Lingwistyczne aspekty informacji 13-ISL5FLAI11
TK_01 Podstawowe zagadnienia dotyczące lingwistyki tekstu, współczesne teorie gramatyki tekstu na temat informatywności 13-IXL5FLAI11_01,, 13-IXL5FLAI11_02,
13-IXL5FLAI11_06
TK_02 Rola porozumiewania się za pomocą języków naturalnych i sztucznych 13-IXL5FLAI11_01
13-IXL5FLAI11_03
13-IXL5FLAI11_04
13-IXL5FLAI11_06
TK_03 Języki informacji a informatywność tekstu 13-IXL5FLAI11_01
13-IXL5FLAI11_02
13-IXL5FLAI11_03
13-IXL5FLAI11_06
TK_04 Komunikacja werbalna a niewerbalna – znaczenie, klasyfikacja, opis (użytkowa wypowiedź językowa, utwór literacki, dzieło sztuki plastycznej, muzycznej itd.) 13-IXL5FLAI11_03
13-IXL5FLAI11_04
13-IXL5FLAI11_05
13-IXL5FLAI11_06
TK_05 Genry dyskursu – wyszykiwanie, opis i analiza – np. instrukcji obsługi, przepisu kulinarnego, hasła słownikowego, eseju naukowego (saksońskiego i teutońskiego) 13-IXL5FLAI11_04
13-IXL5FLAI11_05
13-IXL5FLAI11_06
TK_06 Interpretacja informacji w społeczeństwie – czynniki konwencjonalne i kontekstualne 13-IXL5FLAI11_04
13-IXL5FLAI11_05
13-IXL5FLAI11_06
TK_07 Zależność między informtywnością dyskursu a wiedzą (nadawcy, odbiorcy, społeczności);
struktura argumentowania 13-IXL5FLAI11_01
13-IXL5FLAI11_06
Cele kształcenia
Kierunek studiów
Liczba godzin przedmiotu
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
13-IXL5AI11_01 Profesjonalnie definiuje oraz objaśnia funkcje języka jako nośnika informacji w kulturze K_W03, K_W14, K_U01, K_U04
13-IXL5AI11_02 Prawidłowo interpretuje dyskurs pod względem lingwistycznym K_W03, K_U01, K_U04, K_U05, K_U11, K_K01, K_K06
13-IXL5AI11_03 Poprawnie klasyfikuje gatunki (genry) wypowiedzi językowych K_U04, K_U06, K_U11, K_U25, K_U27
13-IXL5AI11_04 Rozpoznaje, opisuje i analizuje przekazy werbalne ze względu na ich informatywność K_U06, K_U11, K_U25, K_U27, K_U28
13-IXL5AI11_05 Posługuje się odpowiednio selekcjonowaną wiedzą z zakresu gramatyki tekstu (gramatyki dyskursu) K_U25, K_K06
13-IXL5AI11_06 Wykazuje się rozeznaniem w zakresie literatury przedmiotu K_U18, K_K08
Kryteria oceniania
13-IXL5FLAI11_01 – definiuje i objaśnia rolę i znaczenie języka i informacji w kulturze:
- zna podstawowe definicje dotyczące kultury, języka i informacji,
- ***posiada wiedzę z zakresu lingwistyki tekstu,
- objaśnia znaczenie języka i informacji w kulturze.
- zna współczesne koncepcje przekazu informacji,
- rozumie rolę języka i przekazu informacji w tworzeniu kultury.
13-IXL5FLAI11_02 02 – prawidłowo formułuje przekaz werbalny pod względem lingwistycznym:
- zna podstawowe środki językowe służące do budowania przekazu informacyjnego,
- wskazuje na rolę właściwego sposobu przekazywania informacji werbalnej.
- analizuje wybrany przekaz informacyjny pod kątem lingwistycznym,
- wskazuje na znaczenie prawidłowego formułowania informacji w życiu codziennym.
13-IXL5FLAI11_03 – poprawnie interpretuje różnorodne komunikaty językowe:
- ***zna różne genry dyskursu,
- objaśnia prawidłowości i zależności językowe w komunikacji interpersonalnej.
– poprawnie interpretuje różnorodne komunikaty językowe:
- ***zna różne genry dyskursu,
- objaśnia prawidłowości i zależności językowe w komunikacji interpersonalnej.
13-IXL5FLAI11_04 – wyszukuje i analizuje różnorodne komunikaty werbalne pod względem zawartości informacyjnej:
- posiada wiedzę na temat rodzajów informacji,
- ***wskazuje na rolę i znaczenie stosowania odpowiednich struktur i genrów dyskursu w tworzeniu komunikatów werbalnych.
-*** samodzielnie przygotowuje wybrane komunikaty werbalne ze względu na zamierzony typ informatywności,
- wykorzystuje zdobytą wiedzę i umiejętności do analizy wybranych przykładów informacji pod kątem aspektów lingwistycznych.
13-IXL5FLAI11_05 – wykorzystuje zasady poprawności językowej w celu właściwego komunikowania i interpretowania informacji:
- rozumie znaczenie informacji i mechanizmy (konteksty) jej funkcjonowania we współczesnym świecie,
- zna zasady poprawności współczesnego języka polskiego,
– wykorzystuje zasady poprawności językowej w celu właściwego komunikowania i interpretowania informacji:
- rozumie znaczenie informacji we współczesnym świecie,
- zna zasady poprawności językowej oraz rozumie kontekstualne czynniki formowania dyskursu,
13-IXL5FLAI11_06 - posiada umiejętność korzystania z literatury przedmiotu:
- orientuje się we współczesnej literaturze przedmiotu,
- potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę i umiejętności do formułowania prawidłowych komunikatów językowych.
potrafi posłużyć się zasobem kanonu literatury przedmiotu w pracach teoretycznych oraz praktycznym tworzeniu przekazu językowego
Literatura
Antas J., O kłamstwie i kłamaniu. Studium semantyczno-pragmatyczne, Kraków 2000.
Bartmiński J., Językowe podstawy obrazu świata, Lublin 2009.
Beaugrande R.A. de, Dressler W. U., Wstęp do lingwistyki tekstu, przeł. A. Szwedek, Warszawa 1990.
Duszak A., Tekst, dyskurs, komunikacja międzykulturowa, Warszawa 1998.
Dyskurs jako struktura i proces, red. T. van Dijk, przeł. G. Grochowski, Warszawa 2001.
Eco U., Sygnał i sens, w: idem: Nieobecna struktura, przeł. A. Weinsberg, P. Bravo, Warszawa 1996, s. 33-115.
Grabias S., Język w zachowaniach społecznych, Lublin 1997.
Grzenia J., Komunikacja językowa w Internecie, Warszawa 2007.
Hetmański M., Epistemiologia informacji, Kraków 2013.
Język trzeciego tysiąclecia. Język a komunikacja, Kraków 2003, 2005.
Komunikacja społeczna w świecie wirtualnym, red. M. Wawrzak-Chodaczek, Toruń 2008.
Langacker R., Gramatyka kognitywna. Wprowadzenie, Przeł. E. Tabakowska i in., Kraków 2009.
Mayenowa M. R., Najogólniejsze założenia i pojęcia, w: eadem, Poetyka teoretyczna. Zagadnienia języka, Wrocław, Warszawa, Kraków... 1979, s. 103-161.
Necki Z., Komunikacja międzyludzka, Kraków 1996.
Szymanek K., Sztuka argumentacji. Słownik terminologiczny, Warszawa 2001.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: