Informacja w zasobach Open-Access - warsztaty 13-ISL4FIZO11
Pojęcia: Ruch Open Access, model open access, otwarta nauka, otwarte dane, otwarte zasoby edukacyjne. Różne formy modelu open access.
Historia i założenia Ruchu Open Access.
Nowy model komunikacji naukowej. Zmiany w obszarze rozwiązań prawnych i organizacyjnych w związku z wdrażaniem modelu open access.
Praktyczne wykorzystanie zasobów open access. Deep web.
Perspektywy rozwoju zasobów typu open access. Nowe wyzwania dla pracowników sektora informacji.
Cele kształcenia
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Moduł zajęć/przedmiotu prowadzony zdalnie (e-learning)
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wyjaśnia pojęcia: Ruch Open Access, model open access, otwarta nauka, otwarte dane, otwarte zasoby edukacyjne.
Rozróżnia różne formy modelu open access.
Wyjaśnia założenia Ruchu Open Access.
Tłumaczy zmiany w komunikacji naukowej związane z modelem open access.
Analizuje zmiany w obszarze rozwiązań prawnych i organizacyjnych w związku z wdrażaniem modelu open access.
Wyszukuje informacje w zasobach open access.
Wylicza wyzwania dla pracowników sektora informacji związane z wdrażaniem modelu open access.
Kryteria oceniania
Prezentacja multimedialna
Inne (jakie?) – ocena udziału w dyskusji
Inne (jakie?) – zaliczenie praktyczne (obserwacja wykonawstwa)
Kryteria oceniania wg skali stosowanej w UAM:
5,0 – student wykazuje dużą aktywność na zajęciach, na bieżąco przygotowuje się do zajęć, posiada umiejętność analitycznego myślenia i dedukcji, bez problemu rozwiązuje zadania omawiane na zajęciach,
4,5 – student wykazuje dużą aktywność na zajęciach, na bieżąco przygotowuje się do zajęć, posiada umiejętność analitycznego myślenia i dedukcji, poprawnie rozwiązuje zadania omawiane na zajęciach
4,0 – student na bieżąco przygotowuje się do zajęć, posiada umiejętność analitycznego myślenia i dedukcji, bez problemu rozwiązuje zadania omawiane na zajęciach
3,5 – student nieregularnie przygotowuje się do zajęć, rozwiązuje zadania omawiane na zajęciach, ale z licznymi niedociągnięciami
3,0 – student nieregularnie przygotowuje się do zajęć, rozwiązuje zadania omawiane na zajęciach, ale z licznymi błędami
2,0 – student nie przygotowuje się do zajęć, ma problem z rozwiązaniem podstawowych zadań, nie przygotowuje zadań domowych
Literatura
Bednarek-Michalska, B. Korzyści z otwartej nauki, dostęp elektroniczny: http://www.forumakad.pl/archiwum/2010/05/60_korzysci_z_otwartej_nauki.html, z dnia 14.06.2012
Bednarek-Michalska B., Open Access. Otwarta Nauka, dostęp elektroniczny: http://koed.org.pl/wp-content/uploads/2012/01/OPEN-ACCESS.pdf, z dnia 14.06.2012
Derfert-Wolf L., Nowy model komunikacji naukowej, dostęp elektroniczny: http://forumakademickie.pl/fa/2010/05/nowy-model-komunikacji-naukowej, z dnia 14.06.2012
Ganicz T., Domena publiczna, dostęp elektroniczny: http://koed.org.pl/wp-content/uploads/2012/01/DOMENA-PUBLICZNA.pdf, z dnia 14.06.2012
Grodecka K., Śliwowski K., Przewodnik po otwartych zasobach edukacyjnych, dostęp elektroniczny: http://koed.org.pl/wp-content/uploads/2012/03/OZE_przewodnik_v4.pdf, z dnia 14.06.2012
Kaczmarczyk M., Web 2.0 w służbie uczelni, dostęp elektroniczny: http://www.nowyebib.info/images/stories/Mat_konferencyjne/22/konf_oa_kaczmarczyk_pl.pdf, z dnia 14.06.2012
Karwasińska, E., Rychlik M., Open Access po polsku, dostęp elektroniczny: http://forumakademickie.pl/fa/2010/05/open-access-po-polsku, z dnia 14.06.2012
Koalicja otwartej edukacji, dostęp elektroniczny: http://koed.org.pl, z dnia 14.06.2012
Maciejewska Ł., Moskwa K., Urbańczyk B., Czasopisma naukowe Open Access - model otwartego dostępu do wiedzy, dostęp elektroniczny: http://www.nowyebib.info/publikacje/matkonf/mat18/maciejewska_moskwa_urbanczyk.php, z dnia 14.06.2012
Nahotko M., Naukowe czasopisma elektroniczne, Warszawa 2007
Niezgódka M., Projekt DIR jako przykład praktycznej realizacji idei Open Access, dostęp elektroniczny: http://www.nowyebib.info/publikacje/matkonf/mat18/niezgodka_pol.pdf, z dnia 14.06.2012
OpenAIRE – naukowa skarbnica. (2010, grudzień). Komunikat z otwarcia repozytorium dla Siódmego Programu Ramowego, dostęp elektroniczny: http://ec.europa.eu/polska/news/archives/2010/101202_openaire_pl.htm, z dnia 14.06.2012
Otwarta nauka. Informacja o ruchu otwartej nauki w Polsce i na świecie, dostęp elektroniczny: http://otwartanauka.pl/przewodnik-po-otwartej-nauce, z dnia 14.06.2012
Siewicz K., Prawo autorskie i wolne licencje, dostęp elektroniczny: http://koed.org.pl/wp-content/uploads/2012/01/PRAWO-AUTORSKIE.pdf, z dnia 14.06.2012
Szczepańska B., Prawne aspekty publikowanie obiektów cyfrowych w modelu Open Access, dostęp elektroniczny: http://www.nowyebib.info/publikacje/matkonf/mat18/szczepanska.php, z dnia 14.06.2012
Szprot J., Otwieranie nauki w Polsce, dostęp elektroniczny: http://www.nowyebib.info/images/stories/Mat_konferencyjne/22/konf_oa_szprot_pl.pdf z dnia 14.06.2012
Tarkowski A., Otwarty model licencjonowania Creative Commons, dostęp elektroniczny: http://www.nowyebib.info/publikacje/matkonf/mat18/tarkowski.php, z dnia 14.06.2012
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: