Malarstwo 13-LSL1XMAL14
Prace badawcze w pracowni wykraczają poza obszar malarstwa. Dotyczą one różnych uwarunkowań, wyliczając tylko najważniejsze:społeczne,psychologiczne,socjologiczne.Sztuka malarska postrzegana jest jako skomplikowany proces działań twórczych doprowadzający do wykrystalizowania się kreatywnych postaw w obszarze sztuki malarskiej oraz edukacji artystycznej. Waga i doniosłość problemów malarskich obligują studentów do twórczego podejścia do zagadnień teoretycznych, postawy krytycznej i zarazem otwartej na wydarzenia współczesnego świata, postawy bez uprzedzeń, co jest warunkiem artystycznego obiektywizmu. Studenci są nakłaniani do obserwacji zjawisk będących w naturze. Stanowią one fundament w prawdziwym obrazie rzeczywistości , a obraz jej zależy od zasad spojrzenia na naturę oraz od przekonań społecznych i moralnych. Dążą do przyswojenia zasady, że prawda o świecie w sztuce może być wyrażona tylko przez prawidłową formalną budowę dzieła.
Cele kształcenia
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2018/SZ: | W cyklu 2021/SZ: | W cyklu 2019/SZ: | W cyklu 2022/SZ: | W cyklu 2020/SZ: |
Efekty kształcenia
i Pracownia Malarstwa; Prof. UAM dr hab. I.Rudzka, mgr K.Maniewska
MAL_01.Wskazuje na główne środki ekspresji stosowane w malarstwie współczesnym i historycznym i umie je kreatywnie zastosować we własnej twórczości;MAL_02.Charakteryzuje, wymienia główne rodzaje technik i technologii malarskich i opisuje ich zastosowanie uwzględniając historyczne i współczesne uwarunkowanie, wskazuje ich mistrzowskie realizacje;MAL_03Objaśnia budowę dzieła plastycznego, rodzaje i zasady kompozycji malarskich, zna podstawy teoretyczne geometrii i perspektywy oraz systemów barwnych i sposoby ich wykorzystania w dziele malarskim;MAL_04Samodzielnie projektuje i tworzy własne realizacje malarskie w oparciu o obserwację natury z efektywnym wykorzystaniem, wiedzy, doświadczenia , intuicji wyobraźni z zastosowaniem odpowiednich technologii malarskich;MAL_05Posiada podstawową sprawność manualną i sprawność warsztatową w uprawianiu malarstwa jako dyscypliny artystycznej, odpowiednio dobiera technologię do oczekiwanego efektu wizualnego i odpowiednio prezentuje powstałe dzieła;MAL_06Posiada wiedzę na temat społecznych, humanistycznych i edukacyjnych aspektów twórczości i umie ją zastosować we własnych działaniach twórczych w zakresie malarstwa
II Pracownia Malarstwa Prof. zw. M.Zaborowski, dr J.Dudek
13-LXL1XMAL14_1 Objaśnia budowę dzieła plastycznego: rodzaje i zasady kompozycji na płaszczyźnie i w przestrzeni
II PM
Opisuje modele obrazowania i ich linie rozwojowe łącząc wiedzę z historii malarstwa, filozofii, socjologii i psychologii obrazu;
13-LXL1XMAL14_2 Wymienia i charakteryzuje rodzaje technik i technologii malarskich, rysunkowych, graficznych i rzeźbiarskich; opisuje ich zastosowanie uwzględniając historyczne uwarunkowania i wskazuje na ich mistrzowskie realizacje
II PM
Rozróżnia modele obrazowania i opisuje użyte w obrazie środki wyrazu plastycznego oraz techniki malarskie;
13-LXL1XMAL14_3 Objaśnia podstawy teoretyczne geometrii, perspektywy, systemów barwnych i sposoby ich artystycznego wykorzystania
II PM
Wylicza rodzaje technik malarskich, opisuje ich zastosowanie uwzględniając historyczne uwarunkowania i wskazuje ich mistrzowskie realizacje;
13-LXL1XMAL14_4 Wskazuje na powiązania pomiędzy sztuką a dziedzinami takimi jak historia sztuki, psychologia, filozofia
II PM
Wybiera adekwatną technikę malarską (lub techniki) do interpretacji treści ćwiczenia plastycznego;
13-LXL1XMAL14_5 Projektuje, tworzy i realizuje własne koncepcje artystyczne w oparciu o wiedzę, doświadczenie i wyobraźnię
II PM
Interpretuje ćwiczenia malarskie: studium martwej natury, studium postaci, plener malarski wykorzystując własną wyobraźnię, intuicję i emocjonalność;
13-LXL1XMAL14_6 Wykorzystuje wiedzę z zakresu teorii barw, optyki i innych elementów teorii sztuki, nauki
i techniki w realizacji własnych koncepcji artystycznych
II PM
Wykorzystuje lektury i inne źródła wiedzy do budowania indywidualnego warsztatu artystycznego;
13-LXL1XMAL14_7 Wykorzystuje warsztat artystyczny i odpowiednie narzędzia, dostosowując je do wybranych obszarów swej działalności plastycznej
II PM
Wykorzystuje własne doświadczenia życiowe, tożsamość, ciekawość świata do proponowania i rozwijania problemów malarskich;
13-LXL1XMAL14_8 Współtworzy i uczestniczy w wystawach, prezentacjach, akcjach artystycznych, zbiorowych i indywidualnych
II PM
Ocenia i wartościuje artefakty; wyraża konstruktywną krytykę szanując wypowiedzi artystyczne innych twórców i wykazuje adekwatna samoocenę;
13-LXL1XMAL14_9 Posiada umiejętności warsztatowe pozwalające na realizację własnych koncepcji artystycznych
Kryteria oceniania
Ocenianie formujące: korekty podczas ćwiczeń w pracowni oraz ocenianie podsumowujące: zaliczenia ustne z zagadnień związanych z dziedzin historii malarstwa i wiedzy ogólnej o przedmiocie; zaliczenie praktyczne; prezentacja kolekcji prac malarskich
II PM
F- Ocenianie formujące: obserwacja studenta i analiza jego wypowiedzi podczas prezentacji ustnej, referatu oraz udział w dyskusji, (prezentacja multimedialna, portfolio)
S- Ocenianie podsumowujące: zaliczenie ustne/egzamin ustny
5.0 – znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
4.5 – bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
4.0 – dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
3.5 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale ze znacznymi niedociągnięciami
3.0 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale z licznymi błędami
2.0 – niezadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
Literatura
I Pracownia Malarstwa; Prof UAM dr hab. I.Rudzka, mgr K. Maniewska
R. Arnheim „ Sztuka i percepcja wzrokowa. Psychologia twórczego oka” wyd. Officyna
U. Czartoryska „ Od pop- artu do sztuki konceptualnej”, wyd. Artystyczne i Filmowe;M. Doerner „Materiały malarskie i ich zastosowanie” wyd. Arkady
J. Gage „ Kolor i kultura” wyd. Universita
E. H.Gombrich “O sztuce”, wyd. Rebis
Z. Herbert „ Martwa natura z wędzidłem” wyd. Zeszyty Literackie
Z. Herbert „ Barbarzyńca w ogrodzie” wyd. Zeszyty Literackie
D. Hockney „ Wiedza tajemna. Sekrety technik malarskich dawnych mistrzów” wyd. Universitas
D. Hockney, G .Martin „ Historia obrazów”, wyd. Rebis
S. Naifeth & G.W. Smith „Van Gogh. Życie” wyd. Świat Książki
M. Rzepińska „ Historia koloru w dziejach malarstwa europejskiego” wyd. „Arkady”
Renesans w sztuce włoskiej, red. Rolf Toman, Könemann
R.Smith „ Tajemnice warsztatu artysty“ wyd. Muza S.A.
A. Strugis „ Zrozumieć malarstwo. Najważniejsze tematy w sztuce“ wyd. Rebis
Wł. Ślesiński „ Techniki malarskie. Spoiwa organiczne“ wyd. Arkady
Wł. Ślesiński „ Techniki malarskie. Spoiwa mineralne“ wyd. Arkady
John Thompson „ Jak czytać malarstwo współczesne“ wyd. Universitas
II Pracownia Malarstwa
Rey Smith „Tajemnice warsztatu artysty” tłum. A. Grochulska, Muza-Warszawa 1997
Historia Portretu, przez sztukę do wieczności, Stefano Zuffi, przekład Hanna Cieśla, Arkady
Kod Kolorów. Typy Osobowości Zaszyfrowane w Kolorach, Taylor Hartman, przekład Lidia Rafa, AMBER
Jak czytać malarstwo współczesne od Coubeta do Warhola, Jon Thompson, przekład Joanna Holzman, UNIVERSITAS
Wiedza Tajemna. Sekrety technik malarskich Dawnych Mistrzów, David Hockney, przekład Joanna Holzman, UNIVERSITAS
Zrozumieć malarstwo, najważniejsze tematy w sztuce, Alexander Sturgis, przekład Ewa Hornowska, REBIS
Władysław Strzemiński, In Memoriam, Janusz Zagrodzki
Renesans w sztuce włoskiej, red. Rolf Toman, Könemann
Kandinsky, Ulrike Becks-Malomy , TASCHEN, 2003
O duchowości w sztuce, W. Kandyński, Państwowa galeria sztuki w Łodzi, 1996
II Pracownia Malarstwa
1) „ART of The 20th Century” - Wydawnictwo TASCHEN – 2005
2) „Jak czytać malarstwo” – Patrick de Rynck- Wyd. UNIVERSITAS – Kraków 2005
3) „Jak czytać malarstwo współczesne. Od Courbeta do Warhola” – Jon Thompson – Wydawnictwo UNIVERSITAS – Kraków 2006
4) „Kolor i kultura. Teoria i znaczenie koloru od antyku do abstrakcji”-John Gage- Wydawnictwo UNIVERSITAS-Kraków 2008
5) „Patrząc”-Józef Czapski- Wydawnictwo ZNAK- Kraków 1983
6) „Uwagi o kolorach”-Ludwig Wittgenstein-Wydawnictwo SPACJA-Warszawa 1998
7) „Fenomenologia percepcji”-Maurice Merleau-Ponty-Fundacja ALETHEIA-W-wa 2001
8) „Historia koloru w dziejach malarstwa europejskiego”-Maria Rzepińska-Wydawnictwo Literackie –Kraków 1973
9) „Teoria widzenia”-Władysław Strzemiński-Wydawnictwo Literackie. Kraków 1974
10) „Symbole i obrazy w świecie sztuki”- Jan Białostocki- PWN- Warszawa 1982
11) „O duchowości w sztuce”-W.Kandinsky – Łódź 1996
12) „Punkt i linia a płaszczyzna” – W. Kandinsky – Warszawa 1986
13) „Materiały malarskie i ich zastosowanie”- Max Doerner-Wyd. ARKADY- W-wa 1975
14) „Techniki malarskie spoiwa organiczne”- Wyd. ARKADY – Warszawa 1984
15) „Modern art”- Jean Clay- Published by THE WELLFLEET PRESS 1978
16) „Sens sztuki”-Herbert Read-Państwowe Wydawnictwo Naukowe-Warszawa 1965
17) „Obecność mitu”-Leszek Kołakowski-Wydawnictwo Dolnośląskie-Wrocław 1994
18) „Traktat o historii religii”-Mircea Eliade-Wydawnictwo OPUS-Łódź 1993
19) „Archetypy i symbole”-Carl Gustav Jung - Warszawa: Czytelnik 1993
20) „Polityka, anarchizm, lingwistyka”- Noam Chomsky- Poznań 2007
21) „Hegemonia albo przetrwanie”- Noam Chomsky-Wydawnictwo Studio EMKA-W-wa 2005
22) „Symbole i obrazy w świecie sztuki”- Jan Białostocki- PWN- Warszawa 1982
23) „Malarstwo Polskie 1764-1964”-Tadeusz Dobrowolski-Wydawnictwo Zakład Narodowy im. Ossolińskich –Wrocław -Warszawa-Kraków 1968
24) „Od Giotta do Cezanne’a. Zarys historii malarstwa zachodnioeuropejskiego”- Michael Levey-Wydawnictwo ARKADY 1972
25) „Od Maneta do Pollocka. Słownik malarstwa nowoczesnego”-Wydawnictwo ARKADY 1973
26) „Rozmowy przed końcem”- Jean Baudrillard- Wyd. Sic!- Warszawa 2001
27) „Historia filozofii” – Władysław Tatarkiewicz – Wyd. PWN Warszawa 1993
28) „Dzieje sześciu pojęć”- Władysław Tatarkiewicz-Wyd. PWN Warszawa 1976
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: