Kultura i sztuka współczesna 13-LSM2XKSW22
Zakres treści programowych:
Pojęcie kultury. Potoczne rozumienie terminu. Definicje kultury. Kultura a cywilizacja.
Typy kultury. Podmiot i przedmiot kultury. Współczesne formy kultury. Obieg wysoki i niski kultury.
Aksjologia kultury. Kultura a wartości. Wartości moralne, poznawcze, estetyczne, artystyczne. Hierarchia wartości.
Pojęcia: wzór kulturowy, zmiana kulturowa, dyfuzja, akulturacja, subkultura, kontrkultura, kultura narodowa, tradycjonalizm, patriotyzm, nacjonalizm, szowinizm, zderzenie kultur, kryzys kultury.
Rola mitu, alegorii, symbolu w kulturze. Kompetencje kulturowe.
Nowe zjawiska w kulturze współczesnej: komercjalizacja, standaryzacja, macdonaldyzacja, homogenizacja, globalizm, antyglobalizm. Nowe media.
Współczesne modele instytucji artystycznych
Problematyka sztuki współczesnej: sztuka krytyczna, feminizm i gender, antygatunkowizm, medykalizacja, Zagłada, cenzura.
Malarstwo przełomu XX/XXI wieku
Granice współczesności: Pop Art, Minimal Art, Minimal Art, Konceptualizm
Monografie: artyści współcześni i ich dzieła
Aktualne wystawy sztuki współczesnej – krytyczne omówienie
Cele kształcenia
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
KSW_01 Zna koncepcje dotyczące współczesnej kultury i sztuki
KSW_02 Opisuje współczesne życie kulturalne i charakteryzuje programy instytucji kultury
KSW_03 Zna twórców sztuki współczesnej
KSW_04 Analizuje dzieła sztuki współczesnej znajdując powiązania ich problematyki ze zjawiskami współczesnej kultury
KSW_05 Jest aktywnym uczestnikiem współczesnego życia kulturalnego i artystycznego
KSW_06 Potrafi wyszukiwać kompetentne informacje na temat współczesnej kultury i sztuki, analizować, integrować, oceniać krytycznie informacje z różnych źródeł i na ich podstawie formułować samodzielnie krytyczne sądy
KSW_07 Posiada umiejętność tworzenia prac pisemnych oraz wystąpień ustnych na temat współczesnej kultury i sztuki
Kryteria oceniania
bardzo dobry (bdb; 5,0):
znakomita znajomość koncepcji dotyczących współczesnej kultury i sztuki, współczesnego życia kulturalnego, programów instytucji kultury, twórców sztuki współczesnej, znakomita umiejętność analizy dzieł sztuki współczesnej, znakomita umiejętność wyszukiwania, analizowania, integrowania i krytycznej oceny informacji na temat współczesnego życia artystycznego i kulturalnego, znakomita umiejętność tworzenia prac pisemnych oraz wystąpień ustnych na temat współczesnej kultury i sztuki, stałe, bardzo aktywne uczestnictwo w różnorodnych formach współczesnego życia artystycznego i kulturalnego;
dobry plus (+db; 4,5):
bardzo dobra znajomość koncepcji dotyczących współczesnej kultury i sztuki, współczesnego życia kulturalnego, programów instytucji kultury, twórców sztuki współczesnej, bardzo dobra umiejętność analizy dzieł sztuki współczesnej, bardzo dobra umiejętność wyszukiwania, analizowania, integrowania i krytycznej oceny informacji na temat współczesnego życia artystycznego i kulturalnego, bardzo dobra umiejętność tworzenia prac pisemnych oraz wystąpień ustnych na temat współczesnej kultury i sztuki, stałe, aktywne uczestnictwo w różnorodnych formach współczesnego życia artystycznego i kulturalnego;
dobry (db; 4,0):
dobra znajomość koncepcji dotyczących współczesnej kultury i sztuki, współczesnego życia kulturalnego, programów instytucji kultury, twórców sztuki współczesnej, dobra umiejętność analizy dzieł sztuki współczesnej, dobra, choć z pomocą, umiejętność wyszukiwania, analizowania, integrowania i krytycznej oceny informacji na temat współczesnego życia artystycznego i kulturalnego, dobra, choć wymagająca pomocy, umiejętność tworzenia prac pisemnych oraz wystąpień ustnych na temat współczesnej kultury i sztuki, w miarę regularne uczestnictwo w różnorodnych formach współczesnego życia artystycznego i kulturalnego;
dostateczny plus (+dst; 3,5):
zadowalająca, choć z pewnymi niedociągnięciami znajomość koncepcji dotyczących współczesnej kultury i sztuki, współczesnego życia kulturalnego, programów instytucji kultury, twórców sztuki współczesnej, zadowalająca, choć wymagająca pomocy umiejętność analizy dzieł sztuki współczesnej, zadowalająca, choć z pomocą, umiejętność wyszukiwania, analizowania, integrowania i krytycznej oceny informacji na temat współczesnego życia artystycznego i kulturalnego, zadowalająca, choć wymagająca pomocy, umiejętność tworzenia prac pisemnych oraz wystąpień ustnych na temat współczesnej kultury i sztuki, w miarę regularne, choć rzadkie uczestnictwo w różnorodnych formach współczesnego życia artystycznego i kulturalnego;
dostateczny (dst; 3,0):
zadowalająca, choć z licznymi błędami znajomość koncepcji dotyczących współczesnej kultury i sztuki, współczesnego życia kulturalnego, programów instytucji kultury, twórców sztuki współczesnej, zadowalająca, choć mało samodzielna, wymagająca pomocy, umiejętność analizy dzieł sztuki współczesnej, zadowalająca, choć jedynie z pomocą i pozbawiona krytycyzmu umiejętność wyszukiwania, analizowania, integrowania i krytycznej oceny informacji na temat współczesnego życia artystycznego i kulturalnego, jedynie z wydatną pomocą opanowana umiejętność tworzenia prac pisemnych oraz wystąpień ustnych na temat współczesnej kultury i sztuki, nieregularne i rzadkie uczestnictwo w różnorodnych formach współczesnego życia artystycznego i kulturalnego;
niedostateczny (ndst; 2,0):
niezadowalająca znajomość koncepcji dotyczących współczesnej kultury i sztuki, współczesnego życia kulturalnego, programów instytucji kultury, twórców sztuki współczesnej, brak umiejętności analizy dzieł sztuki współczesnej, brak umiejętności wyszukiwania, analizowania, integrowania i krytycznej oceny informacji na temat współczesnego życia artystycznego i kulturalnego, brak umiejętności tworzenia prac pisemnych oraz wystąpień ustnych na temat współczesnej kultury i sztuki, brak uczestnictwa we współczesnym życiu artystycznym i kulturalnym;
Tematy zadań, zaliczeń i egzaminów:
1 semestr: przygotowanie trzech prezentacji wybranych przez siebie i subiektywnie ważnych obiektów kultury współczesnej, z uwzględnieniem ich formy, funkcji, kontekstu historycznego i znaczenia; przygotowanie referatu dotyczącego wybranego zjawiska współczesnej kultury lub narzędzi jego opisu, wykazanie się rozumieniem i znajomością literatury przedmiotu i umiejętnością jej krytycznego ujęcia, a także umiejętnością przekazania tych treści w sposób przystępny i atrakcyjny; wykazanie się umiejętnością aranżowania i aktywnego uczestnictwa w dyskusji dotyczącej przygotowywanych referatów;
2 semestr: przygotowanie prezentacji na temat wybranej instytucji prezentującej sztukę współczesną; samodzielne zbieranie i interpretacja informacji oraz prezentacja wybranych zagadnień z zakresu sztuki współczesnej, aktywny udział w dyskusji; egzamin pisemny podsumowujący wiedzę o współczesnym dorobku badawczym w dziedzinie kultury i sztuki współczesne.
Proponowane tematy zadań i egzaminów:
-przygotowanie trzech prezentacji wybranych przez siebie i subiektywnie ważnych obiektów kultury współczesnej, z uwzględnieniem ich formy, funkcji, kontekstu historycznego i znaczenia; przygotowanie referatu dotyczącego wybranego zjawiska współczesnej kultury lub narzędzi jego opisu, wykazanie się rozumieniem i znajomością literatury przedmiotu i umiejętnością jej krytycznego ujęcia, a także umiejętnością przekazania tych treści w sposób przystępny i atrakcyjny; wykazanie się umiejętnością aranżowania i aktywnego uczestnictwa w dyskusji dotyczącej przygotowywanych referatów;
- przygotowanie pracy pisemnej na temat współczesnych zjawisk artystycznych
- przygotowanie prezentacji ustnej na temat wybranych artystów i zjawisk z zakresu sztuki współczesnej
- egzamin z zakresu omawianych treści
Literatura
Książki, monografie, leksykony (wybrane fragmenty):
- Tekstylia bis. Słownik młodej polskiej kultury, Kraków 2006.
- G. Borkowski, A. Mazur, M. Branicka (red.), Nowe zjawiska w sztuce polskiej po 2000, Warszawa 2007.
- M. Poprzęcka (red.), Sztuka dzisiaj, Warszawa 2002.
- P. Piotrowski, W cieniu Duchampa, Poznań 1996.
- P. Piotrowski, Znaczenia modernizmu, Poznań 1999.
- P. Piotrowski, Awangarda w cieniu Jałty, Poznań 2005.
- P. Piotrowski, Sztuka według polityki. Od melancholii do pasji, Kraków 2007
- P. Piotrowski, Agorafilia, Poznań 2010.
- P. Piotrowski, Muzeum krytyczne, Poznań 2011.
- P. Piotrowski, W cieniu Duchampa, Poznań 1996.
- Ł. Ronduda, Sztuka polska lat 70. Awangarda Warszawa, 2009.
- L. Nader, Konceptualizm w PRL, Warszawa 2009.
- R. Ziarkiewicz (red.) Awangarda w plenerze, Koszalin 2008.
- D. Folga - Januszewska, współpr. D. Monkiewicz (red.), Nowe Muzeum Sztuki Współczesnej czy Nowoczesnej?, Warszawa 2005.
- M. Giżycki, Nie tylko Disney – Rzecz o filie animowanym, Warszawa 2007.
- A. Markowska, Definiowanie sztuki - objaśnianie świata. O pojmowaniu sztuki w PRL-u, Katowice 2003
- M. Krajewski, POPamiętanie, Gdańsk 2006.
- K. Kopania, Arsenał sztuki, Białystok 2006.
- M. Korzeniowska – Marciniak, Międzynarodowy rynek dzieł sztuki, Kraków 2001.
- M. Krajewski, Alfabet kultury popularnej, Poznań 2005
- M. Popczyk (red.), Muzeum Sztuki, Kraków 2005.
- Sasnal. Przewodnik krytyki politycznej, Warszawa 2008
- M. Drągowska, D. Kuryłek, E. M. Tatar, Krótka historia Grupy Ładnie, Kraków 2008
- E. Toniak, Olbrzymki. Kobiety i socrealizm, Kraków 2008
- Benedict R. , Wzory kultury, PWN, 2002
- M. Czerwiński, Kultura i jej badanie, Wydawnictwo PAN, 1971
- M. Czerwiński, Profile kultury, Państwowe Wydawnictwo Wiedza Powszechna, 1978
- T. Goban-Klas Media i komunikowanie masowe. Teorie, analizy prasy, radia, telewizji, internetu, Wydawnictwo Naukowe PWN, 2006
- L. Kołakowski, Obecność mitu, Instytut Literacki, 1972
- T. Kostyrko, O kulturze artystycznej, Centr. Inst. Metodyki Upowszechniania Kultury,
1983
- J. Kmita, Kultura i poznanie, PWN, 1985
- J. Kmita, O kulturze symbolicznej, Centr. Inst. Metodyki Upowszechniania Kultury, 1982
- N. Postman, Technopol. Triumf techniki nad kulturą, Warszawskie Wydawnictwo
Literackie Muza, 2004
- D. Strinati, Wprowadzenie do kultury popularnej, Zysk i S-ka, 1998
- J. Tischner, O człowieku. Wybór pism filozoficznych. Wybrał i opracował A. Bobko,
Zakład Narodowy im. Ossolińskich, 2003
- J. Woźniakowski, Czy kultura jest do zbawienia koniecznie potrzebna? Znak, 1988
Czasopisma internetowe oraz blogi o sztuce współczesnej:
www.obieg.pl
www.artdaily.org
www.fototapeta.art.pl
Art Papier - http://www.artpapier.com/?pid=0
Art Bazaar - http://artbazaar.blogspot.com/
Straszna sztuka - http://strasznasztuka.blox.pl/html
Czasopisma o sztuce współczesnej:
Arteon
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: