Grafika / Grafika cyfrowa 13-LSL2XGGC24
Zastosowanie podstawowej terminologii przedmiotu do opracowania szkiców oraz projektów w technikach graficznych: wypukło druku – linoryt czy drzeworyt.
Zastosowanie podstawowej terminologii przedmiotu do opracowania szkiców i projektów do technik graficznych wklęsłodruku: suchoryt, mezzotinta, akwaforta, akwatinta, techniki mieszane.
Realizacja graficznych matryc w technikach wypukłodruku jedno i wielobarwnego linoryt czy drzeworyt.
Realizacja graficznych matryc w technice wklęsłodruku, obrabianych mechanicznie – suchoryt, mezzotinta.
Realizacja graficznych matryc w technice wklęsłodruku, obrabianych chemicznie – akwaforta, akwatinta.
Realizacja druku w technikach wypukło i wklęsłodruku.
Poniższy opis treści kształcenia dotyczy grafiki cyfrowej dla studentów, którzy dokonali wyboru realizacyjnego na II roku licencjackim-opcjonalnie:
Wykonywanie grafik cyfrowych w wybranych programach komputerowych
Zastosowanie podstawowej terminologii przedmiotu do opracowania szkiców oraz projektów do graficznych technik cyfrowych
Stworzenie koncepcji i zaprojektowanie szkicu kompozycji graficznej w technice druku cyfrowego, której forma wynikać będzie z potrzeb dla określonego odbiorcy
Stworzenie kompozycji graficznej w technice druku cyfrowego
Realizacja warsztatowa projektu w wybranym materiale, oraz zaprezentowanie całości koncepcji w formie gotowego druku dwu lub trójwymiarowego (kompozycja przestrzenna, instalacja).
Cele kształcenia
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student potrafi:
Posiada zakres wiedzy dotyczącej Grafiki/ Grafiki Cyfrowej, orientuje się w literaturze przedmiotu
Formułuje pojęcia i terminy związane z technikami graficznymi
Posiada umiejętności potrzebne do wyrażenia technikami grafiki warsztatowej i cyfrowej własnych koncepcji artystycznych
Wykorzystuje warsztat grafiki artystycznej i odpowiednie narzędzia, dostosowując je do wybranych obszarów swej działalności twórczej i edukacyjnej.
Współdziała z innymi osobami w realizacji projektów artystycznych w odniesieniu do grafiki, jako dyscypliny sztuki.
Stosuje różnorodne metody współpracy w ramach upowszechniania kultury wizualnej z zakresu grafiki warsztatowej i cyfrowej.
Potrafi, samodzielnie pracować twórczo i rozwijać i doskonalić swoje umiejętności warsztatowe w zakresie grafiki warsztatowej i cyfrowej.
Prezentuje publicznie własne dokonania twórcze zgodnie z obowiązującymi przy tym formami zachowań.
Kryteria oceniania
bardzo dobry (bdb; 5,0): znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne
dobry plus (+db; 4,5): bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne
dobra dobry (db; 4,0): wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne
dostateczny plus (+dst; 3,5): zadawalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne, ale ze znacznymi niedociągnięciami
dostateczny (dst; 3,0): zadawalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne, ale z licznymi błędami
niedostateczny (ndst; 2,0): niezadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne
Literatura
Grafika warsztatowa:
Grafika Artystyczna, Podręcznik warsztatowy, Wydział Grafiki/ASP Poznań 2007
Winczek K., Ekologiczne techniki grafiki warsztatowej, Wydawnictwo im. Stanisława
Podobińskiego, Akademia im. Jana Długosza, Częstochowa, 2015
Białostocki J., W pracowniach dawnych grafików, Warszawa 1982
Daszyńska M., Techniki graficzne – powielane i odbijane, WSiP, 1992
Krejca A., Techniki sztuk graficznych, WAiF, Warszawa 1984
Catafal J., Oliva C, Techniki graficzne, Arkady, Warszawa 2004
Grońska M., Grafika w książce, tece i albumie, Ossolineum 1994
Hohense-Ciszewska H., ABC wiedzy o plastyce, WSiP, Warszawa 1988
Jurkiewicz A., Podręcznik metod grafiki artystycznej, Arkady, Warszawa 197
Pfanhauser J., Polskie kolekcjonerstwo grafiki i rysunku, Arkady, W-wa 1980
Werner J., Podstawy technologii malarstwa i grafiki, PWN, Warszawa-Kraków 1989
Grafika cyfrowa:
Gieroń M., Użytkowa grafika komputerowa, wyd. Karat, 1992
Murray K., Grafika komputerowa – samouczek, Intersoftland 1993
Foley J.D., Computer graphics: principles and practice, 1996
Pastuszak W., Grafika wydawnicza – vademecum projektanta, 2007
Zabrodzki J., red., Grafika komputerowa: metody i narzędzia, 1994
Jankowski M., Elementy grafiki komputerowej, 2008
Czasopisma:
Sztuka.pl
Projekt
Arteon
Format
2+3D grafika plus produkt
aktualne czasopisma dotyczące projektowania
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: