Język nowożytny (hiszpański) 13-ISL4XJNH44
Powitania
Pożegnania
Przedstawianie się
Przedstawianie innych
Reakcje na prezentacje
Pytanie o dane osobowe
Określanie narodowości
Wskazywanie pochodzenia
Wskazywanie ciałem na problemy z komunikacją
Pytanie i podawanie danych osobowych: wiek, zawód, miejsce pracy, numer telefonu
Opisywanie wyglądu zewnętrznego i charakteru osób
Wskazywanie relacji rodzinnych
Wyrażanie posiadania
Pytanie i udzielanie informacji na temat przedmiotów i czynności
Wyrażanie bytu (1)
Wyrażanie ilości
Wyrażanie prośby
i pożyczanie przedmiotów
Wyrażanie bytu (2)
Usytuowanie w przestrzeni
Opisywanie mieszkań
i domów
Opisywanie przedmiotów
i miejsc
Opisywanie dzielnic i miast
Lokalizowanie miejsc
Przyciąganie czyjejś uwagi
Pytanie i udzielanie informacji o drogę do jakiegoś miejsca
Organizowanie wypowiedzi
Mówienie o czynnościach dnia codziennego
Pytanie o godzinę
Opisywanie harmonogramu dnia
Wyrażanie częstotliwości
Organizowanie wypowiedzi (2)
Opisywanie pogody
Określanie daty
Wyrażanie swoich upodobań
Opisywanie czasu wolnego
Mówienie
o zainteresowaniach
i zdolnościach
Wyrażanie swoich upodobań (2)
Mówienie o takich samych i odmiennych upodobaniach
Proponowanie
Reagowanie na propozycje: przyjmowanie i odrzucanie propozycji
Pytanie o opinię
Wyrażanie opinii
Ocenianie
Opis fizyczny i części ciała
Opowiadanie o zwyczajach i stylu życia
Dawanie rad i wskazówek
Wyrażanie opinii
Ocenianie
Organizowanie wypowiedzi (3)
Odgrywanie roli podczas wizyty u lekarza
Pytanie o zdrowie
Opisywanie stanu zdrowia
Udzielanie wskazówek
i proszenie o radę
Mówienie o zwyczajach
Ocenianie i opisywanie produktów
Wyrażanie swoich upodobań i preferencji
Dawanie rad i wskazówek
Opisywanie ubioru i wyrażanie opinii Odgrywanie roli podczas wizyty w sklepie Pytanie o cenę Porównywanie
Mówienie o preferencjach żywieniowych Pisanie przepisu kulinarnego Składanie i przyjmowanie zamówienia w restauracji Opisywanie potraw
Mówienie o doświadczeniu życiowym Wyrażanie częstotliwości w przeszłości Przeprowadzanie rozmowy kwalifikacyjnej do pracy Pisanie CV
Mówienie o planach na przyszłość Mówienie o przewidywaniach na temat przyszłości Opisywanie osobistych przeżyć Wyrażanie opinii na temat hotelu Porównywanie
Cele kształcenia
Kierunek studiów
Moduł zajęć/przedmiotu prowadzony zdalnie (e-learning)
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po ukończonym przedmiocie student:
Zna podsystemy języka hiszpańskiego: fonetykę, gramatykę i leksykę; najważniejsze style i rejestry językowe; oraz zasady tworzenia i interpretowania różnych rodzajów wypowiedzi.
Posługuje się w miarę rozwiniętym zasobem środków językowych, obejmującym słownictwo, gramatykę oraz ortografię; tworzy proste, spójne wypowiedzi na tematy, które zna bądź interesuje się nimi.
Rozumie znaczenie głównych wątków przekazu zawartego w prostych tekstach na różne tematy, w tym dotyczące spraw zawodowych.
Potrafi wyszukać i wyselekcjonować potrzebne mu informacje ze stron hiszpanskojęzycznych.
Potrafi radzić sobie w typowych sytuacjach związanych z podróżą do kraju, w którym używa się danego języka.
Posiada podstawową uporządkowaną wiedzę na temat kultury i zwyczajów krajów hispanojęzycznych.
Kryteria oceniania
Metody oceniania: Kolokwia pisemne, przygotowana wypowiedź ustna, Po ostatnim semestrze egzamin pisemny i ustny
Kryteria oceniania:
bardzo dobry (bdb; 5,0): znakomita wiedza, umiejętności, kompetencje społeczne
student rozumie pytania i komunikaty kierowane do niego i potrafi na nie odpowiedzieć, swobodnie wyraża swoje potrzeby, preferencje i opinie, bez problemów porozumiewa się w różnych sprawach, wyszukuje informacje w języku obcym, rozumie informacje zawarte w czytankach i odsłuchach, jeżeli dotyczą one znanych mu kwestii z zakresu przerabianego materiału
dobry plus (+db; 4,5): bardzo dobra wiedza, umiejętności, kompetencje społeczne
student rozumie pytania i komunikaty kierowane do niego i potrafi na nie odpowiedzieć, wyraża swoje potrzeby, preferencje i opinię, porozumiewa się komunikatywnie w różnych sprawach, wyszukuje informacje w języku obcym, rozumie większość informacji zawartych w czytankach i odsłuchach, jeżeli dotyczą one znanych mu kwestii z zakresu przerabianego materiału
dobry (db; 4,0): dobra wiedza, umiejętności, kompetencje społeczne
student rozumie proste pytania i komunikaty kierowane do niego i potrafi na nie zareagować, wyraża swoje potrzeby, preferencje i opinie, porozumiewa się komunikatywnie choć z niewielkimi błędami w różnych sprawach, wyszukuje informacje w języku obcym, rozumie najważniejsze informacje zawarte w czytankach i odsłuchach, jeżeli dotyczą one znanych mu kwestii z zakresu przerabianego materiału
dostateczny plus (+dst; 3,5): zadowalająca wiedza, umiejętności, kompetencje społeczne
student rozumie proste pytania i komunikaty kierowane do niego ale sformułowanie odpowiedzi sprawia mu trudność, wyraża swoje potrzeby i opinię za pomocą podstawowych, powtarzalnych struktur, porozumiewa się w sprawach typowych, niewymagających skomplikowanego słownictwa, wyszukuje informacje w języku obcym, ale ze wsparciem prowadzącego zajęcia, rozumie niektóre informacje zawarte w czytankach i odsłuchach, jeżeli dotyczą one znanych mu kwestii z zakresu przerabianego materiału
dostateczny (dst; 3,0): dostateczna wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne, ale z licznymi błędami
student rozumie proste pytania i komunikaty kierowane do niego ale sformułowanie odpowiedzi sprawia mu wyraźną trudność, ma problemy z wyrażaniem swoich potrzeb i opinii, porozumiewa się w sprawach typowych pojedynczymi słówkami, relacjonuje wydarzenia z przeszłości mieszając formy i użycie czasów przeszłych, nie potrafi zbudować spójnej dłuższej wypowiedzi, rozumie niektóre informacje zawarte w czytankach i odsłuchach, jeżeli dotyczą one znanych mu kwestii z zakresu przerabianego materiału, mimo użycia narzędzi wspomagających tłumaczenie, ma problem z wyszukaniem informacji na stronach hiszpańskojęzycznych
niedostateczny (ndst; 2,0): niezadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne
student nie rozumie prostych pytań i komunikatów kierowane do niego, ma problemy z wyrażaniem swoich potrzeb i opinii, porozumiewa się w sprawach typowych pojedynczymi słówkami, mimo użycia narzędzi wspomagających tłumaczenie, ma problem z wyszukaniem informacji na stronach hiszpańskojęzycznych, nie potrafi zbudować spójnej dłuższej wypowiedzi, nie opanował podstawowego słownictwa z zakresu przerabianego materiału
Literatura
• Descubre A1.1, Małgorzata Spychała, Xavier Pascual López, Agnieszka Dudziak-Szukała, Arleta Kaźmierczak, José Carlos García Gonzáles (podręcznik)
• Descubre A1.2/A2 Małgorzata Spychała, Xavier Pascual López, Agnieszka Dudziak-Szukała, Arleta Kaźmierczak, José Carlos García Gonzáles (podręcznik)
• Uso de la gramática española elemental, Francisca Castro
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: