Historia sztuki 13-LSL3XHOS35
Historia sztuki przekazuje uporządkowaną wiedzę z zakresu historii sztuki od starożytności po dzieje współczesne, z zakresu sztuki powszechnej, polskiej i lokalnej. Zapoznaje z podstawowymi elementami warsztatu naukowego historii sztuki, służącemu pogłębionemu rozumieniu dzieł, zjawisk i procesów artystycznych, ułatwia zorientowanie w różnorodności perspektyw interpretacyjnych i dyskursów współczesnej nauki o sztuce określających istotę języka artystycznego plastyki. Ponadto, rozwija umiejętności wypowiadania się o sztuce zgodnie ze standardami współczesnej humanistyki, uczy praktycznej umiejętności analizy dzieła sztuki w oparciu o najwybitniejsze i lokalne przykłady dzieł sztuki, wyrobia umiejętności samodzielnej pracy prowadzącej do opracowania tematu ustnego i pisemnego w oparciu o różnorodne, wielokierunkowe źródła, z umiejętnością naukowego opracowania tekstu.
Omawiane treści kształcenia w całym cyklu I- III rok:
Historia sztuki jako nauka, podstawy jej metodologii, podstawowe metody analizy dzieła sztuki.
Podstawy warsztatu naukowego w opracowaniu i redagowaniu prac pisemnych oraz wystapień ustnych.
Historia sztuki starożytnego Egiptu
Historia sztuki starożytnego Wschodu
Historia sztuki starożytnej Grecji
Historia sztuki starożytnego Rzymu
Analiza wybranych dzieł sztuki starożytnej, analiza stylistyczno – porównawcza dzieł sztuki różnych kultur starożytnych
Sztuka wczesnochrześcijańska
Sztuka czasów Justyniana
Sztuka romańska w Europie
Rozwój sztuki gotyckiej
Zakres polskiego średniowiecza, definicje, datowanie, historia
Analiza wybranych dzieł polskiej sztuki średniowiecznej, problemy kontekstu, stylu, języka artystycznego
Tradycje antyku w sztuce renesansu i baroku
Architektura renesansowa we Włoszech i innych krajach europejskich
Rzeźba renesansowa w Europie
Polska sztuka renesansowa – jej specyfika i odrębny charakter
Architektura barokowa we Włoszech i innych krajach europejskich
Rzeźba barokowa we Włoszech i w Europie
Polska sztuka barokowa – jej specyfika i odrębności
Sztuka nowożytna w Kaliszu
Analiza architektoniczna wybranych dzieł architektury nowożytnej powszechnej
Analiza architektoniczna kaliskich kościołów
Analiza dzieł malarstwa i rzeźby w kaliskich świątyniach
Klasycyzm w architekturze europejskiej i polskiej
Renesans w malarstwie europejskim
Malarstwo manierystyczne i barokowe
Wiek XIX w malarstwie europejskim (romantyzm, akademizm, symbolizm, realizm)
Impresjonizm i postimpresjonizm
Kubizm, droga do abstrakcji
Sztuka międzywojenna- futuryzm, dadaizm, konstruktywizm, surrealizm
Powojenna sztuka światowa
Cele kształcenia
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Rozpoznaje podstawowe linie rozwojowe w dziejach poszczególnych dyscyplin artystycznych i zna publikacje na ten temat
Wymienia podstawowe style w sztuce ich tradycje twórcze i chronologię
Wyjaśnia konteksty kulturowe, społeczne, religijne i polityczne sztuki na przestrzeni wieków
Wskazuje na powiązania pomiędzy sztuką a dziedzinami takimi jak historia sztuki i inne nauki humanistyczne
Wykorzystuje w podstawowym zakresie warsztat naukowy do przygotowania prac pisemnych i wystąpień ustnych na temat dziejów sztuki i jej kontekstów
Analizuje różnorodne dzieła sztuki i motywy artystyczne, dokonuje analizy stylistyczno – porównawczej;
Ma potrzebę ciągłego dokształcania się i samodzielnego zdobywania wiedzy
Samodzielnie analizuje, argumentuje i interpretuje krytycznie informacje
Korzysta z różnorodnych technik komunikowania się – także technologii informacyjnych
Kryteria oceniania
Aby osiągnąć ocenę:
5,0 – znakomitą w opanowaniu wszystkich kryteriów
4.5 – bardzo dobrą w opanowaniu wszystkich kryteriów
4.0 – dobrą w opanowaniu wszystkich kryteriów
3.5 – zadawalającą, ale ze znacznymi niedociągnięciami w opanowaniu wszystkich kryteriów
3.0 – zadawalającą, ale z licznymi błędami w opanowaniu wszystkich kryteriów
2.0 – niezadowalające opanowanie wszystkich kryteriów
Student:
HOS_01 – Rozpoznaje podstawowe linie rozwojowe w dziejach poszczególnych dyscyplin artystycznych i zna publikacje na ten temat
- zna dzieje poszczególnych dyscyplin artystycznych;
- potrafi wskazać podstawowe publikacje z zakresu dziejów dyscyplin artystycznych;
Uszczegółowione kryteria:
- zna w podstawowym zakresie dzieje malarstwa, architektury, rzeźby, rysunku, grafiki i rzemiosła artystycznego począwszy od sztuki starożytnej (Egipt, Mezopotamia, Grecja, Rzym), poprzez sztukę średniowieczną europejską i polską, nowożytną europejską i polską, nowoczesną europejską i polską oraz współczesną;
- wskazuje podstawowe publikacje z zakresu dziejów dyscyplin artystycznych malarstwa, architektury, rzeźby, rysunku, grafiki i rzemiosła artystycznego, począwszy od sztuki starożytnej (Egipt, Mezopotamia, Grecja, Rzym), poprzez sztukę średniowieczną europejską i polską, nowożytną europejską i polską, nowoczesną europejską i polską oraz współczesną i zna ich treść;
HOS_02 – Wymienia podstawowe style w sztuce ich tradycje twórcze i chronologię
- potrafi wymienić podstawowe style w sztuce, usytuować je chronologicznie, scharakteryzować w podstawowym zakresie, prześledzić główne wątki artystyczne;
Uszczegółowione kryteria:
- wymienia i charakteryzuje w stopniu podstawowym style, okresy i kierunki w sztuce, począwszy od sztuki starożytnej (Egipt, Mezopotamia, Grecja, Rzym), poprzez sztukę romańską, gotycką europejską i polską, renesansową europejską i polską, barokową europejską i polską, klasycyzm, sztukę XIX wieku europejską i polską oraz sztukę XX wieku;
- zna chronologię stylów, okresów i kierunków w sztuce, począwszy od sztuki starożytnej (Egipt, Mezopotamia, Grecja, Rzym), poprzez sztukę romańską, gotycką europejską i polską, renesansową europejską i polską, barokową europejską i polską, klasycyzm, sztukę XIX wieku europejską i polską oraz sztukę XX wieku;
- wskazuje podstawowe zagadnienia artystyczne (wątki ikonograficzne, zagadnienia formalne, technologię, materiał, funkcję) i śledzi ich przemianę na przestrzeni dziejów;
HOS_03 – Wyjaśnia konteksty kulturowe, społeczne, religijne i polityczne sztuki na przestrzeni wieków
- rozumie wpływ przemian kulturowych, społecznych i politycznych na dzieje sztuki;
- rozumie, w kontekście historycznym, wpływ religii na treść i formę dzieł sztuki;
- wie jak przemiany ekonomiczne wpłynęły na dzieje sztuki;
Uszczegółowione kryteria:
- rozumie związki jakie zachodzą między sztuką a układem społecznym i politycznym np. wpływ systemu politycznego starożytnego Egiptu, demokracji greckiej, Republiki i cesarstwa rzymskiego, monarchii feudalnej, monarchii absolutnej, republiki, przemian burżuazyjnych na formy artystyczne;
- wie jak system religijny wpływa na formy i treści artystyczne (np. system religijny Egiptu, Mezopotamii, Grecji i Rzymu, chrześcijaństwo);
- potrafi wskazać wpływ kryteriów ekonomicznych na formy artystyczne ( system niewolniczy, układ feudalny, rewolucja przemysłowa, wpływ burżuazji);
HOS_04 – Wskazuje na powiązania pomiędzy sztuką a dziedzinami takimi jak historia sztuki i inne nauki humanistyczne
- rozumie wpływ filozofii, estetyki, socjologii, koncepcji historycznych i koncepcji dziejów sztuki na sztukę;
Uszczegółowione kryteria:
- wskazuje powiązania między sztuką a filozofią, estetyką, teorią sztuki, rozumieniem historii w poszczególnych epokach, począwszy od sztuki starożytnej (Egipt, Mezopotamia, Grecja, Rzym), poprzez sztukę średniowieczną europejską i polską, nowożytną europejską i polską, nowoczesną europejską i polską oraz współczesną;
HOS_05 – Wykorzystuje w podstawowym zakresie warsztat naukowy do przygotowania prac pisemnych i wystąpień ustnych na temat dziejów sztuki i jej kontekstów
- przygotowuje prace pisemne na temat wskazany przez wykładowcę;
- przygotowuje wystapienia ustne i prezentacje multimedialne na temat wskazany przez wykładowcę;
Uszczegółowione kryteria:
- przygotowuje prace pisemne o objętości 5 -10 stron na temat wskazany lub zaakceptowany po konsultacji przez wykładowcę, dotyczący historii sztuki w poszczególnych epokach, począwszy od sztuki starożytnej (Egipt, Mezopotamia, Grecja, Rzym), poprzez sztukę średniowieczną europejską i polską, nowożytną europejską i polską, nowoczesną europejską i polską oraz współczesną;
- zna zasady stosowania warsztatu naukowego – różnorodnych form sporządzania przypisów i bibliografii;
- stosuje w praktyce, wykorzystując je w swojej pracy pisemnej, umiejętność zastosowania przypisów, bibliografii, zasad cytowania;
- przestrzega etyki pracy naukowej, poszanowania cudzej myśli;
HOS_06 – Analizuje różnorodne dzieła sztuki i motywy artystyczne, dokonuje analizy stylistyczno – porównawczej
- zna różne koncepcje analizy i interpretacji dzieła sztuki, motywów artystycznych;
- analizuje samodzielnie różnorodne dzieła sztuki;
Uszczegółowione kryteria:
- analizuje, wykorzystując różne koncepcje analityczne, wskazane przez wykładowcę dzieła sztuki z zakresu sztuki starożytnej (Egipt, Mezopotamia, Grecja, Rzym), poprzez sztukę średniowieczną europejską i polską, nowożytną europejską i polską, nowoczesną europejską i polską oraz współczesną;
- dokonuje analizy stylistyczno – porównawczej wskazanych przez wykładowcę, wykorzystanych w pracy pisemnej, prezentacji ustnej, dzieł sztuki, porównując formę artystyczną, treść dzieła sztuki, motywy artystyczne;
- analizuje miejscowe dzieła sztuki z zakresu malarstwa, rzeźby i architektury poznane podczas wycieczek naukowych odbywanych w trakcie zajęć;
HOS_07 – Pozyskuje informacje z literatury przedmiotu oraz innych źródeł, także w języku angielskim lub innym obcym
- korzystając z listy podanych lektur, pozyskuje informacje na temat wskazany przez wykładowcę;
- samodzielnie wyszukuje literaturę – także w języku obcym, sporządzając bibliografię na zadany temat;
- korzysta umiejętnie ze źródeł internetowych, katalogów, źródeł archiwalnych, wyszukując informacje na zadany temat;
HOS_08 – Ma potrzebę ciągłego dokształcania się i samodzielnego zdobywania wiedzy
- rozumie potrzebę samodzielnego zdobywania wiedzy;
- samodzielnie wyszukuje lektury i interesujące informacje;
- aktualizuje listę lektur, wskazując nowe pozycje;
HOS_09 – Samodzielnie analizuje, argumentuje i interpretuje krytycznie informacje
- potrafi samodzielnie zebrać informacje;
- analizuje zdobyte informacje;
- samodzielnie formułuje wnioski;
Uszczegółowione kryteria:
- potrafi samodzielnie zebrać informacje na opracowywany przez siebie temat wskazany przez wykładowcę, bądź wybrany w konsultacji z nim;
- analizuje zdobyte informacje, przygotowując opracowywany przez siebie temat wskazany przez wykładowcę, bądź wybrany w konsultacji z nim, selekcjonuje je pod kątem badanego problemu, krytycznie ocenia;
- wyciąga wnioski z zebranych informacji, przygotowując opracowywany przez siebie temat wskazany przez wykładowcę, bądź wybrany w konsultacji z nim;
HOS_10 - Korzysta z różnorodnych technik komunikowania się – także technologii informacyjnych
- przygotowując swoją prezentację wykorzystuje różnorodne techniki komunikowania się;
- tworzy samodzielnie prezentacje multimedialne;
- swobodnie obsługuje sprzęt wykorzystywany podczas prezentacji;
Ponadto student powinien uczestniczyć w zajęciach, brać w nich aktywny udział, przygotowywać wyznaczone prace pisemne i prezentacje ustne
Ponadto student powinien uczestniczyć w zajęciach, brać w nich aktywny udział, przygotowywać wyznaczone prace pisemne i prezentacje ustne
Literatura
P. Trzeciak red., Sztuka świata t. 1 – 9 – wybrane fragmenty
Z. Abramowiczówna, O sztuce starożytnej, Toruń 2002. – wybrane fragmenty
J.Lipińska, Sztuka starożytnego Egiptu, Warszawa 2008. – wybrane fragmenty
N.Grimal, Dzieje starożytnego Egiptu, Warszawa 2004. – wybrane fragmenty
A.Mierzejewski, Sztuka starożytnego Wschodu, t. 1, Warszawa 1981. – wybrane fragmenty
K.Gawlikowska, Sztuka Mezopotamii, Warszawa 1975. – wybrane fragmenty
M.L.Bernhard, Sztuka Grecka, Warszawa 1981. – wybrane fragmenty
E.Papuci – Włodyka, Sztuka starożytnej Grecji, Warszawa 2001. – wybrane fragmenty
J.. Boardman, Sztuka grecka, Warszawa 1999. – wybrane fragmenty
E. Makowiecka, Sztuka starożytnej Grecji, Warszawa 2007. – wybrane fragmenty
Taż sama, Sztuka starożytnego Rzymu, Warszawa 2010. – wybrane fragmenty
A.Sadurska, W cieniu Panteonu, Warszawa 1965. – wybrane fragmenty
G.C. Pickard, Sztuka rzymska, Warszawa 1975. – wybrane fragmenty
Słownik terminów plastycznych, Warszawa 1999 lub dowolny. – wybrane fragmenty
I.E.S.Edwards, Piramidy Egiptu, Warszawa 1995. – wybrane fragmenty
J.Ciechanowiecki, Starożytny Rzym ludzie i budowle, Warszawa 1995. – wybrane fragmenty
B.Bravo, E.Wipszycka, Historia starożytnej Grecji, Warszawa 1998, 2010. – wybrane fragmenty
Z. Kubiak, Mitologia starożytnych Greków i Rzymian, Warszawa 2005. – wybrane fragmenty
N.Pevsner, Historia architektury europejskiej, Warszawa 1980. – wybrane fragmenty
D. Watkin, Historia architektury zachodnioeuropejskiej, Warszawa 2006. – wybrane fragmenty
P.Murray, Architektura renesansowa we Włoszech, Warszawa 1999. – wybrane fragmenty
A.Bochnak, Historia sztuki nowożytnej t.I , II, Warszawa 1981 –3. wybrane fragmenty
Barok, wyd.Konnemann wybrane fragmenty
A.Miłobędzki, Zarys dziejów architektury w Polsce, Warszawa1987 wybrane fragmenty
M.Karpowicz, Barok w Polsce, Warszawa 1987. wybrane fragmenty
T.Chrzanowski, Sztuka w państwie Piastów i Jagiellonów, Warszawa 2008. wybrane fragmenty
Tenże, Sztuka w Polsce od I do III Rzeczpospolitej, Warszawa 2008. wybrane fragmenty
S. Lorenz, Klasycyzm w Polsce, Warszawa 1990. wybrane fragmenty
M. Zlat, Historia sztuki polskiej, t.3, Renesans, Warszawa 2008. wybrane fragmenty
Wybrane monografie wybitnych architektów i rzeźbiarzy
G. Vasari, Żywoty, Warszawa 1989. wybrane fragmenty
XVIII wieków Kalisz, pr. zb., 1962 wybrane fragmenty
W.Kościelniak, K. Walczak, Kronika Kalisza, Kalisz 2002 wybrane fragmenty
Poszczególne tomy „Rocznika Kaliskiego” wybrane fragmenty
P.Meyer, Historia sztuki europejskiej, Warszawa 1973 wybrane fragmenty
M.Porębski, K.Piwocki, Dzieje sztuki w zarysie, t.I, Warszawa 1979 wybrane fragmenty
Z.Świechowski, L.Nowak, B.Gumińska, Sztuka romańska, Warszawa 1976 wybrane fragmenty
Z.Świechowski, Sztuka romańska w Polsce, Warszawa 1982 wybrane fragmenty
J.Kębłowski, Polska sztuka gotycka, Warszawa 1976 wybrane fragmenty
W.Tatarkiewicz, Historia filozofii, t.I, Warszawa 1990, tegoż Historia estetyki, t.II wybrane fragmenty
J.le Goff, Kultura średniowiecznej Europy, Warszawa 1970 wybrane fragmenty
W.Sauerlander, Rzeźba średniowieczna, Warszawa 1978 wybrane fragmenty
P.Skubiszewski, Sztuka Europy łacińskiej od VI do IX wieku, Lublin 2001 wybrane fragmenty
E.Jastrzębowska, Sztuka wczesnochrześcijańska, Warszawa, 2008 wybrane fragmenty
M. Porębski, K.Piwocki, Dzieje sztuki w zarysie, t.2,3, Warszawa, 1988 wybrane fragmenty
M.Rzepińska, 7 wieków malarstwa europejskiego, Ossolineum, 1991 wybrane fragmenty
M.Rzepińska, Historia koloru w dziejach malarstwa europejskiego, Kraków, 1983 wybrane fragmenty
M.Poprzęcka, Akademizm, Warszawa, 1977 wybrane fragmenty
H.Hofstetter, Symbolizm, Warszawa, 1980 wybrane fragmenty
L.Nochlin, Realizm, Warszawa, 1974 wybrane fragmenty
Z.Kępiński, Impresjonizm, Warszawa, 1986 wybrane fragmenty
M.Porębski, Kubizm, Warszawa, 1986 wybrane fragmenty
W.Juszczak, Postimpresjoniści, Warszawa, 1986 wybrane fragmenty
K.Janicka, Surrealizm,Warszawa, 1985 wybrane fragmenty
A.Turowski, W kręgu konstruktywizmu, Warszawa, 1979 wybrane fragmenty
H.Richter, Dadaizm, Warszawa, 1986 wybrane fragmenty
Ch.Baumgarth, Futuryzm, Warszawa1986 wybrane fragmenty
M.Porębski, Granica współczesności,Warszawa, 1989 wybrane fragmenty
U.Czartoryska, Od pop-artu do sztuki konceptualnej, Warszawa 1973 wybrane fragmenty
S.Gilbaut, Jak Nowy Jork ukradł ideę sztuki nowoczesnej, Warszawa 1992 wybrane fragmenty
P.Piotrowski, Artysta między rewolucją a reakcją, Poznań 1993 wybrane fragmenty
G.Naylor, Bauhaus, Warszawa 1997 wybrane fragmenty
A.Turowski, Wielka utopia awangardy, Warszawa 1990 wybrane fragmenty
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: