Metodyka pracy z czytelnikiem - warsztaty 13-ISL3XMPC22
Wprowadzenie do zagadnień metodyki pracy z czytelnikiem.
Psychologiczne, pedagogiczne i socjologiczne podstawy pracy z czytelnikiem. Publiczność czytająca i podstawowe kryteria jej klasyfikacji.
Metody stosowane w pracy z czytelnikiem indywidualnym, zbiorowym i zespołowym. Techniki czytania, uczenia się i zapamiętywania.
Formy aktywności czytelników oraz środki przekazu treści. Zapoznanie z możliwościami stosowania form oglądowych, słownych i synkretycznych w propagowaniu czytelnictwa.
Animacje w bibliotece/spotkania z autorem, wprowadzanie narzędzi multimedialnych w czytelnictwie oraz elementy PR w czytelnictwie.
Plan roczny imprez i akcji w bibliotekach oraz prezentacja własnej biblioteki z włączeniem elementu PR. Próby organizowania i planowania różnego rodzaju akcji, konkursów, spotkań oraz reżyserowanie ich przebiegu.
Zapoznanie i dobieranie odpowiedniej literatury do zadań warsztatowych z czytelnikiem. Teatr jako jedna z form pracy z czytelnikiem, np. teatr cieni.
Praktyczny warsztat w szkołach/ przedszkolach/ bibliotekach publicznych w wykorzystaniem form i metod oraz konspektów z zajęć.
Biblioterapia - teoria i praktyka w pracy z czytelnikiem w każdym wieku.
Cele kształcenia
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Moduł zajęć/przedmiotu prowadzony zdalnie (e-learning)
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po zakończonym przedmiocie:
zna terminologię stosowaną w czytelnictwie oraz potrafi przedstawić miejsce książki i czytelnictwa we współczesnej kulturze i edukacji
rozpoznaje i potrafi dobrać do potrzeb i kompetencji użytkownika adekwatne metody i formy pracy
opisuje pedagogiczne, psychologiczne oraz socjologiczne podstawy pracy z czytelnikiem
sprawnie komunikuje się z otoczeniem i potrafi organizować pracę z czytelnikiem wykorzystując zasady asertywności i etyki
pracuje w zespole i potrafi przygotować konspekty zajęć oraz inne formy stosowane w pracy z czytelnikiem z uwzględnieniem okoliczności odbioru
Kryteria oceniania
Metody oceniania: Test pisemny, Przygotowanie i przeprowadzenie zajęć edukacyjnych dla wybranej grupy.
Kryteria oceniania:
bardzo dobry (bdb; 5,0): znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne
dobry plus (+db; 4,5): wyczerpująca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne
dobry (db; 4,0): dobra wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne
dostateczny plus (+dst; 3,5): zadawalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne
dostateczny (dst; 3,0): liczne braki w wiedzy, umiejętnościach i kompetencjach społecznych
niedostateczny (ndst; 2,0): niezadowalająca wiedza, błędne umiejętności i brak kompetencji społecznych
Literatura
- Borecka I., Biblioterapia: teoria i praktyka: poradnik, 2001.
- Czytelnictwo w dobie informacji cyfrowej: rozwój, bariery, technologie, red. M. Wojciechowska. Warszawa 2015.
- Drzewiecki M., Majewska M., (red.), Biblioteka w społeczeństwie informacyjnym: edukacja, informacja, media. Warszawa 2005.
- Molicka M., Borecka I., Biblioterapia i bajkoterapia: rola literatury w procesie zmiany rozumienia świata społecznego i siebie, 2011
- Projekty upowszechniające czytelnictwo [w Polsce i na świecie], red. R. Ciesielska-Kruczek // Poradnik bibliotekarza 2015, nr 5, s. 14-21.
- Wojciechowski J., Podstawy pracy z czytelnikiem. Warszawa 1991.
- Wojciechowski J., Praca z użytkownikiem w bibliotece. Warszawa 2000.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: