzegania i rozumienia związków ekonomicznych między sztukami plastycznymi a rynkiem sztuki; bardzo dobra umiejętność planowania podstawowych działań marketingowych na rynku sztuki, pracy w grupie przy projekcie, podziału zadań i kompetencji; bardzo dobra umiejętność współpracy z różnymi instytucjami zajmującymi się obiegiem sztuki i rozumienie wpływu edukacji artystycznej na wzrost kompetencji kulturowych i rozwój rynku sztuki; bardzo dobra umiejętność samodzielnego pozyskiwania informacji na temat rynku sztuki, krytycznej ich oceny i analizy;
dobry (db; 4,0):
dobra wiedza na temat na temat kontekstu historycznego i kulturowego rynku sztuki i mecenatu artystycznego oraz rynku współczesnego oraz funkcjonowania instytucji zajmujących się marketingiem sztuki; dobra umiejętność dostrzegania i rozumienia związków ekonomicznych między sztukami plastycznymi a rynkiem sztuki; dobra umiejętność planowania podstawowych działań marketingowych na rynku sztuki, pracy w grupie przy projekcie, podziału zadań i kompetencji; dobra umiejętność współpracy z różnymi instytucjami zajmującymi się obiegiem sztuki i rozumienie wpływu edukacji artystycznej na wzrost kompetencji kulturowych i rozwój rynku sztuki; dobra umiejętność samodzielnego pozyskiwania informacji na temat rynku sztuki, krytycznej ich oceny i analizy;
dostateczny plus (+dst; 3,5):
zadowalająca, ale ze znacznymi niedociągnięciami wiedza na temat na temat kontekstu historycznego i kulturowego rynku sztuki i mecenatu artystycznego oraz rynku współczesnego oraz funkcjonowania instytucji zajmujących się marketingiem sztuki; zadowalająca, ale ze znacznymi niedociągnięciami umiejętność dostrzegania i rozumienia związków ekonomicznych między sztukami plastycznymi a rynkiem sztuki; znaczne niedociągnięcia w umiejętności planowania podstawowych działań marketingowych na rynku sztuki, pracy w grupie przy projekcie, podziału zadań i kompetencji; zadowalająca, ale ze znacznymi niedociągnięciami umiejętność współpracy z różnymi instytucjami zajmującymi się obiegiem sztuki i rozumienie wpływu edukacji artystycznej na wzrost kompetencji kulturowych i rozwój rynku sztuki; znaczne niedociągnięcia w umiejętności samodzielnego pozyskiwania informacji na temat rynku sztuki, krytycznej ich oceny i analizy;
dostateczny (dst; 3,0):
zadowalająca, ale z licznymi błędami wiedza na temat na temat kontekstu historycznego i kulturowego rynku sztuki i mecenatu artystycznego oraz rynku współczesnego oraz funkcjonowania instytucji zajmujących się marketingiem sztuki; zadowalająca, ale z licznymi błędami umiejętność dostrzegania i rozumienia związków ekonomicznych między sztukami plastycznymi a rynkiem sztuki; liczne błędy w umiejętności planowania podstawowych działań marketingowych na rynku sztuki, pracy w grupie przy projekcie, podziału zadań i kompetencji; zadowalająca, ale z licznymi błędami umiejętność współpracy z różnymi instytucjami zajmującymi się obiegiem sztuki i rozumienie wpływu edukacji artystycznej na wzrost kompetencji kulturowych i rozwój rynku sztuki; liczne błędy w zakresie umiejętności samodzielnego pozyskiwania informacji na temat rynku sztuki, krytycznej ich oceny i analizy;
niedostateczny (ndst; 2,0):
niezadowalająca wiedza na temat na temat kontekstu historycznego i kulturowego rynku sztuki i mecenatu artystycznego oraz rynku współczesnego oraz funkcjonowania instytucji zajmujących się marketingiem sztuki; brak umiejętności dostrzegania i rozumienia związków ekonomicznych między sztukami plastycznymi a rynkiem sztuki; brak umiejętności planowania podstawowych działań marketingowych na rynku sztuki, pracy w grupie przy projekcie, podziału zadań i kompetencji; brak umiejętności współpracy z różnymi instytucjami zajmującymi się obiegiem sztuki i rozumienie wpływu edukacji artystycznej na wzrost kompetencji kulturowych i rozwój rynku sztuki; brak umiejętności w zakresie samodzielnego pozyskiwania informacji na temat rynku sztuki, krytycznej ich oceny i analizy;
Literatura
- S. Bołdok, Antykwariaty artystyczne, salony i domy aukcyjne, Neriton 2016.
- M.Golka, Rynek sztuki, Poznań 1991;
- M.Korzeniowska-Marciniak, Międzynarodowy rynek dzieł sztuki, Kraków 2001,
- Rynek sztuki. Aspekty prawne, red. W. Kowalski, K. Zalewska, Warszawa 2011.
- A.M. Grzegorczyk, Sponsoring kultury, Warszawa 2003.
- L. Krupa, Planowanie i finansowanie działalności kulturalnej, Tarnów – Zakopane 2009.
- M. Bryl, Rynek sztuki w Polsce, Warszawa 2017.
- elektroniczna wersja Raportu rynku sztuki za lata 2013,2014, 2015, 2016 do pobrania na portalu Rynek i sztuka
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: