Percepcja wizualna i twórczość artystyczna 13-LSL1XPTA12
Przedmiot obejmuje wykład oraz ćwiczenia. Dotyczy on zarówno podstawowych pojęć, terminów i zasad związanych z percepcją wizualną jak i rozmaitych metod analizy formalnej i interpretacji dzieła sztuki wypracowanych na gruncie estetyki i filozofii. W tym drugim obszarze ujawnia relacje, jakie zachodzą między wyobraźnią (artysty, odbiorcy) a dziełem sztuki rozumianym jako zespół zróżnicowanych form o różnorodnych znaczeniach. Zdobyta w tych dwóch zasadniczych obszarach teorii wiedza jest następnie ugruntowana i poszerzona w praktyce, poprzez samodzielne projekty, opisy, analizy i interpretacje przeprowadzane przez studentów w ramach ćwiczeń.
PUNKTÓW ECTS: 3
Cele kształcenia
Kierunek studiów
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
1. Definiuje podstawową wiedzę o percepcji wizualnej jako nauce i dyscyplinie naukowej mającej związek z innymi naukami.
2. Rozumie podstawowe pojęcia, terminy i zasady związane z percepcją wizualną, stosuje rozmaite metody analizy formalnej i interpretacji dzieła sztuki wypracowanych na gruncie estetyki, filozofii i sztuki.
3. Ujawnia relacje, jakie zachodzą między wyobraźnią (artysty, odbiorcy) a dziełem sztuki rozumianym jako zespół zróżnicowanych form o różnorodnych znaczeniach.
4. Odtwarza wiedzę teoretyczną i wykorzystuje umiejętności praktyczne w budowaniu programów badawczo-artystycznych.
5. Interpretuje wydarzenia artystyczne, potrafi w stopniu podstawowym pisać doniesienia naukowo-artystyczne.
6. Rozróżnia i stosuje wiedzę o mechanizmach percepcji przekazów wizualnych i audiowizualnych w działaniach artystyczno-edukacyjnych.
Kryteria oceniania
Metody oceniania stopnia osiągnięcia założonego efektu kształcenia:
F- obserwacja studenta i analiza jego wypowiedzi podczas dyskusji, ocena samodzielnej pracy studenta (prezentacja multimedialna, praca pisemna, portfolio),
S – egzamin ustny
Literatura
Arnheim R., Sztuka i percepcja wzrokowa. Psychologia twórczego oka, Warszawa 1978.
Arnheim R., Myślenie wzrokowe, Gdańsk 2011.
D’Alleva A., Metody i teorie historii sztuki, Kraków 2008.
Derrida J., Prawda w malarstwie, Gdańsk 2003.
Gombrich E.H., Sztuka i złudzenie. O psychologii przedstawienia obrazowego, Warszawa 1981.
Gombrich E.H., O sztuce. Poznań 2008.
Hockney D., Wiedza tajemna. Sekrety technik malarskich Dawnych Mistrzów, Kraków 2006.
Kandyński W., O duchowości w sztuce, Łódź,1996.
Kandyński W., Punkt, linia a płaszczyzna, Warszawa 1970.
Panofsky E., Studia z historii sztuki, Warszawa 1971.
Rottenberg A. Sztuka w Polsce 1945-2000, Warszawa 2005.
Strzemiński W., Teoria widzenia, Kraków 1974.
Strzemiński W., In memoriam, Łódź 1988.
Zagrodzki J., Katarzyna Kobro i kompozycja przestrzeni, Warszawa 1984.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: